sår - svårsederad- tänka på efteråt

lovehorses

Trådstartare
I helgen fick min madam ett sår på benet, veterinären var ut för att de möjligtvis behövdes sy. De började sedera henne men hon vägra bli dåsig och fast hon var lite borta så fick man inte röra såret. Hård skalle min häst har.O_o

Veterinären sa att nästa gång de händer något så måste hon sövas helt pga detta problem.
Då ville jag ju helst linda in henne i bomull och aldrig sätta ut henne i hagen.:crazy:

Ni som har liknande hästar har ni extra skydd på? har ni ändrat något annat i hästens vardag?
Min häst är inte sån som skadar sig ofta men händer väl lite nu som då, småsår har hon fått som jag kan själv ta hand om men om de blir något större så måste de va annat.

Sv: sår - svårsederad- tänka på efteråt

Min häst är visserligen inte svårsederad, men en äkta otursfågel! Han går för det mesta med boots i hagen för att undvika tappskor och när han släppts ut med nya hästar eller när han haft boxvila så hade han benskydd runt om första veckan. Annars gör jag ingenting, skadar dom sig så kan dom lyckas trots benskydd.
Kollar hagen lite extra för att ha så få skaderisker som möjligt bara.

Men jag har känt periodvis att jag helst vill vaddera boxen och linda in honom i bomull och bubbelplast när han ska va ute ;)

Sen är ju sedering svårt, för är dom minsta lilla uppjagade/stressade så tar inte lugnande. Jag vet själv hurn jag är, smärtstillande och bedövning är ibland helt hopplöst att få att funka på mig. Min kropp motarbetar, morfin tex får dom ge trippeldos för att det ska ta på mig.

Ja min lilla madam som är arab på 143 ovanmark. var som en fiolsträng när de sku ge. De gav lika stor dos som till ett halvblod och hon va fortfarande med.

Ja man sitter och funderar nu på att använda lite mera benskydd åtminstånde när man rider i skogen. Också ha när de släpps i nya hagar.
Nu blir det ju att tänka till varje gång.;)

Kanske de sku finnas en sån där hamsterboll till häst?!?!!! man sätter i hästen i en stor boll och så kan den inte skada sig. :D

Jag tror att man kanske får tänka lite annorlunda med hästar som är såhär.
Vår ponny kan också slita sig ur typ vilken sedering som helst om han blir för stressad, och är han redan stressad innan sedering så är det omöjligt.

Om man däremot kan se till att de kan tagga ner ordentligt först, ställa dem någonstans där det är lugnt, och kanske gärna ge något oralt lugnande som man kan ge själv så tror jag det blir helt annat.

Sedan får man kanske se till att man tar det lugnt och mjukt med sårhantering osv, så de inte hetsar upp sig och tar sig ur sederingen.
När jag kraschade med cykeln när jag var liten slängde de på ett tjockt lager xylocainsalva på såret och lät det verka först innan de började gräva i såret. Kanske också kan göras på häst för att ta udden av värsta smärtan.

Sedan får man kanske se till att man tar det lugnt och mjukt med sårhantering osv, så de inte hetsar upp sig och tar sig ur sederingen.
När jag kraschade med cykeln när jag var liten slängde de på ett tjockt lager xylocainsalva på såret och lät det verka först innan de började gräva i såret. Kanske också kan göras på häst för att ta udden av värsta smärtan.

Tänker samma, lokalbedövning bruka vara bra när det är den typen av häst.

Ja, fast veterinärer har ju ofta bråttomt. Så är man lite smart slaskar man på lite (mycket) xylocain förebyggande medan man väntar på vet :)
Det drar dessutom ihop blodkärl lite vill jag minnas...

KL.

Hur ställer ni er till att bremsa vid sådana lägen? Att bremsa eller inte är ju väldigt omdiskuterat men det är ju också frågan om att kunna ge sin häst behandling eller inte.

Araber och andra fullblod brukar överlag behöva större doser än andra hästar när de ska sederas :)

Hej!

Det beror ju helt på häst skulle jag säga. Det finns ju hästar som blir spritt språngande på brems (och i min erfarenhet är det samma som inte funkar på lugnande...).

/Lavinia, vars pålla lyckligtvis funkar på lugnande.

Nu fick vi efter veterinär va ut recept på en pasta som man sätter under tungan och är lugnande. KOmmer nog att fråga ut efter den fler gånger. Så kanske det går liiite bättre med behandling.
De med lokalbehandla såret tror jag inte är någon smart ide på min häst. När hon hade blivit sederad och veterinären sku raka såret för syning så flög hästen i taket.

Idag så prova jag att lägga om såret utan pastan, kan säga att de va tur att vi var tre i stallet för de var halvt omöjligt. Men vi fick dit de, kanske inte det snyggaste men de skyddar såret iaf.

Funderade på brems när veterinären var där men vi var överens om att då skulle hästen vara mera på två ben...

Jag har bara positiva erfarenheter av brems, visst har en del bråkat lite trots brems. Men dom allra flesta funkar det jättebra! Jag använder hellre brems en stund än att bråka i flera timmar.

Har en svårsederad ponny. Det viktiga är att veterinären knockar dem direkt innan de hinner stressa upp sig. Min förbränner Domesedan som om det vore ingenting, så han får en stor dos från första stunden direkt.

kl.

Första gången jag såg brems användas tyckte jag det var grymt, men konstigt nog verkade inte hästen få några men av det alls och man använder det ju bara när det är absolut nödvändigt. Han stod som paralyserad under tiden bremsen var på, rörde inte benet det minsta så att veterinären kunde sy såret på karleden.

Kanske hästen behöver ett annat preparat det finns ju flera. Och visa går ju även att kombinera med varandra.

Jag tänker väl att man får göra vad som behövs för att behandla en skada, har testat brems på båda kamelerna jag har. De är båda svåra att sedera på så vis att de inte har några problem att sparka och hålla på även om de ser helt borta ut. Bremsen gjorde typ ingen skillnad kände jag, så det hänger säkert ihop.

Min sederas så hårt att hon håller på ramla omkull INNAN hon hinner stressa upp sig.

På kliniken blir hon superstressad av att hon ska in i undersökningsspilan så det är trippel dos med lugnande innan vi ens öppnar dörren in dit så går det okej sen.

Jag tror inte du behöver vara orolig. Jag jobbar på klinik och sederar dagligen ett stort antal hästar. Det är verkligen FÅ som man tvingas söva istället pga man inte lyckas utföra det man ska under sedering.

En erfaren veterinär eller djursjukvårdare har många ess i ärmen att plocka fram innan det går så långt att man hellre kör full narkos. Förutom själva sederingen kan man dessutom bremsa, hålla ben och distrahera på ett flertal väldigt effektiva sätt. Ofta handlar det om att man har "duttat" med sederingen, alltså inte gett så stora doser direkt utan trott det räckte med lite för att sedan "fylla på". Då är det bättre man drar på rejält med sedering på en gång och inte ge hästen en chans att börja leva runt. Men det är förstås svårt med hästar där man inte riktigt vet hur de reagerar på sedering.

Tack för svar och respons. Man blir och tänka till lite extra nu om hästen ska skada sig. Skydd på om de blir ny hage eller häst till hagen.

Nästa gång får vi tänka på att ge extra mycket. Funderar också på att höra med veterinären om man kan få recept på denna "pasta" man ger för att lugna dem Då skulle man kunna ge de innan de kommer ut så e hon lite "lulliger".

Min lilla häst stod och hoppa på tre ben när vi har lagt om det nu.
Igår(sön) vad det sista gången jag gjorde det på henne för nu vet hon va de handlar om så hon blir tokig innan jag äns har börjat. tre gånger prova jag att lägga om det (tredje gången gillt) men hon hoppa på tre ben å fick de så de hamna på golvet. Då hade hon fått pastan och stod som sagt på tre ben. Hon va billig då.

Har suttit å fundera på hur jag ska få på lindor på hennes ben nu framöver om jag behöver det/vill sätta på det.

Såret ser bra ut efter ca en vecka nu, läker ihop fint. så de är ju skönt

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 743
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 222
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 996
Senast: Bluefish
·
Hästhantering Hej, jag har köpt en fin 5g för ca 2,5 månader sedan. Han står i stallet där vi köpte honom då stallägaren sålde honom åt en annan, han...
Svar
17
· Visningar
2 682
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka