Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Sv: Sår på knäled, läcker (led?!)vätska...

Försäkringen täcker 85% av 25 000:- efter att självrisken är dragen från dessa 25 000:- dom betalar inte ut 25 000:- i veterinärkostnader och det borde varenda hästägare som har sin häst försäkrad veta.

Radeeerat - läste lite fel :p Sorry!

Senast ändrad:

Det bör absolut vara 25000 kr som betalas UT från försäkringsbolaget. Jag har maxat min hästs hälttak, t.ex. Agria har ju tak på hältor på 17500 kr (om jag inte minns fel på exakt belopp nu). Då översteg de faktiska kostnaderna beloppet, men de betalade ut och ersatte upp till taket. Så om inte ditt försäkringsbolag gör något radikalt annorlunda så bör det vara 25000 kr som de står för.

Nej...... nu har du gjort en stor tankevurpa.

Nej...... nu har du gjort en stor tankevurpa.

Har jag? Hur då? Mig veterligen fick jag ersättning för det belopp för hältor som är deras tak på hältor. Så såg det i alla fall ut när jag lade ihop summorna från fakturorna. Jag har tre fakturor. Det totala belopp som har betalats ut från agria är precis 17000 kr (vilket är hälttaket, inte 17500 kr som jag trodde först). Självrisk, 20% och det lilla överskjutande som inte täcktes inom 17000 kr (har för mig att det var ca 2500 kr) fick jag betala själv. Men hur är det annorlunda för TS menar du? Ska inte hon betala självrisk + 15 % + överskjutande del när försäkringsbolaget har ersatt sina 25000 kr?

Märkligt eftersom jag har pratat en hel del om detta med Agria i och med deras gräns på hältor på 12000:- som jag höjde till maxtaket 30000:- Vilket jag då ifrågasatte eftersom jag fortfarande tycker det är lågt.. Då blev jag i alla fall informerad om att 30000:- är vad dom ersätter efter att alla avgifter såsom självrisker etc är dragna. Jag har även maxat försäkringen så jag vet att det stämmer..

Jag har också gjort samma som du. Och, ja, det belopp de betalade UT var taket för mig också, så visst funkar det så. Jag har tre fakturor som handlar om samma hälta och beloppet som jag får när jag lägger ihop vad de ersatt blir precis 17000 kr, dvs hälttaket. Sedan har jag, självklart och precis som du också har gjort, betalat fast självrisk, 20% självrisk + överskjutande belopp över 17000 kr.

OK . jag kanske misstagit mig, isåfall ber jag om ursäkt. jag har aldrig maxat taket för egen del.

Jag jobbar typ med maxade försäkringar och det är precis såhär som det räknas.

Tror det är lättare att bli förvirrad nu när det maxas vid ett besök jämfört om det blir det efter flertalet besök.

Har lite svårt att se hur man kan läsa villkoren annorlunda ens när jag ser dom inklistrade här. :)

Japp det stämmer ditt maxtak är vad försäkringsbolaget betalar de påverkas inte av de 15% rörlig om fakturan är så hög att det fortfarande återstår summa större än maxtaket när dessa är dragna.
Utan har du 25000 så är det den summan försäkringsbolaget betalar.

Så egentligen kan man alltid räkna med att man har ett tak som är försäkringsbeloppet + den rörliga biten, tex har du en momsad häst (försäkringsbolaget betalar inte momsen på dessa utan den regleringen sköter ägaren själv) så har man maxtak + 15% + 25% i försäkringen. Tex ska en momsad häst med 2600 i självrisk + 15% rörlig, försäkrad med max 50000 komma upp i ca 80000 i veterinärvård innan den har sprängt sitt tak.

Vill börja med att säga att det är kul han är hemma. Har läst hela tråden i tysthet. :)

Vill bara kommentera om betalning ovan. Det funkar ju så att av 32000 dras självrisken och 15% bort först, sen tar försäkringen 25000 av resterande belopp och det som sen blir kvar läggs till självrisken för äg att betala.
Försäkringen betalar alltså UT 25000kr, den ersätter inte upp till en totalkostnad på 25000kr.
Så snabbt räknat så är försäkringen max utbetald vid en slutsumma på 32000 kr. (32000-2600=29400, 15% av 29400 är 4400kr, 29400-4400kr =25000=det försäkringen tar och din del blir 2600+4400=7000kr) Detta är om allt är ersättningsbart då. Hoppas denna nyheten göädjer lite om du nu räknat på det du skrivit ovan. :)

Det här stämmer! :D :D
:bump::banana::bump::banana:

Så ni som talat om för kirre och super att dom tänker fel och att ni är HELT säkra på det... ni har feeeel och är dom som borde läsa på :D :D

Härligt! Skönt med kostnad på 7000 istället för 13000. :D

Jag jobbar också på ett djurförsäkringsbolag och kan intyga att det maxbelopp du har i din veterinärvård är det belopp du kan få ut.
I detta fallet 25 000:-. Det dras inga självrisker från det.

A

OK . jag kanske misstagit mig, isåfall ber jag om ursäkt. jag har aldrig maxat taket för egen del.

Grattis till att inte ha kommit upp i maxbelopp! Det är, tyvärr, VÄLDIGT lätt att maxa hälttaket om man inte får rätt diagnos med en gång, vill jag lova :crazy:!

Grattis till att inte ha kommit upp i maxbelopp! Det är, tyvärr, VÄLDIGT lätt att maxa hälttaket om man inte får rätt diagnos med en gång, vill jag lova :crazy:!

Skriver under på det!! 17000 är en fis i rymden när det kommer till hältutredningar...

Ja det förstår jag verkligen, är lycklig att jag inte har Agria. :p

Det här stämmer! :D :D
:bump::banana::bump::banana:

Så ni som talat om för kirre och super att dom tänker fel och att ni är HELT säkra på det... ni har feeeel och är dom som borde läsa på :D :D

Hahaha du hade ju själv fel ;)

Jag har inga problem med att ha fel, jag lärde mig bara något nytt :-)

Och jag är glad att jag hade fel för det är en jäkla skillnad på vad ni ska betala när deras uträkning stämmer!!

Ge prinsen lite extra godis nästa gång du träffar honom och snosa in hans härliga doft från manen rejält :D

Hahaha du hade ju själv fel ;)

Jag har inga problem med att ha fel, jag lärde mig bara något nytt :-)

Och jag är glad att jag hade fel för det är en jäkla skillnad på vad ni ska betala när deras uträkning stämmer!!

Ge prinsen lite extra godis nästa gång du träffar honom och snosa in hans härliga doft från manen rejält :D

Haha ja, fast jag var aldrig så övertygad om att jag hade rätt som vissa andra ;)

Ja det blir ju en galen skillnad, helt plötsligt var det ju inte så katastrofalt att han var så lågt försäkrad :D

Det ska jag bannemej göra :D :D

Jag var tvärsäker just pga besked ang uträkningen från Agria tidigare. Tack och lov hade jag fel :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 996
Senast: Bluefish
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 331
Senast: Messy
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 021
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen