Sv: Sapphire diskvalificerad
Visst svartmålar du. Frågan är varför. Om man via kameran kan se onormala värmeindikationer på hästens ben, varför skulle man inte använda den? På vad sätt kan det vara negativt?
Hur ska en metod f ö kunna bli befäst, om man inte kan börja använda den???
Det är svårt att urskilja onormala värmeförändringar med normala värmeförändringar, vilket faktiskt kan förekomma.
Vet inte vart du vill komma men nej jag tycker inte att man skall värmefotografera hästar på tävling liksom jag inte tycker att man skall röntga eller böja. Ingen ryttare rider sin häst skadad på den nivån.
Syftet att hitta fuskare är en annan sak.
Vad?
Som sagt så diskuteras detta inte bara här på buke..
Vad är det som säger att det inte verifierats och delgetts de inblandade? Jag har viss förståelse för att dom inte inkluderar olgaklara i det sällskapet.
Dom inblandade veterinärerna, är inte dom heller veterinär expertis?
Med tanke på att även
olgaklara i detta fallet tävlar internationellt så är det i allra högsta grad en fråga som jag anser att vi bör få veta..
Sekretess gäller inte i några andra disciplinärenden i FEI eller avstängningar så varför skulle det göre det i detta fallet?? Min häst testades på 2 tävlingar i rad (internationella) och om detta kunde man läsa på FEIs hemsida (hon var hur grön som helst och det är tärning de använder för att välja vilka som skall testas)
Tror inte det eftersom den kom ut så ur sin mamma
Jaså, hur vet du det? I så fall skrev man fel i Ridsport.
Läs igen! Jo alla hästarna kollades på framridningen..
Citat:
Hästen visade häftiga reaktioner vid tryck på en specifik punkt ovanför ena kronranden vid två separata undersökningar under fredagskvällen. Den första var under pågående klass, då samtliga hästar undersöktes.
Kan inte tolka det på något annat sätt än att ALLA startande hästar i den klassen testades
Här hänvisar jag till inlägget jag nyss skrev. Hoppas du läser det och inser att ditt påstående är felaktigt.
Nej jag håller inte med dig! Hästarna på internationella tävlingar granskas i sömmarna. Jag är helt övertygad om att skador upptäcks utan värmekamera! Dessutom så rider väldigt få ryttare på sin bästa häst om den inte känns ok
Åter samma felaktiga påstående!
På vilket sätt är detta felaktigt? Visa mig gärna den forskning som gjorts på just värmekamera som visar början till ev skador, och hur djupt de ligger..
Vet du, jag börjar bli allvarligt bekymrad över din syn på hästars välbefinnande. För mig gäller att ta tillvara dom möjligheter som finns för att förhindra att icke fräscha hästar deltar i tävlingar (och om möjligt även i träningar) samt att avslöja fuskare av olika sort. Du har av någon anledning motsatt åsikt. Varför, undrar jag.
LIA
Nej det är jag INTE men jag ifrågasätter användandet av värmekamera, liksom jag inte tycker att röntgen visar om en häst har ont eller inte.
Vet du inte att hästar kan ha en rad def som inte ger symptom? Skall man utesluta dem med? Liksom alla hästar som inet klarar böjprov?