sår? eksem?

taccotad

Trådstartare
upptäckte idag att hunden hade nån sorts knutor en bit ner på halsen på höger sida av munnen, alltså inte så långt ner på halsen.

det var lite vätskande "saker", inget var, ett områder som var rött och verkar klia. Har tvättat med nån uttorkande vätska, minns inte namnet. Men vad kan nu detta vara? kan inte ha varit där speciellt länge eftersom jag känner igenom honom varje dag och det var först idag jag märkte det.
 
Sv: sår? eksem?

Låter som om det kan vara ytlig pyodermi. Klipp rent området runt själva fläcken (ska finnas frisk hud runt om)och tvätta med huddesinfektionsmedel. Om det ej går över/sprider sig, så kontakta veterinär då det kan behöva behandlas med antibiotika.
 
Sv: sår? eksem?

tack för ditt svar!

en liten fråga: var ÄR pyodermi? nåt med huden förstår jag ju, men betyder det nåt speciellt?

hade tänkt göra så som du skrev, hoppas bara det ger med sig! får låta det gå några dagar, är det inte bättre så blir det en tur till veterinären när han ändå ska vaccineras.
 
Sv: sår? eksem?

Pyodermi = "hot spot"/"fuktexem"/"våtexem".

Orsakas av att vilande bakterier på huden "exploderar" i tillväxt och på mycket kort tid breder ut sig till en kladdig/varig fläck. I
nfektionen orsakars av vanliga hudstafylokocker och gynnas av när det är fuktigt och varmt i hundens päls.

Vanligast är att dessa sk "hot spots" förekommer på kinder, hals och bringa. De kan dock även uppstå på andra ställen på hunden.
Våran BC-hane tex fick ett Stort område infekterat på ett bakben när han en höst fick pyodermi..
 
Sv: sår? eksem?

ojdå! det låter ju som det vår hund har. sitter ju neråt kinden, kom bara inte på rätta ordet innan när jag skrev. han har ju varit fuktig nu när det är en massa snö som han "simmar i" och sånt, tar sen tid för pälsen att torka eftersom han inte direkt är korthårig.

då får vi hålla tummarna att jag får bukt med detta innan det blir värre!

TACK, igen för ditt svar. visste väl att nån här kunde hjälpa mig :D
 
Sv: sår? eksem?

måste bara fråga lite till...

har nu klippt/rakat rent över området och det är lite "frisk" hud också med i kanterna. Har baddat med nån sorts uttorkande, klådstillande och bakteriedödande vätska. Det har blivit mkt finare, inte alls vattnigt. Men är lite rädd att det svider när jag duttar på det. Hunden är snäll och litar på matte så han behärskar sig.
hur länge ska jag badda? tycker att ena dagen ser det mkt finare ut sen nästa stund ser det lite sämre ut igen. Inte alls var eller nåt sånt. Men han kliar sig lite där fortfarande och river då upp det.

Tips på nåt annat att badda med?
 
Sv: sår? eksem?

Testa med att smörja in området med antiseptisk salva (finns på apoteket). Tvätta med vanlig koksaltlösning om det du använder nu verkar svida mycket. Är det alsolsprit du tvättat med ?
 
Sv: sår? eksem?

tack igen! jo, tyvärr var det alsolsprit. fast jag vågade inte ta på det när det var mer "sårigt", känns som det kan svida ganska mkt då.

nu är det koksaltlösning som gäller. har även köpt hem antiseptisk salva!
 
Sv: sår? eksem?

Har nu varit hos veterinären. Nästan tusen kronor fattigare...

Hon rakade ett stort område på kinden/halsen/framåt själva ansiktet. Det hade spridit sig en hel del. Fick cortisonsalva och antibiotika som han ska få under tio dagar.

Var så stolt, min hund var visst ganska rädd när vi var där. men låg lugnt vid min sida, eller satt vissa stunder. Han puttade upp min arm så jag höll lite om honom. De pratade om han skulle raka honom när han var vaken eller ej. Valde att testa när han var vaken, inga problem alls! Han stod stilla som en staty :D
 
Sv: sår? eksem?

Tråkigt att det inte gick att få bukt med på egen hand, men huvudsaken att hunden blir fri eländet.
 
Sv: sår? eksem?

Jag hade en hane som drog på sig fukteksem i tid och otid. Han hade den typiskt tjocka päls runt nacken som många Rottweiler-hanar får och när det var fuktigt ute sa det bara pang och så var fukteksemet ett faktum. Varenda gång har vi fått sätta honom på antibiotika för det har inte gått tilbaka av bara rakning och receptfria medel. Det har bara hejdat framskridandet.

Nu senast upptäckte jag eksemet då det vara bestod av några små röda päpplor och rakade då av ett område stort som en handflata. På med potatismjöl och sedan ringa vet så fort de öppnat.

Fukteksem sprider sig fort. Ett par röda utslag utvecklar sig snabbt till ett stort, slemmigt område innan man fått hejd på det. En gång fick vi åka akut till Strömsholm för det spred sig som löpeld och snart fanns det över halva huvudet på hunden.

Det tråkiga är att fukteksem har en förmåga att återkomma. Är hunden känslig så räcker det med en rispa i skinnet för att bakterierna ska få holabaloo och börja växa. Jag har fått några tips under åren som ska hjälpa att förhindra fukteksem.
*Var sparsam med bad. Om hunden måste bada ska den torkas helt torr. Jag körde handduk, hårfön och avslutade med kallblås för att inte lämna hud och päls varm. Värme och fukt är grogrunden.
*Vid fuktigt väder eller då det regnat på hunden kan man också behöva torka.
*Undvik att få skinnet rispat. Det innebär ingen lek med andra hundar där de biter och sliter i varandra.

Nu senast fick jag dessutom höra att man ska undvika foder av sämre kvalitet, av typen som finns i livsmedelsaffärer, och dessutom låta bli att ge tuggben. Det ska tydligen inverka negativt på hundens förmåga att stå emot tillväxt av bakterier.

Nu ska jag inte skrämma upp dig helt för det finns hundar som får fukteksem bara någon gång och sedan ser man inte till det mer. Min tik fick det mitt på skallen för några år sedan, men det var enda gången. Ingen antibiotika behövdes för att häva det och hon kan bada och rispa sig utan att något händer.
 
Sv: sår? eksem?

oj, då hoppas jag innerligt på att vår hund bara fick det tillfälligt..

han har aldrig haft det förr, är nu 3 år gammal.
Tänkte på det du skrev om lek med andra hundar, denna vinter har han haft en kompis som vi träffat flera gånger i veckan och det är vilda lekar dom håller på med. Men jag tycker inte det ser ut som dom biter och sliter i varandra. Fast vad vet jag?! :confused:
Sen har det ju varit fuktigt ute också. Dock är det väldigt sällan han badas, har nog aldrig ens badat honom "på riktigt".

Det spred sig verkligen fort, hädanefter kommer jag vara extremt petig och leta så han inte får nya utslag.

För många år sen fick vår goldenhane våteksem, hela huvudet var ett enda stort slemmigt sår, HELA HUVUDET! Minns fortfarande vilken chock jag fick när de kom hem med honom, alldeles rakad på skallen och själva huvudet såg ut som ett köttstycke. Jag var inte så gammal då så det gjorde väl hela situationen värre för min del.

Tackar så hemskt mkt för ditt svar!
 
Sv: sår? eksem?

Jag har hittat något liknande på min hund i dag :(
Hon har fått ett område MITT PÅ ryggen. Jag har klippt bort så mycket hår jag kunde, har baddat henne med lite utspädd Molkosan och sedan haft på potatismjöl.
Hon har röda fläckar i ett område som är ungefär 10 x 20 cm mitt på ryggen. På vissa ställen har det blivit slemmig blod &- varblandad gegga. På det stället som är "värst" angripet så ser det ut som att en stor hårsäck har släppt och det blivit ett hål rakt in i ryggen på henne :crazy: :cry:

Det har bara blossat upp över natten mer eller mindre. Förmodligen uppkom det av att hon tog ett dopp i sjön häromdagen när det var så himla varmt.
Jag kan inte komma på någonting annat som gjort att detta uppkommit. (Hon har inte fått någonting annat att äta än det normala. Hon har inte träffat andra hundar, katter, hästar eller liknande. Bett från mygg eller liknande har jag svårt att tro när området är så pass stort.) Hon har heller inte kliat sig mer än normalt.

Jag tänkte tyvärr aldrig så långt som att hon skulle reagera så hårt på att bada i sjön. Hon gjorde nämligen inte det förra sommaren när hon badade vid 2 tillfällen. Nu har jag iofs bara haft henne i nästan 2 år av hennes totala 11 år...
Jag känner mig ungefär som världshistoriens sämsta hundägare!

Ska ringa veterinären i morgon bitti, tycker att området är så pass stort över ryggen så jag vågar inte köra några "hemmakurer" för att se om det blir bättre. Dessutom är hon så gammal att jag är rädd att läkningsprocessen tar lång tid, och då är nog risken att hon kliar upp sig värre innan...
Sedan jag hade på henne potatismjöl för nån timme sedan har hon nästan helt slutat klia sig! :)
 
Sv: sår? eksem?

Vi åkte till veterinären i morse.
Prickarna och småsåren hade spridit sig ytterligare :(

Väl hos veterinären så skulle hon rakas, och för hennes eget bästa så sövdes hon ner.
Vet gjorde rent såren, gav henne en spruta smärtstillande & väckte sedan upp henne igen.

Vi fick åka och köpa smärtstillande & antiinflammatorisk medicin samt Kefavet mot infektion.
Jag ser inte att det spridit sig längre, men inte heller att det gått tillbaka något speciellt. Men jag ser det i alla fall som positivt att det inte spridit sig längre...

Hon har fått en tratt att ha för att inte komma åt att bita sig, och så har hon strumpor på fötterna bak.
Jag tycker så synd om den lilla stackarn :(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Kropp & Själ För några dagar sedan lyckades jag få en ett litet skärsår, ett par cm långt och inte djupt. Plåstrade om det osv ganska omgående och...
2
Svar
33
· Visningar
2 464
Senast: Stinaelin
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 232
Senast: monster1
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp