Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Men nu får väl du också ge dig. Det låter som att du omyndighetsförklarar fv.

Fv vet om att taket är 25, det talade jag om för henne så fort jag tagit reda på det. Jag har ALDRIG skrivit att jag inte tänkt informera kliniken om det, jag skrev att vi inte pratat med kliniken om det än, det var i måndags!

Jag kan inte ta hem hästen när som helst om inte fv bryter mot någon av punkterna i kontraktet som vi var överens om innan hon skrev på. Uppsägningstiden för båda är 1 månad om inte giltigt skäl finns till annat.

Och ni bortser hela tiden från att fv lika gärna kan riva kontraktet och strunta i att betala en krona och säga att hon vägrar ta hem hästen. Och jo det kan hon göra, för vilken människa skulle göra en rättslig sak av att bråka om 20-30.000? Det skulle ju kosta betydligt mer än det smakar.

Och nu är det inte så att fv kommer få punga ut med 20-30.000 för hon har ingen möjlighet till det, det är JAG som kommer att få betala varenda krona för att lösa ut hästen så att den får komma tillbaks till fv.

Jag hade alla gånger tagit hem hästen om jag var du..

Jag vet, men hon låter ju väldigt oerfaren på din beskrivning och jag hade också irriterat mig och tvivlat på engagemanget när hon inte hör av sig eller kollar upp hur hästen mår.

Det finns många där ute som driver saker i rätten för de summorna och mindre..ser jag varje vecka i mitt jobb tex :meh:

Galet men sant.

Ja hon kommer få en chans när hästen kommer hem, för dealen nu är att hon ska "låna" av mig och betala till mig varje månad, om detta in sköts så kommer hästen att tas hem omedelbart. För ska jag betala hela veterinärkalaset så finns det ingenting som ger henne rätt att få ha kvar hästen.

Och ja du har väl antagligen rätt i att många drivor sådana "småsummor" vidare, men i min värld så är det bara helt onödigt och jag anser att det kostar mer än det smakar. Så isåfall så tar jag hellre detta som en jävligt dyr läxa, löser ut hästen från kliniken och tar hem honom.

Sen har inte taket på försäkringen riktigt med saken att göra längre, för fv hade inte haft den summan att lösa ut honom oavsett.

Senast ändrad:

Att hon inte vet har ju inte riktigt med saken att göra. Eftersom hon skrivit på är det hennes skydlighet att antingen sätta sig in i, eller helt enkelt strunta i vilket och öppna stora plånboken.

Jag kan strunta i vissa kontraktsförutsättningar helt enkelt för att de inte spelar MIG någon roll. Då kontrollerar jag dem inte vidare, men det ska ju inte andra parten hängas för. Det går inte att i efterhand försöka skjuta ansvaret på motparten, för att man själv inte har orkat sätta sig in i exakt vilka skyldigheter man tagit på sig i ett avtal.

Är man inte tillräckligt bevandrad i avtalsskrivning, får man helt enkelt anlita någon som är det. Ju mer pengar det handlar om, desto viktigare att försäkra sig om att man verkligen förstår vad man åtar sig och följderna om något oförutsett inträffar. Och ingen kan väl anse att hästeriet är en billig och ekonomiskt förutsägbar hobby?!

Det förutsätter ju förstås att försäkringens värde står angivet i avtalet, vilket det som jag tolkar allt inte gör. Visst har försäkringen en stor betydelse, för TS del skulle det ha gällt att informerat FV eftersom det kunde ha stor betydelse om avtalet skulle ingås eller inte. Man kan ju lösa det på olika sätt, antingen genom att ägaren höjt veterinärvårds försäkringen eller att FV hade tecknat en egen. Men det förutsätter att kännedom finns, vilket inte ens ägaren visste just då utan hade missat.

Pratar man med FB vilket jag nu har gjort, så anser dom själva att en så låg veterinärvård förväntar man sig finna på äldre trotjänare för te x sårskador av enklare typ. I annat fall får de somna in, om jag uttryckte mig oklart så visst menar jag att FV skulle få ta kostnaderna fram till försäkringstaket dvs självrisk samt de övriga löpande överskjutande kostnader. Men visst är det också rimligt att FV sköter den biten även senare om TS tar sig an den andra överskjutande delen som inte täcks av försäkringen.

Jag håller nog inte med dig att avtalet är hugget i sten, för skulle det uppstå en tvist så är chansen stor att FV faktiskt skulle få rätt till en viss del. Nämligen i det att försäkringen var avsevärt lägre än vad man kunnat förvänta sig och inte blivit upplyst om det heller. Att skriva på ett avtal är en sak, men då gäller att man fått alla nödvändiga upplysningar som legat till grund för underskriften av ett avtal.

Just punkten att hästägaren äger rätt att omedelbart hämta hem hästen om FV bryter mot någon av kontraktspunkterna, det är mig veterligen en väldigt vanlig formulering. Dom hästar jag haft på foder och även den jag lämnade ut på foder, där stod det i kontraktet att FV förbinder dig att sköta hästen på rätt sätt vad beträffar mat, utevistelse, ridning, veterinärvård och allmän skötsel annars äger hästägaren rätten att med omedelbar verkan plocka hem hästen. I övrigt 1-3 månaders uppsägning åt båda håll.

Det håller jag med om till 100 %, det var bara inte så ts formulerade sig i den andra tråden. Där stod bara att hon hade rätt att ta hem hästen närsomhelst om hon inte var nöjd. Så det var det jag utgick från.

Du får gärna tala om vart jag i den andra tråden skrev att jag när som helst kan ta hem hästen utan någon som helst anledning?

Jag skrev bla i den andra tråden: "Jag ska dit och hälsa på snart och känna av läget.. känns det inte bättre när jag är på plats och ser honom så kommer jag ta hem honom igen."

"Hästen har som sagt varit borta 1 vecka, så jag hoppas naturligtvis att jag ska våga släppa kontrollen mer och mer. Och lita på att hon följer kontraktet.. Känner jag likadant om ett tag så lär jag ta hem hästen igen. Hon har ju dessutom rätt att säga upp kontraktet också."

Ingenstans skrev jag att jag skulle åka dit och ta hem hästen bara sådär. Skulle jag ta hem hästen så får jag antingen säga upp kontraket(1månads upp sägning) eller så skall det vara att hon brytit mot något i vårat överenskomnakontrakt.

I ditt första inlägg har du skrivit att du får säga upp kontraktet om du inte är nöjd.

Tänk på att skriva papper/kvitto på lånet till FV så du har det ifall det blir något krångel i framtiden!

Fast det kan hon väl inte alls det för i inlägget ovan skrev du att det var 1 månads uppsägningstid?

Jaa jo men hon kan fortfarande strunta i att lösa ut hästen, bara för henne att strunta i det. För även om det då tas till rätten så är det likförbaskat jag som har ansvaret och får lösa ut hästen och en rättsprocess kan ju ta tiiiiid.

Tycker själv att det är ganska märkligt att hon inte protesterar emot att det hon som ska betala, men hon ringer inte ens varje dag för att kolla hur prinsen mår och hälsade på honom i måndags när hon ändå skulle dit. Nu kanske hon skulle hälsa på honom efter helgen. :(

Det gör ont i hjärtat att veta att han står där dygnet runt utan besök :( och jag har verkligen inte råd att åka 40 mil tur och retur för att hälsa på honom varje dag. Hon har typ 6 mil tur och retur..
Men jag lär väl åka dit på fredag eller helgen igen, för mitt samvete gnager i mig. Att jag får ta ett lån på typ 30.000 för att lösa ut honom svider mindre än att han står där ensam.

Allt är fortsatt bra iallafall med honom, ingen försämring och fortsätter det såhär tills på fredag när nästa bandagebyte är så verkar den största faran vara över! :)

Men vart står hästen?
Du nämnde Halmstad så gissar på slöinge?

Kunde hälsa på honom isf så behöver du inte köra hela den vägen.
Vet själv hur det känns att ha häst på klinik och inte kunna hälsa på varje dag. Hade min förrförra på klinik i 10 dagar för borrelia. Hästen vinglade som han var full i hagen så han fick åka in akut. Ingen billig historia men han blev bra.

Som sagt, har inga problem med att hälsa på om det är slöinge.

Ja visst är det Slöinge han står!

Åååh vill du hälsa på honom och kanske ge honom en morot och lite kärlek så hade det värmt mitt hjärta för resten av hösten/vintern!! :love:

För det är verkligen värdelöst att veta att han står där dygnet runt alldeles ensam :( Mitt samvete äter upp mig, hade helst bott där med honom!

Men det är klart jag gör :)

Skit samma vem som ska betala för vad. Det är hästen det är synd om och klart han ska ha besök!

Skickar PM!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 809
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
2 018
Senast: Bluefish
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under... 4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 375
Senast: Messy
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 047
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka