Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nä visst har han fortsatt gå ner sen han var på kliniken, det är inte bara jag som inbillar mig?
KL
Är det bara jag som tycker att 2 kg kraftfoder till en häst på boxvila är helt galet att ge? Inte underligt i så fall att man har stressade och oroliga konvalescenter som lätt faller ur...
Till TS
Jag hade nog gett uppblött lucernpellets istället för hack. Och kollat upp analysen på grovfodret, för att kunna utesluta att det är brister i foderstaten som orsakar att hästen fallit/faller ur.
Det är inte så konstigt iof.. just det hade jag inte oroat mig för. Min ena hade en vecka boxvila i somras och tappade hur mkt som helst på den tiden även om han fick mkt mer hö än han brukar... det räckte nästan med att han fick komma ut i boxhage så började han ta sig.. så det mentala spelar stor roll och även smärtpåverkan.
Hur ser dom andra hästarna ut i stallet?.. på det kan man ju se om höet har lågt näringsvärde eller om det är din häst som fortfarande är påverkad? Be din fodervärd kolla på dom om det inte finns analys.
Om nu hästen har fri tillgång på hö så spelar väl inte tuggtiden någon större roll? Hur mycket hö äter hästen?
För mig är det inte helt galet, skulle han inte få krsftfoder hade det sett ännu värre ut.
Eller så hade han sett bättre ut.. Med 2 kg kraftfoder om dagen och ingen möjlighet att göra av med överskottsenergin, ja då har man en konvalescent som spränger staketen och troligtvis faller ur på grund av stress, oro..
Sedan är det klart att vissa individer kan falla ur ändå, på grund av stress och eller smärtpåverkan..
det är inte inbillning. Han har tappat mycket sen jag såg honom sist.
Nu har ju din häst precis bytt miljö (vad jag förstod så hade inte fv haft hästen så länge innan skadan skedde)? Så att din häst har fallit ur mer än vid tidigare boxvila hänger nog mycket på att han haft oturen att få vara med om en hel del på så kort tid..
Det är klart att man tänker och funderar, men att underhålla en trettio sidor lång tråd på buke är en annan femma.... Du ifrågasätter fv ganska mycket, och hade jag som fv hittat den här tråden hade jag blivit riktigt jäkla förbannad, och/eller väldigt ledsen. Förmodligen hade jag dessutom kört hästen raka spåret hem till dig, och aldrig någonsin litat på en hästägare igen.