Sår på knä!

E

Em_E_liE

Imorse när jag kom ut för att ge hästarna morgonhö såg jag att min minsting hade blod ovanför hoven. Men det var inte där ifrån blodet kom, utan från hans vänstra framknä...

Han såg ut att ha "skurit" sig på någonting, typ en pinne eller liknande.

Han var väldigt svullen och varm, lite vattning i svullnaden. han haltar ganska mycket men stödjer på benen, emn visar tydligt att han har ont.

Gjorde rent såret i morse direkt när jag såg det med ljummet vatten. Han bödde fortfarande då.

Vid lunchtid så hade såret börjat "täckas" av sårvätska.

Bild på hans knä/såret:
dsc04033_58717461.jpg

Om inte bilden syns så finns den på länken nedan!
http://likeajoke.blogg.se/images/2009/dsc04033_58717461.jpg

Men till min fråga/undrande nu då.

Hur farligt är det med sår på framknän. Och hur gör jag på bästa sätt för att svullnaden ska gå ner och hålla såret rent? Ska han promeneras så att svullnaden inte blir större, eller räcker det med att han går lite i hagen? Kallt eller varmt vatten?

Såret såg inte djut ut, så jag tyckte inte det var veterinärjobb. Men är lite orolig just för att det är knät, att han haltar och är så pass svullen.

Några tips och råd?

Blir det värre tills imorgon så ber jag såklart vererinären att kolla på det hela.

Tack på förhand! :bow:

Sv: Sår på knä!

Såret ser ju rätt "fint" ut eller hur jag ska uttrycka det. Däremot skulle jag nog mera oroa mig över ifall svullnaden uppkommit pga att han slagit i knäet hårt. Att smällen alltså orsakar svullnaden och inte såret i sig.

Ja själv hade bara sett till att det var rent nu i början och sedan låtit det vara, svullnaden är helt normalt. Den kommer att gå ned. Har varit med om betydligt värre, och gjort som ovan. Syns inte ett dugg, hästen som fick det var en tävlingshäst inom travet. Fick inga men alls, många hade nog sytt men jag anser att sålänge som det är rent och ser "bra ut" så låter jag det vara. Hästar tar hand om det mesta själva.

Idag hade han svullnat upp rejält i benet och han vill inte gå. Jag har ringt veterinären som sa att, eftersom att det gått så fort, så kunde det vara en ledinfektion på G. :o :(

Så vi ska in till kliniken idag och han kommer att bli kvar där över natten. :(

Håll en tumme eller två för oss nu... Att det inte är så farligt. Att det går över fort och att det inte blir några men av det här!

Förlåt, glömde svara på frågan...

Han hade 38,5 grader i morse...

Liknande trådar

Hundhälsa Varning för bild på sår. För ett par veckor märkte jag att Bruce tvättade sig lite väl maniskt på ena baktassen. Jag tittade och...
Svar
6
· Visningar
952
Senast: iNHALE
·
Hästvård I lördags kom min häst in med ett sår på bakbenet, på insidan vid hasen. ( tänker att det omöjligt är en spark utan att han rivit sig på...
2
Svar
20
· Visningar
4 632
Senast: ylvali2
·
Hästvård Tog in pålle från hagen och det första jag såg var hans svullna framben. Han var märkbart mycket varmare på det benet och värmen gick...
2
Svar
30
· Visningar
12 760
Senast: ztsu
·
Hästvård Är det normalt? Pålle fick en broddspark i Onsdags vid lunch,stallkompisen var där och såg det med egna ögon,vart en lite "toutch"...
Svar
10
· Visningar
5 792
Senast: remmis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka