Sapphire diskvalificerad

Sv: Sapphire diskvalificerad

Här är bakgrunden till beslutet om varför hästen diskades, angående regelverket finns det på FEI´s hemsida

http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=404819

Såg att Elektron länkade till regelverket

Då var det ändå inte värmekameran :D

Men tryckkänslighet kan väl hästar ha utan att det betyder något, har haft flera unghästar som varit extremt känsliga vid beröring.

Känns ändå rätt konstigt att utesluta pga detta :crazy: Vet ju själv hur stior skillnad det är på både hästar mellan och vi människor i from av tryckkänslighet och ffa inte tala om böjprov. Mina handleder tex hade man inte kunnat göra ett böjprov på och nej jag har vare sig ont eller något fel på dem, men flexa dem går inte

Eftersom du säger att en värmekamera skulle kunna vara till grund för en uteslutning så borde du veta hurd e fungerar!

Diskutera kan man det mesta. Det är inte diskuterande jag ifrågasätter utan dina märkliga synpunkter.

Vilka är det för att få de spec? Att jag inte tycker att värmekamera är någon grund för att utesluta eller diska?

Vad är det med det då? Tror du inte dom vet med flera som var där, är kapabla att ställa diagnos på benen förutom det kameran gett dom?

Som sagt så grundade jag mitt uttalande på att värmekameran kan ge diagnoser som kanske inte finns.

I det inlägg du citerade ställde jag sex (6) frågor till dig. Du svarade inte på en enda. Är det diskussion du vill ha, så hör det till att man svarar på motparternas argument och frågor.

LIA

Ska gå tillbaka och läsa..

Sättet man bedömer på lär du inte få reda på här, inte heller graden eller typen av problem. Du har, vad jag förstår, samma uppgifter att gå på som vi andra. Varför är det så viktigt för dig att svartmåla den gjorda undersökningen?

Det har INTE frågan om svartmålning men jag anser att man skall använda metoder som är befästa och jag tycker inte att värmekamera är det, liksom jag inte anser att man skall göra böjprov eller röntgen på tävling..

Borde inte det här räcka för att övertyga alla om att bedömningen gjorts på seriöst sätt?

Frågor kvarstår fortfarande i typ hela världen, vad är det som är så svårt för dig att se det?

"Flera veterinärer, tillsammans med den franska ordföranden i Ground jury, var då närvarande och konstaterade att graden av överkänslighet i det vänstra frambenet var så kraftig att hästen diskvalificerades."
Tror du inte dom vet vad dom sysslar med? Det är ett stort steg att utesluta ett ekipage i det läget, och redan det tyder väl på att det är allvarligt?

Som sagt jag tycker att grunden till överkänsligheten skall verifieras annars har man inte ett dugg att komma med i framtiden. Ground Jury behöver inte vara veterinärt expertis..

Själv har jag haft häst som ingen fick ta på benen, knappt vet på tävling skulle den hästen diskas från varje tävling trots att den vare sig var preparerad eller skadad?

Observera att hästen "var uttagen för att undersökas" vilket tyder på rutinkoll liknande som görs för dopning t ex, dvs inte så att man kollar varenda häst.

Här har du fel, ALLA hästarna kollades!

Varför skall man inte använda dom medel som står till buds, som t ex värmekamera? Är inte allt som skyddar hästar från skador, smärta eller otillbörigt användande, av godo?

Nej jag anser inte att den skulle vara så "helig" att den i dagsläget skulle kunna enbart ge en disk alt uteslutning!!

Jag förstår faktiskt inte alls ditt resonemang kring kameran. :confused:

LIA

Som sagt jag jobbar med värmekamera i mitt jobb och nej jag anser den inte vara så beprövad att den i dagsläget skulle få styra disk alt uteslutningar!

Tänk om de hade gått ut med det här från början, så hade man sluppit en massa spekulationer. Notisen som startade den här diskussionen var ju direkt vilseledande iom att det inte var värmekameran som var orsaken till diskningen, utan förmodligen bara en del i undersökningen.
Citat:
"Till skillnad från vad som kunde uppfattas i FEI:s första pressrelease på lördagsmorgonen visade Sapphire inte någon onormal bild med värmekamera. Beslutet att diskvalificera hästen grundades på klinisk undersökning av tre erfarna hästveterinärer."

En kraftig reaktion vid beröring är ju nåt HELT annat än att värmekameran visade ökad aktivitet!

Kan vi öht lita på det som står i tidningarna?

Ja allt skall smygas med ett tag.. nej jag litar inte på tidningar.

Dock så känns det ju ännu mer märkligt nu med tanke på att värmekameran inte gav utslag och en häst kan vara betydligt mer känslig punktvis utan att det är något galet..

Observerar att ryttaren inte är utesluten då är han INTE diskad utan hästen är vetutesluten och det är något helt annat

Eftersom du säger att en värmekamera skulle kunna vara till grund för en uteslutning så borde du veta hurd e fungerar!
Det har jag inte alls sagt. Om den, som tidigare sagts i meddelandena, använts för att upptäcka tänkbara problem i hästben så har den sitt berättigande. Uteslutningen skedde efter det att veterinärer m fl undersökt hästen, vilket jag också tidigare påpekat för dig. Kameran var, som man då beskrev det, ett medel att uppmärksamma eventuella problem.
Jag fattar fortfarande inte varför du inte vill att man ska göra detta? Gäller det bara för den aktuelle ryttaren kanske??

Vilka är det för att få de spec? Att jag inte tycker att värmekamera är någon grund för att utesluta eller diska?
Säkrast att upprepa: Den är inte grund för att utesluta! Den är ett hjälpmedel för att hitta skador eller andra problem i hästens ben, varken mer eller mindre. Utifrån vad kameran eventuellt registrerar, kan så veterinärer etc gå vidare med undersökningar.
Förstår du nu?

Som sagt så grundade jag mitt uttalande på att värmekameran kan ge diagnoser som kanske inte finns.
Jag hoppas det jag skrivit ovanför ska räcka.

LIA

Det har jag inte alls sagt. Om den, som tidigare sagts i meddelandena, använts för att upptäcka tänkbara problem i hästben så har den sitt berättigande. Uteslutningen skedde efter det att veterinärer m fl undersökt hästen, vilket jag också tidigare påpekat för dig. Kameran var, som man då beskrev det, ett medel att uppmärksamma eventuella problem.

Som sagt så skrev man i första pressmedelandet att det var värmekameran som givit ett starkt utslag och DET reagerade jag på. Nu visade det sig att den inte gjort något utslag alls och det är ju anmärkningsvärt..

Jag fattar fortfarande inte varför du inte vill att man ska göra detta? Gäller det bara för den aktuelle ryttaren kanske??

Ganska låg kommentar :crazy:

Säkrast att upprepa: Den är inte grund för att utesluta! Den är ett hjälpmedel för att hitta skador eller andra problem i hästens ben, varken mer eller mindre. Utifrån vad kameran eventuellt registrerar, kan så veterinärer etc gå vidare med undersökningar.
Förstår du nu?

Precis som jag menar alltså. Värmekamera är ett steg längre när man vet att det redan är problem med en häst, men som sagt det som den visar behöver inte vara orsaken eftersom värmeökningar kan bero på mkt..

Jag hoppas det jag skrivit ovanför ska räcka.

LIA

Det jag skrev var: Som sagt så grundade jag mitt uttalande på att värmekameran kan ge diagnoser som kanske inte finns.

Nu valde man att utesluta en häst där värmekameran inte gav något utslag och det tycker jag är konstigt när man i första meddelandet skrev att den gjorde :crazy:

Det har INTE frågan om svartmålning men jag anser att man skall använda metoder som är befästa och jag tycker inte att värmekamera är det, liksom jag inte anser att man skall göra böjprov eller röntgen på tävling..
Visst svartmålar du. Frågan är varför. Om man via kameran kan se onormala värmeindikationer på hästens ben, varför skulle man inte använda den? På vad sätt kan det vara negativt?
Hur ska en metod f ö kunna bli befäst, om man inte kan börja använda den???

Frågor kvarstår fortfarande i typ hela världen, vad är det som är så svårt för dig att se det?
Vad? :confused:

"Flera veterinärer, tillsammans med den franska ordföranden i Ground jury, var då närvarande och konstaterade att graden av överkänslighet i det vänstra frambenet var så kraftig att hästen diskvalificerades."
Tror du inte dom vet vad dom sysslar med? Det är ett stort steg att utesluta ett ekipage i det läget, och redan det tyder väl på att det är allvarligt?

Som sagt jag tycker att grunden till överkänsligheten skall verifieras annars har man inte ett dugg att komma med i framtiden. Ground Jury behöver inte vara veterinärt expertis..
Vad är det som säger att det inte verifierats och delgetts de inblandade? Jag har viss förståelse för att dom inte inkluderar olgaklara i det sällskapet.
Dom inblandade veterinärerna, är inte dom heller veterinär expertis?

Själv har jag haft häst som ingen fick ta på benen, knappt vet på tävling skulle den hästen diskas från varje tävling trots att den vare sig var preparerad eller skadad?
Felhanterad kanske?

Här har du fel, ALLA hästarna kollades!
Jaså, hur vet du det? I så fall skrev man fel i Ridsport.

Citat:
Varför skall man inte använda dom medel som står till buds, som t ex värmekamera? Är inte allt som skyddar hästar från skador, smärta eller otillbörigt användande, av godo?

Nej jag anser inte att den skulle vara så "helig" att den i dagsläget skulle kunna enbart ge en disk alt uteslutning!!
Här hänvisar jag till inlägget jag nyss skrev. Hoppas du läser det och inser att ditt påstående är felaktigt.

Som sagt jag jobbar med värmekamera i mitt jobb och nej jag anser den inte vara så beprövad att den i dagsläget skulle få styra disk alt uteslutningar!
Åter samma felaktiga påstående!

Vet du, jag börjar bli allvarligt bekymrad över din syn på hästars välbefinnande. För mig gäller att ta tillvara dom möjligheter som finns för att förhindra att icke fräscha hästar deltar i tävlingar (och om möjligt även i träningar) samt att avslöja fuskare av olika sort. Du har av någon anledning motsatt åsikt. Varför, undrar jag.

LIA

Ursprungligen postat av LIA

Som sagt så skrev man i första pressmedelandet att det var värmekameran som givit ett starkt utslag och DET reagerade jag på. Nu visade det sig att den inte gjort något utslag alls och det är ju anmärkningsvärt..
Nu gällde mitt svar först något du anklagade mig för. Ska jag ta det som att du återtar? Vidare så hade jag alltså redan påpekat detta med veterinärerna för dig.

Ganska låg kommentar
Försöker hitta tänkbara orsaker till din inställning. :)
Du svarar inte på: "Kameran var, som man då beskrev det, ett medel att uppmärksamma eventuella problem.
Jag fattar fortfarande inte varför du inte vill att man ska göra detta?"

Förstår du nu?

Precis som jag menar alltså.
Uppenbarligen inte.

LIA

Visst svartmålar du. Frågan är varför. Om man via kameran kan se onormala värmeindikationer på hästens ben, varför skulle man inte använda den? På vad sätt kan det vara negativt?
Hur ska en metod f ö kunna bli befäst, om man inte kan börja använda den???

Det är svårt att urskilja onormala värmeförändringar med normala värmeförändringar, vilket faktiskt kan förekomma.

Vet inte vart du vill komma men nej jag tycker inte att man skall värmefotografera hästar på tävling liksom jag inte tycker att man skall röntga eller böja. Ingen ryttare rider sin häst skadad på den nivån.

Syftet att hitta fuskare är en annan sak.

Som sagt så diskuteras detta inte bara här på buke..

Vad är det som säger att det inte verifierats och delgetts de inblandade? Jag har viss förståelse för att dom inte inkluderar olgaklara i det sällskapet.
Dom inblandade veterinärerna, är inte dom heller veterinär expertis?

Med tanke på att även olgaklara i detta fallet tävlar internationellt så är det i allra högsta grad en fråga som jag anser att vi bör få veta..

Sekretess gäller inte i några andra disciplinärenden i FEI eller avstängningar så varför skulle det göre det i detta fallet?? Min häst testades på 2 tävlingar i rad (internationella) och om detta kunde man läsa på FEIs hemsida (hon var hur grön som helst och det är tärning de använder för att välja vilka som skall testas)

Felhanterad kanske?

Tror inte det eftersom den kom ut så ur sin mamma :grin:

Jaså, hur vet du det? I så fall skrev man fel i Ridsport.

Läs igen! Jo alla hästarna kollades på framridningen..

Citat: Hästen visade häftiga reaktioner vid tryck på en specifik punkt ovanför ena kronranden vid två separata undersökningar under fredagskvällen. Den första var under pågående klass, då samtliga hästar undersöktes.

Kan inte tolka det på något annat sätt än att ALLA startande hästar i den klassen testades

Här hänvisar jag till inlägget jag nyss skrev. Hoppas du läser det och inser att ditt påstående är felaktigt.

Nej jag håller inte med dig! Hästarna på internationella tävlingar granskas i sömmarna. Jag är helt övertygad om att skador upptäcks utan värmekamera! Dessutom så rider väldigt få ryttare på sin bästa häst om den inte känns ok

Åter samma felaktiga påstående!

På vilket sätt är detta felaktigt? Visa mig gärna den forskning som gjorts på just värmekamera som visar början till ev skador, och hur djupt de ligger..

Vet du, jag börjar bli allvarligt bekymrad över din syn på hästars välbefinnande. För mig gäller att ta tillvara dom möjligheter som finns för att förhindra att icke fräscha hästar deltar i tävlingar (och om möjligt även i träningar) samt att avslöja fuskare av olika sort. Du har av någon anledning motsatt åsikt. Varför, undrar jag.

LIA

Nej det är jag INTE men jag ifrågasätter användandet av värmekamera, liksom jag inte tycker att röntgen visar om en häst har ont eller inte.

Vet du inte att hästar kan ha en rad def som inte ger symptom? Skall man utesluta dem med? Liksom alla hästar som inet klarar böjprov?

Ursprungligen postat av LIA
Nu gällde mitt svar först något du anklagade mig för. Ska jag ta det som att du återtar? Vidare så hade jag alltså redan påpekat detta med veterinärerna för dig.

Försöker hitta tänkbara orsaker till din inställning. :)
Du svarar inte på: "Kameran var, som man då beskrev det, ett medel att uppmärksamma eventuella problem.
Jag fattar fortfarande inte varför du inte vill att man ska göra detta?"

Uppenbarligen inte.

LIA

Jag tänker inte sitta här och svara på saker du läser in.

Men jag drar kort ändå

Nej fuskare hör inte hemma i sporten
Nej hästar som inte mår bra skall inte tävla, inte ens ridas
Nej värmekamera tycker jag hör hemma vid felsökning av häst inte på tävling, tycker det inte är så befäst att det i dagsläget skall generera uteslutningar på tävling om man inte hittar annat som är fel på hästarna
Nej jag tycker inte att man skall praktisera böjprov eller röntga hästar på tävling, vilket du borde tycka eftersom dessa är det mest effektivaste sättet att felsöka på sjuka hästar

Ditt resonemang faller ju helt med värmekamera eftersom hästen INTE visade något utslag på den:

Till skillnad från vad som kunde uppfattas i FEI:s första pressrelease på lördagsmorgonen visade Sapphire inte någon onormal bild med värmekamera.

Med den meningen ovan tycker du att det då är befogat att värmefotografera hästar på tävling??? När den enda hästen som diskades inte visade något utslag, nej jag anser det inte för uppenbarligen har hästen något vajsing i benet men värmekameran lyckades inte visa var :angel:

Vet inte vart du vill komma men nej jag tycker inte att man skall värmefotografera hästar på tävling liksom jag inte tycker att man skall röntga eller böja. Ingen ryttare rider sin häst skadad på den nivån.
Nej, jag har fattat att du inte vill ha undersökningarna gjorda. Frågan är alltså varför? Många ryttare sätter tyvärr sig själva framför hästen, vilket vi fått otaliga bevis för.
"Dessutom så rider väldigt få ryttare på sin bästa häst om den inte känns ok".
Som sagt var. :angel:

Med tanke på att även olgaklara i detta fallet tävlar internationellt ...
Aha! :idea:

Tror inte det eftersom den kom ut så ur sin mamma
Mentalt då? Och därefter fel, eller för lite, hanterad?

På vilket sätt är detta felaktigt? Visa mig gärna den forskning som gjorts på just värmekamera som visar början till ev skador, och hur djupt de ligger..
Ditt resonemang typ detta: Nej jag anser inte att den skulle vara så "helig" att den i dagsläget skulle kunna enbart ge en disk alt uteslutning!! är vad jag kritiserar! Det är inte kamerans roll! Om du inte förstått det redan, så hur ska jag kunna förklara för dig? Jag har ju redan försökt femtielva gånger.

LIA

Nej, jag har fattat att du inte vill ha undersökningarna gjorda. Frågan är alltså varför? Många ryttare sätter tyvärr sig själva framför hästen, vilket vi fått otaliga bevis för.
"Dessutom så rider väldigt få ryttare på sin bästa häst om den inte känns ok".
Som sagt var. :angel:

Veterinärundersökningar JA, värmekamera njä inte i dagsläget. har du några problem med det?

Och jag skrev väldigt få eftersom det säkert finns något rötägg, har du något problem med det också?

I den grenen jag håller på med är hästarna guld värda och en liten skada kan förstöra för all framtid, därför rider man inte på sina hästar eller rättare sagt man undersöker dem.

Har själv valt att inte fortsätta med mina hästar på två stora mästerskap, ett i Polen och ett i Österrike. Jag hade säkert kunnat visa dem för vet sista dagen men jag valde att inte rida vidare.

Och nej jag håller inte med dig om att många ryttare sätter sig själva först, var har du för bevis på att så skulle vara fallet?

Som sagt det drabbar alla som tävlar internationellt och nej där är inte de flesta rötägg, de hittar man på betydligt lägre tävlingar..

Mentalt då? Och därefter fel, eller för lite, hanterad?

Nej på både och. Mkt hanterad bara rädd om sina ben. Du kan vända upp och ner på hästen i fråga men inte röra benen, i vart fall inte en främmande person. det är inte så att den sparkar hej vilt omkring sig den är bara extremt kvick upp med benet vid beröring

Ditt resonemang typ detta: Nej jag anser inte att den skulle vara så "helig" att den i dagsläget skulle kunna enbart ge en disk alt uteslutning!! är vad jag kritiserar! Det är inte kamerans roll! Om du inte förstått det redan, så hur ska jag kunna förklara för dig? Jag har ju redan försökt femtielva gånger.

LIA

Som sagt jag uppskattar att man gör grundliga vet checker, det jag vände mig mot var i det första pressmeddelandet så verkade det vara att värmekameran var det avgörande i avstängningen inget annat...

För mig gäller att ta tillvara dom möjligheter som finns för att förhindra att icke fräscha hästar deltar i tävlingar (och om möjligt även i träningar) samt att avslöja fuskare av olika sort.

Du har under alla år på Buke förklarat din aviga inställning till all tävlingsverksamhet inom ridsporten, så att du vill "tillvarata alla chanser" för att stoppa så mycket som möjligt förvånar inte någon som läst dina inlägg genom åren.:grin:

Värmekamera eller ej, jag tror forfarande att hästens överkänslighet inte är vanlig överkänslighet som du beskriver någon av dina hästar ..

Från tidningen ridsport

" Den video som togs som dokumentation av den första positiva kontrollen på fredagskvällen visades på lördagseftermiddagen för den internationella hoppryttarklubben. Enligt flera källor rådde efteråt en allmän enighet att beslutet att utesluta stoet var helt rimligt, utifrån hennes reaktion på testet. Samtidigt bekräftas att inga indicier framkommit om att hästen medvetet åsamkats någon skada."

Veterinärundersökningar JA, värmekamera njä inte i dagsläget. har du några problem med det?
I dina inlägg är du helt emot kameran som redskap för att kolla hästben under tävling. Så ja, den inställningen har jag problem med, och är helt oförstående till.

Och jag skrev väldigt få eftersom det säkert finns något rötägg, har du något problem med det också?
Du skrev också: "Ingen ryttare rider sin häst skadad på den nivån." Jag undrade hur du skulle ha det. Men det verkar som om vi är överens om att omtanken om hästen inte är något att lita på utan att olika kontroller är nödvändiga.

Som sagt jag uppskattar att man gör grundliga vet checker, det jag vände mig mot var i det första pressmeddelandet så verkade det vara att värmekameran var det avgörande i avstängningen inget annat...
Om jag förstår dig rätt, så ser du annorlunda på saken nu. Så bra. Är vi t o m överens om att kameran har sitt värde i att visa på eventuella bekymmer i hästens ben och att veterinärer därefter undersöker noga samt att dessa avgör hur man går vidare? Som det gick till i Geneve enligt Ridsport.

LIA

Du har under alla år på Buke förklarat din aviga inställning till all tävlingsverksamhet inom ridsporten, så att du vill "tillvarata alla chanser" för att stoppa så mycket som möjligt förvånar inte någon som läst dina inlägg genom åren.
Vad har du för belägg för den här lögnen? Om du inte har annat än personangrepp att tillföra finns det andra ställen än Bukefalos du kan välja.

LIA

Förstår inte ens varför dom överhuvudtaget blandade in värmekameran i artikeln när den inte ens hade med saken att göra.

Hästen är diskad iallafall, med all rätt! Sen får vi nog aldrig veta om Ward har preparerat benen eller inte.

I dina inlägg är du helt emot kameran som redskap för att kolla hästben under tävling. Så ja, den inställningen har jag problem med, och är helt oförstående till.

Nej jag anser fortfarande att värmekameran inte fyller någon funktion just nu

Du skrev också: "Ingen ryttare rider sin häst skadad på den nivån." Jag undrade hur du skulle ha det. Men det verkar som om vi är överens om att omtanken om hästen inte är något att lita på utan att olika kontroller är nödvändiga.

Jag tror inte att kontroller avslöjar de som rider på halvskadade hästar faktiskt, fören de verkligen är skadade.

Om jag förstår dig rätt, så ser du annorlunda på saken nu. Så bra. Är vi t o m överens om att kameran har sitt värde i att visa på eventuella bekymmer i hästens ben och att veterinärer därefter undersöker noga samt att dessa avgör hur man går vidare? Som det gick till i Geneve enligt Ridsport.

LIA

Nej jag ser inte på saken annorlunda nu än för 20 år sedan. Nej värmekameran har inte något syfte just nu på tävling, men kan säkert vara ett bra redskap vid felsökning av en REDAN skadad häst!

Det som hänt här är ju faktiskt att den INTE gav utslag på hästen som blev avstängd..

Förstår inte ens varför dom överhuvudtaget blandade in värmekameran i artikeln när den inte ens hade med saken att göra.

Hästen är diskad iallafall, med all rätt! Sen får vi nog aldrig veta om Ward har preparerat benen eller inte.

Jag håller med, men däremot så tycker jag att man skall gå ut med på vilka grunder man uteslutit hästen

Jag tycker att allting verkar väldigt skumt.

Hästen var lite känsligare på en punkt på benet än en annan och därför ska den inte få vara med. Det misstänks ingen doping, och varken Mclain eller någon ur hans team är misstänkt för något. Okej liksom, fine om hästen inte är frisk. MEN den har tagit sig igenom veterinärbesiktningar, dom gjorde ännu en "jog" och böjprov framför publik för att visa att hästen inte är det minsta halt, alltså låter det som i mina öron att hästen borde vara okej nog att tävla.

FEI vägrar att ta några doping-prover på henne, och Mclain får ordna det på egen hand genom Tim Ober (landslagsvet). Varför inte bara ta proverna för att räta ut frågetecken som alla vet kommer uppstå?

En annan sak som aldrig slutar förvåna mig är hur snabba folk är på att dra upp gammalt groll och hellre fälla än fria innan man ens har hört hela historien. Mclain hade ingenting över huvudtaget att göra med vad hans far gjorde back in the days. Han tävlade INTE några av dom hästarna. Ett ganska känt rykte är att hans far också egentligen var oskyldig men tog skulden för någon annan.

Slutligen är Sapphire en extremt känslig häst och det förvånar mig inte ett dugg att hon lyfter på benen när någon känner på dem.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Efter två mastiga omgångar har det blivit dags för sista dagen på "inomhus-VM" – nu ska världscupfinalen i hoppning avgöras. Amerikanen...
Svar
0
· Visningar
206
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets världscupfinal var hans sjuttonde. Amerikanen McLain Ward gjorde ingen hemlighet av att han var ute efter en seger. I fenomenal...
Svar
0
· Visningar
390
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Som bästa ekipage från den västeuropeiska ligan har Henrik von Eckermann och stoet Mary Lou kvalat in till världscupfinalen. Nu har...
Svar
0
· Visningar
448
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen fick en i det närmaste perfekt inledning för Henrik von Eckermann. Tvåa i den svåra tidshoppningen, endast slagen av...
Svar
0
· Visningar
352
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30