Sår på hornhinna, dålig syn?

Angel

Trådstartare
Stackars hästen har ett sår på hornhinnan i ena ögat som också blivit inflamerat.
Är under behandling och nu har det äntligen börjat bli lite bättre men jag börjar tro att hon ser sämre på det ögat. Någon som vet om det är normalt eller om jag ska ringa vet. igen (kommer annars på återbesök nästa vecka)?

Sv: Sår på hornhinna, dålig syn?

En häst på ridskolan fick ett sår på hornhinnan. Hon fick försämrad syn på det ögat. Även våran egna häst har någon slags gammal skada, veterinären var ut nu i sommar för att kolla på en ev. ögoninfektion, bad honom kolla igen (en annan vet. har kollat för något år sedan i samband med vac.) men han kunde inte tro att det störde honom på något sätt. Han trodde man kunde jämnföra med ett par glasögon med flottfläckar på. Syrran har ägt honom i 6 år, jag har ridigt honom aktivt i 4 år och man märker aldrig av att han skyggar eller liknande, han är ju van numera när han har haft det så pass länge.

Det enda jag måste tänka på är vid hoppning att inte ta för snäva vänstersvängar emot ett nytt hinder

Hoppas oerhört att det är nåt som går över för min häst då hon i vanliga fall är ganska hoppig och nu har börjat skygga mycket mer än vanligt för saker på den sidan med skadade ögat. :(

Innan det har läkt gåre det inte att säga hur det kommer att påverka synen. Under läkningen är det naturligt att synen påverkas.
PL

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 726
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 004
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 889
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
850
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka