Sapphire diskvalificerad

Sv: Sapphire diskvalificerad

Kom faktiskt inte ihåg det som hände i Aachen fören du påminde om den händelsen nu.

Nä det är ju tyvärr det som är skillnaden på ridsporten och övrig sport, kanske en av orsakerna därför den inte tas på allvar i media. Det ses inte som en "big deal" när folk dopar hästar eller använder oschyssta metoder, inte mer än några månader framöver...

Det hade inte egentligen med ditt inlägg att göra :p Men värmekameran, tror du det är en vanligt värmekamera? Det undrar jag... Dom har nog gjort tester på hur mkt värme hästen alstrar om den slår i en bom tror jag så dom har något värde att jämföra med.

Blanda inte ihop honom med hans pappa. Tycker inte att man skall behöva stå till svars för vad ens föräldrar gör
Pappa Ward åtalades ju för att *electrocuted* dvs gett högt försäkrade hästar en elstöt så att hjärtat stannade och det likande en naturlig död, och fick ut försäkringspengarna, bland hästarna han tog livet av var några som tävlades av sonen McLain och som köpts för dyra pengar men inte svarade upp till förväntningarna, så totalt oskyldig/ovetande var inte sonen, men med hjälp av några hästägares advokater så befanns han vara oskyldig efter många rättegångar!

Nä det är ju tyvärr det som är skillnaden på ridsporten och övrig sport, kanske en av orsakerna därför den inte tas på allvar i media. Det ses inte som en "big deal" när folk dopar hästar eller använder oschyssta metoder, inte mer än några månader framöver...

Det hade inte egentligen med ditt inlägg att göra :p Men värmekameran, tror du det är en vanligt värmekamera? Det undrar jag... Dom har nog gjort tester på hur mkt värme hästen alstrar om den slår i en bom tror jag så dom har något värde att jämföra med.

Jag får skylla på min graviditet :angel: Har glömt en massa saker i samband med den och blivit mer glömsk överlag :crazy:

Det finns inte så mycket olika värmekameror utan bara inställningar på dem. Jag tycker ändå att vi är ute på farlig mark när man tycker att det är ok att man börjar använda sådana på tävlingar.

Självklart visar de olika temp men hur skall man veta att just den hästen inte har större värmeutveckling än en annan?? Och hur har de gjort försök med detta??

Tycker inte att detta som hänt känns helt ok och mörkar de något så tycker jag att det vore bättre att gå ut med det, i vart fall inte skriva att den är diskad utan att den i så fall är veterinärt diskad

Pappa Ward åtalades ju för att *electrocuted* dvs gett högt försäkrade hästar en elstöt så att hjärtat stannade och det likande en naturlig död, och fick ut försäkringspengarna, bland hästarna han tog livet av var några som tävlades av sonen McLain och som köpts för dyra pengar men inte svarade upp till förväntningarna, så totalt oskyldig/ovetande var inte sonen, men med hjälp av några hästägares advokater så befanns han vara oskyldig efter många rättegångar!

Som jag har förstått det så var inte sonen inblandad och det var andra som utförde dessa dåd.

Tycker ändå inte att man skall blanda ihop det, är han oskyldig och friad så tycker jag i vart fall inte att man skall ta upp det i trådar om honom och spekulera och blanda ihop det med detta som nu hänt

Det finns inte så mycket olika värmekameror utan bara inställningar på dem. Jag tycker ändå att vi är ute på farlig mark när man tycker att det är ok att man börjar använda sådana på tävlingar.
Ett konstigt resonemang du för. Är det för dig OK att på denna nivå tävla med en häst som visar "kraftig överkänslighet" i ett framben? Strunt samma om hästen vid varje landning ska ta emot sig med ett defekt ben??

För hästarnas skull välkomnar jag varje typ av kontroll och undersökning, framför allt om det är harmlöst för dom, vilket ju en kamera är. Om det dessutom avslöjar fuskare och djurplågare, säger inte att det är så i det här fallet, så mycket bättre.

För mig går hästarnas välbefinnande i första hand, först därefter hänsyn till dom inblandade människorna. Hur ser din prioritering ut?

LIA

Ett konstigt resonemang du för. Är det för dig OK att på denna nivå tävla med en häst som visar "kraftig överkänslighet" i ett framben? Strunt samma om hästen vid varje landning ska ta emot sig med ett defekt ben??

För hästarnas skull välkomnar jag varje typ av kontroll och undersökning, framför allt om det är harmlöst för dom, vilket ju en kamera är. Om det dessutom avslöjar fuskare och djurplågare, säger inte att det är så i det här fallet, så mycket bättre.

För mig går hästarnas välbefinnande i första hand, först därefter hänsyn till dom inblandade människorna. Hur ser din prioritering ut?

LIA

Som sagt jag vill gärna vet på vilket sätt man bedömer. Och jo jag tycker att värmekamera är en liten överdrift, har inget med hästens väl att göra alls.

Utan jag vill bara veta hur de vet att detta är något som är smärtsamt, som kommer att ge en skada eller redan är en skada. Är det konstigt?

Värmekamera kan ge utslag på hud dvs en värme som inte behöver vara något farligt eller smärtsamt.

Självklart skall inga djur lida i någon form men hur långt skall vi gå?? Skall vi göra börjprov på alla hästar på vet bes?? För det är knappast på elitnivå man kommer att finna de flest skadade hästarna.

Nu har vi ju inte ens en vetbes på lokala hopptävlingar :crazy:

Jag kan förstå att man kan använda en värmekamera som felsökning på en häst som inte känns ok eller som plötsligt presterar sämre, och de lär de göra om man tävlar på den nivån.

Jag håller helt med dig o undrar verkligen om det finns någon grund i regelverket för att diska pga utslag på värmekamera.PL

Jag har förstått att du helt skiter i rättsäkerheten för de tävlande o menar att man skall fälla på vilka grunder som helst!
PL

Som sagt jag vill gärna vet på vilket sätt man bedömer. Och jo jag tycker att värmekamera är en liten överdrift, har inget med hästens väl att göra alls.

Utan jag vill bara veta hur de vet att detta är något som är smärtsamt, som kommer att ge en skada eller redan är en skada. Är det konstigt?

Värmekamera kan ge utslag på hud dvs en värme som inte behöver vara något farligt eller smärtsamt.

Självklart skall inga djur lida i någon form men hur långt skall vi gå?? Skall vi göra börjprov på alla hästar på vet bes?? För det är knappast på elitnivå man kommer att finna de flest skadade hästarna.

Nu har vi ju inte ens en vetbes på lokala hopptävlingar

Jag kan förstå att man kan använda en värmekamera som felsökning på en häst som inte känns ok eller som plötsligt presterar sämre, och de lär de göra om man tävlar på den nivån.
Sättet man bedömer på lär du inte få reda på här, inte heller graden eller typen av problem. Du har, vad jag förstår, samma uppgifter att gå på som vi andra. Varför är det så viktigt för dig att svartmåla den gjorda undersökningen?
Borde inte det här räcka för att övertyga alla om att bedömningen gjorts på seriöst sätt?
"Flera veterinärer, tillsammans med den franska ordföranden i Ground jury, var då närvarande och konstaterade att graden av överkänslighet i det vänstra frambenet var så kraftig att hästen diskvalificerades."
Tror du inte dom vet vad dom sysslar med? Det är ett stort steg att utesluta ett ekipage i det läget, och redan det tyder väl på att det är allvarligt?

Observera att hästen "var uttagen för att undersökas" vilket tyder på rutinkoll liknande som görs för dopning t ex, dvs inte så att man kollar varenda häst.
Varför skall man inte använda dom medel som står till buds, som t ex värmekamera? Är inte allt som skyddar hästar från skador, smärta eller otillbörigt användande, av godo? Jag förstår faktiskt inte alls ditt resonemang kring kameran. :confused:

LIA

Värmekamera är ett högst omdiskuterat diagnostiskt redskap men du som superexpert kan säkert ge det vetenskapliga ( o regelmässiga) bakgrunden till det här beslutet!
PL

Sättet man bedömer på lär du inte få reda på här, inte heller graden eller typen av problem. Du har, vad jag förstår, samma uppgifter att gå på som vi andra. Varför är det så viktigt för dig att svartmåla den gjorda undersökningen?
Borde inte det här räcka för att övertyga alla om att bedömningen gjorts på seriöst sätt?
"Flera veterinärer, tillsammans med den franska ordföranden i Ground jury, var då närvarande och konstaterade att graden av överkänslighet i det vänstra frambenet var så kraftig att hästen diskvalificerades."
Tror du inte dom vet vad dom sysslar med? Det är ett stort steg att utesluta ett ekipage i det läget, och redan det tyder väl på att det är allvarligt?

Observera att hästen "var uttagen för att undersökas" vilket tyder på rutinkoll liknande som görs för dopning t ex, dvs inte så att man kollar varenda häst.
Varför skall man inte använda dom medel som står till buds, som t ex värmekamera? Är inte allt som skyddar hästar från skador, smärta eller otillbörigt användande, av godo? Jag förstår faktiskt inte alls ditt resonemang kring kameran. :confused:

LIA

Vet du hur en värmekamera fungerar?

Och jo jag tycker att man kan disk en sådan här sak faktiskt..

En värmeförändring i ett ben behöver långt ifrån vara tillfogat för att skada eller ens en skada

Det inlägget var inte till dig och det som var det var det för att du lät helt omedeveten om att McLain Ward varit avstängd.

Vet du hur en värmekamera fungerar?
Hurså?

Och jo jag tycker att man kan disk en sådan här sak faktiskt..
Diskutera kan man det mesta. Det är inte diskuterande jag ifrågasätter utan dina märkliga synpunkter.

En värmeförändring i ett ben behöver långt ifrån vara tillfogat för att skada eller ens en skada
Vad är det med det då? Tror du inte dom vet med flera som var där, är kapabla att ställa diagnos på benen förutom det kameran gett dom?

I det inlägg du citerade ställde jag sex (6) frågor till dig. Du svarade inte på en enda. Är det diskussion du vill ha, så hör det till att man svarar på motparternas argument och frågor.

LIA

Här är bakgrunden till beslutet om varför hästen diskades, angående regelverket finns det på FEI´s hemsida

http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=404819

Såg att Elektron länkade till regelverket

Tänk om de hade gått ut med det här från början, så hade man sluppit en massa spekulationer. Notisen som startade den här diskussionen var ju direkt vilseledande iom att det inte var värmekameran som var orsaken till diskningen, utan förmodligen bara en del i undersökningen.
Citat:
"Till skillnad från vad som kunde uppfattas i FEI:s första pressrelease på lördagsmorgonen visade Sapphire inte någon onormal bild med värmekamera. Beslutet att diskvalificera hästen grundades på klinisk undersökning av tre erfarna hästveterinärer."

En kraftig reaktion vid beröring är ju nåt HELT annat än att värmekameran visade ökad aktivitet!

Kan vi öht lita på det som står i tidningarna?

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Efter två mastiga omgångar har det blivit dags för sista dagen på "inomhus-VM" – nu ska världscupfinalen i hoppning avgöras. Amerikanen...
Svar
0
· Visningar
206
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets världscupfinal var hans sjuttonde. Amerikanen McLain Ward gjorde ingen hemlighet av att han var ute efter en seger. I fenomenal...
Svar
0
· Visningar
390
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Som bästa ekipage från den västeuropeiska ligan har Henrik von Eckermann och stoet Mary Lou kvalat in till världscupfinalen. Nu har...
Svar
0
· Visningar
448
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen fick en i det närmaste perfekt inledning för Henrik von Eckermann. Tvåa i den svåra tidshoppningen, endast slagen av...
Svar
0
· Visningar
352
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna