Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Det skulle ju alltså innebära att räkningen jag kommer få bara skulle vara få 4400kr. Eftersom självrisken på 2600kr betalades idag när hästen hämtades från kliniken..

Japp, men sedan får man ta i beräkning att det alltid blir lite mer eftersom klinikerna ofta lägger på kostnader för direktreglering och eventuell receptutskrift etc.. Det beror helt hur täckande din försäkring är sas men kostnad för direktreglering åker man alltid på att betala själv tex. Om du känner dig osäker så ring och prata med Konsumenternas försäkringsbyrå så du känner dig mer säker ifall det blir en konflikt. Men du ska alltid få ut ditt hela försäkringsbelopp så länge det täcks av försäkringen. Vissa försäkringar täcker tex inte mediciner som vet skriver ut eller dyl. Att tänka på är oxå att när du utnyttjat hela årsbeloppet så står du i princip oskyddad rest försäkringsår om du inte höjer då vill säga, men då får du ju resarvation på nuvarande skador och allt som ev kan kopplas till dom.

Helt galet uträknat.

Av 25 000:- dras din självrisk bort vilket gör att du har 22 400:- kvar att betala och sedan betalar du 15% på den summan som kvarstår dvs 3390:-

2600+3390+7000= 12990:-

Försäkringen täcker 85% av 25 000:- efter att självrisken är dragen från dessa 25 000:- dom betalar inte ut 25 000:- i veterinärkostnader och det borde varenda hästägare som har sin häst försäkrad veta.

"Försäkringen ger ersättning för undersökning, behandling och vård utförd av veterinär vid olycksfall eller sjukdom. Du väljer ett försäkringsbelopp på 25 000, 50 000 eller 100 000 kronor och det beloppet kvarstår ända till hästen dör."

"Självrisken är 2 600 kronor plus 15 procent av överskjutande kostnad för varje självriskperiod. En självriskperiod omfattar 125 dygn räknat från första veterinärbesöket."

Såhär står det på försäkringsbolagets hemsida, så jag tror jag börjar fatta grejen nu!
Och det innebär ju då alltså att mediciner han fått på kliniken ingår iallafall va?

Skada som kan kopplas till denna skadan? Innebär det alltså att om han *ta i trä* skulle få tex kotledsinflammation i samma ben att dom isåfall kan säga att reservationen gäller det också? alltså att försäkringen inte täcker en sådan skada.

Resterande häst är höjd till 100.000 nu..

Helt galet uträknat.

Av 25 000:- dras din självrisk bort vilket gör att du har 22 400:- kvar att betala och sedan betalar du 15% på den summan som kvarstår dvs 3390:-

2600+3390+7000= 12990:-

Försäkringen täcker 85% av 25 000:- efter att självrisken är dragen från dessa 25 000:- dom betalar inte ut 25 000:- i veterinärkostnader och det borde varenda hästägare som har sin häst försäkrad veta.

Det var ju såhär jag trodde det var :crazy::crazy:

Sorry skriver från mobilen och användarnamnet på den som skrev den tokiga uträkningen föll bort. Dina siffror stämmer!

Så du menar att om du har hästen försäkrad i 120000 vetvård så får du bara ut 99790 baserat på ts självrisker?? Märkligt eftersom jag har pratat en hel del om detta med Agria i och med deras gräns på hältor på 12000:- som jag höjde till maxtaket 30000:- Vilket jag då ifrågasatte eftersom jag fortfarande tycker det är lågt.. Då blev jag i alla fall informerad om att 30000:- är vad dom ersätter efter att alla avgifter såsom självrisker etc är dragna. Jag har även maxat försäkringen så jag vet att det stämmer.. Menar du då i så fall att det bara är Agria som räknar så?? Det har jag väldigt svårt att tänka mig. Dessutom om man räknade som du skulle man maxa försäkringarna mycket fortare än man gör på en försäkringsperiod! Tror nog att du behöver läsa på lite..

Jaha ja jag tog det inte som att du rättade mig, jag vart bara ännu mer förvirrad när folk är så oense :p

Men som sagt, så som du skriver är så jag alltid trott att det är

Du kan vara otrevlig mot någon annan för hos mig vinner du inget på det.

Var dock nyss inne på just Agrias sida och läste deras villkor och jag tror att du behöver uppdatera dig lite.

Senast ändrad:

Är jag otrevlig som ifrågasätter dina påsåenden? Jag tycker att man kanske inte ska skriva ut sin åsikt "helt galet uträknat och att det borde varje hästägare som har sin häst försäkrad veta" när man kanske inte har så jätte stor koll.

Hittade bl.a. ett annat försäkringsbolags villkor för häst och där står det så här:

​​Självrisk är den del av skadeersättningen som du som försäkringstagare själv får svara för, och som dras av från försäkringsersättningen.
En fast självrisk + 20 % rörlig självrisk för veterinärvård
Vi erbjuder fast självrisk vid veterinärvård. Utöver den fasta självrisken tillkommer alltid en rörlig del på 20 % av resterande belopp efter att den fasta självrisken har dragits av.

Din självrisk per behandlingsperiod blir:
Ett fast belopp – du väljer 2 700 kr eller 5 000 kr – dvs. per behandlingsperiod. En behandlingsperiod är 100 dagar räknat från det första veterinärbesöket.
20 % av den totala veterinärvårdskostnaden för behandlingsperioden, efter det att den fasta självrisken är avdragen.

Jag tror inte jag behöver uppdatera mig eftersom jag använde försäkringen för bara ett par månader sedan med MRI etc så jag vet hur försäkringen fungerar. Nu har jag inte kvar hästen och den nya är försäkrad i ett annat bolag men jag har väldigt svårt att tänka mig att det skiljer sig i hur dom räknar.

Om jag vore dig hade jag ringt dom och frågat ändå, hade varit intressant att få ett svar. Återkom gärna med svaret för det hade varit intressant att se.

Men du ska veta att vi fått olika svar från Agria, jag har också varit i kontakt med dom ang detta när mitt föl föddes och svaret jag fick är det jag skrev tidigare i tråden.

Hittade bl.a. ett annat försäkringsbolags villkor för häst och där står det så här:

​​Självrisk är den del av skadeersättningen som du som försäkringstagare själv får svara för, och som dras av från försäkringsersättningen.
En fast självrisk + 20 % rörlig självrisk för veterinärvård
Vi erbjuder fast självrisk vid veterinärvård. Utöver den fasta självrisken tillkommer alltid en rörlig del på 20 % av resterande belopp efter att den fasta självrisken har dragits av.

Och det är klart att man har en självrisk och i ts fall så kommer hon att få betala sin självrisk på ca 7000:- men eftersom ts maxar
Din självrisk per behandlingsperiod blir:
Ett fast belopp – du väljer 2 700 kr eller 5 000 kr – dvs. per behandlingsperiod. En behandlingsperiod är 100 dagar räknat från det första veterinärbesöket.
20 % av den totala veterinärvårdskostnaden för behandlingsperioden, efter det att den fasta självrisken är avdragen.

Och?? Det säger ju inget om hur dom räknar i dom fall där man maxar försäkringen. Jag vet att man drar bort självrisker först innan man beräknar hur mkt som är kvar att nyttja från försäkringen eftersom jag i flera fall har behövt nyttja det, både på hund och häst!

Intressant diskussion! Jag har iof aldrig maxat någon försäkring men trodde oxå liksom dom andra att man räknar utifrån 25000 och sen drar bort och sen läggs resten på upp till 32.. men det är ju bra om det inte är så!

Jag kan ta ett exempel till.;)

Min hund hade problem med sina tänder och behövde opereras.. Som tur är så hade jag tecknat en extra försäkring för just tänder, max ersättningsbelopp var då 5000:-. Om jag hade resonerat att först fast självrisk + rörlig så hade det inte blivit något kvar och således ingen anledning att teckna försäkringen..

Min hund hade problem med sina tänder och behövde opereras.. Som tur är så hade jag tecknat en extra försäkring för just tänder, max ersättningsbelopp var då 5000:-. Om jag hade resonerat att först fast självrisk + rörlig så hade det inte blivit något kvar och således ingen anledning att teckna försäkringen..

Nu bannlyser jag dig från denna tråden och kastar in dig i min nya tråd istället! :rage:

:p ;)

Håller med du.

Senast ändrad:

Det bör absolut vara 25000 kr som betalas UT från försäkringsbolaget. Jag har maxat min hästs hälttak, t.ex. Agria har ju tak på hältor på 17500 kr (om jag inte minns fel på exakt belopp nu). Då översteg de faktiska kostnaderna beloppet, men de betalade ut och ersatte upp till taket. Så om inte ditt försäkringsbolag gör något radikalt annorlunda så bör det vara 25000 kr som de står för.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 996
Senast: Bluefish
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 331
Senast: Messy
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 021
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka