Sår i vulva efter fölning

Nalasmatte

Trådstartare
Mitt sto fölade igår kväll. Fölet var stort och låg uppochner så man fick dra ut fölet.
Idag är hon lite svullen i slidan och har som rispor på båda sidor, längs kanten liksom.
Hon är röd i slidan.

Vad gör jag? Behöver jag ringa ut veterinären?
 
Om något behöver sys så är det för sent nu, är det bara "slitage" så går det över på någon vecka ,men håll koll så att det inte börjar lukta bläääääääää eller att hon får variga flytningar.
 
Mitt sto fölade igår kväll. Fölet var stort och låg uppochner så man fick dra ut fölet.
Idag är hon lite svullen i slidan och har som rispor på båda sidor, längs kanten liksom.
Hon är röd i slidan.

Vad gör jag? Behöver jag ringa ut veterinären?

Är du osäker kan du säkert ta ett foto och bifoga till din veterinär, så kan den berätta om det är något som behöver tas en närmare titt på.
 
Tack för svar!

Jag rådfrågade uppfödaren till mitt sto, som har mycket stor erfarenhet. Hon sa att det inte var någon fara och att jag skulle tvätta det bara :)

Jag har aldrig varit med om en fölning innan så det blir många frågor om allt :o
 

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 054
Senast: Anna-Bella
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 116
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
985
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 720
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp