E
Em_E_liE
Imorse när jag kom ut för att ge hästarna morgonhö såg jag att min minsting hade blod ovanför hoven. Men det var inte där ifrån blodet kom, utan från hans vänstra framknä...
Han såg ut att ha "skurit" sig på någonting, typ en pinne eller liknande.
Han var väldigt svullen och varm, lite vattning i svullnaden. han haltar ganska mycket men stödjer på benen, emn visar tydligt att han har ont.
Gjorde rent såret i morse direkt när jag såg det med ljummet vatten. Han bödde fortfarande då.
Vid lunchtid så hade såret börjat "täckas" av sårvätska.
Bild på hans knä/såret:
Om inte bilden syns så finns den på länken nedan!
http://likeajoke.blogg.se/images/2009/dsc04033_58717461.jpg
Men till min fråga/undrande nu då.
Hur farligt är det med sår på framknän. Och hur gör jag på bästa sätt för att svullnaden ska gå ner och hålla såret rent? Ska han promeneras så att svullnaden inte blir större, eller räcker det med att han går lite i hagen? Kallt eller varmt vatten?
Såret såg inte djut ut, så jag tyckte inte det var veterinärjobb. Men är lite orolig just för att det är knät, att han haltar och är så pass svullen.
Några tips och råd?
Blir det värre tills imorgon så ber jag såklart vererinären att kolla på det hela.
Tack på förhand!
Han såg ut att ha "skurit" sig på någonting, typ en pinne eller liknande.
Han var väldigt svullen och varm, lite vattning i svullnaden. han haltar ganska mycket men stödjer på benen, emn visar tydligt att han har ont.
Gjorde rent såret i morse direkt när jag såg det med ljummet vatten. Han bödde fortfarande då.
Vid lunchtid så hade såret börjat "täckas" av sårvätska.
Bild på hans knä/såret:
Om inte bilden syns så finns den på länken nedan!
http://likeajoke.blogg.se/images/2009/dsc04033_58717461.jpg
Men till min fråga/undrande nu då.
Hur farligt är det med sår på framknän. Och hur gör jag på bästa sätt för att svullnaden ska gå ner och hålla såret rent? Ska han promeneras så att svullnaden inte blir större, eller räcker det med att han går lite i hagen? Kallt eller varmt vatten?
Såret såg inte djut ut, så jag tyckte inte det var veterinärjobb. Men är lite orolig just för att det är knät, att han haltar och är så pass svullen.
Några tips och råd?
Blir det värre tills imorgon så ber jag såklart vererinären att kolla på det hela.
Tack på förhand!