Sapphire diskvalificerad

Sv: Sapphire diskvalificerad

Varför tror du att värmekameran som funnits i årtionden inte slagit igenom hos veterinärerna utan bara hos alternativarna.
PL

Klart att de passar sig väldigt noga för att rikta några anklagelser mot amerikaner i allmänhet och Ward i synnerhet som har världens tuffaste advokater, när dom ändå kan uppnå önskad effekt genom diskning.

Det är bara att läsa igenom "clean-sport" dokumentet så ser ni att diskningen är korrekt, de hade ju också visat filmen för Sporthäst-klubben och fått OK där och de är knappast "djurrättsaktivister" direkt.... vill ju t.ex fria flera dopingdömda.

Läser man andra uttalanden och läser vad som skedde på pressk så ställer man sig lite undrande ändå (hästen visades upp för alla journalister och där gjordes även böjprov som var ua, det var fritt fram för alla att komma fram och trycka på hästen).

Är hästen inte ok eller är det något annat. Jag gillar inte mörkningar.

Det var hoppryttarklubben som såg videon ;) Dessutom vet man vilken video de visade eller visade de en klippt ver??

Tycker det är alldeles för många frågetecken kring detta:

Här finns det en hel del intressant att läsa om hur det gick till:
http://www.horseweb.de/cms_uk/2010/04/17/an-exclusive-conversation-with-mclain-ward/

Kenneth Kraus and Mason Phelps of PhelpsSports.com have decided to open up the exclusive interview Kenny did with McLain Ward after his press conference today in Geneva. Phelps Sports is a member only website, but both Kenny and Mason believe that this information needs to be shared with as many people as possible with the hopes that the truth and facts will prevail over the rash decision which has been made.

Senast ändrad:

Det var hoppryttarklubben som såg videon ;) Dessutom vet man vilken video de visade eller visade de en klippt ver??

Hoppryttarklubben hette den ja... ;) men i vilket fall som den klubben som var för Butta och lite annat med Rodrigo, Beerbaum & co

Hoppryttarklubben hette den ja... ;) men i vilket fall som den klubben som var för Butta och lite annat med Rodrigo, Beerbaum & co

Ja och det är ju underligt att en häst som reagerar 7gånger av 57gånger på en liten liten punkt på kronranden som är för övrigt ok och som dessutom inte reagerar på böjprov eller är halt inte är ok när det är ok att ge lite butta :confused:

Klart att de passar sig väldigt noga för att rikta några anklagelser mot amerikaner i allmänhet och Ward i synnerhet som har världens tuffaste advokater, när dom ändå kan uppnå önskad effekt genom diskning.

Det är bara att läsa igenom "clean-sport" dokumentet så ser ni att diskningen är korrekt, de hade ju också visat filmen för Sporthäst-klubben och fått OK där och de är knappast "djurrättsaktivister" direkt.... vill ju t.ex fria flera dopingdömda.

Jag tror inte att det handlar om att dom passar sig för advokater, för det är inte bara Mclain som har bra advokater. Det har nog varenda ryttare som deltar i WC finalen och sitter på hästar som är värda si och så många miljoner med sponsorer och hästägare bakom sig.

Dom visade upp hästen för alla som ville se som någon skrev tidigare. Journalister, andra ryttare, publiken med mera utan några som helst anmärkningar.

Och om FEI nu vore så "rädda" för Mclains advokater varför togs det inte ett enda prov på hästen utöver "petningarna" på benet?

Och om FEI nu vore så "rädda" för Mclains advokater varför togs det inte ett enda prov på hästen utöver "petningarna" på benet?

Det har visst tagits dopingprov

Sapphire diskvalificerades på grund av att hästen visade tecken på hypersensibilitet (smärtreaktion som tros innebära ökad känslighet för islag i hinder) i ett framben under och efter andra deltävlingen.
- Vi har hört en rad kommentarer att hästen hoppade så bra och ändå diskades men det är ju hela poängen med hypersensibilisering att hästen snarare hoppar bättre och är ännu mer rädd om sig än vanligt. Det är exakt därför som vi för två och ett halvt år sedan startade en process för att få formella kontroller av hypersensibilisering, sade Holmberg.

McLain Ward är i nuläget inte personligen misstänkt för att ha manipulerat hästen men en dopingutredning om fallet har inletts.

Farrington påpekade att Sapphire dopingtestades lördag morgon och att resultaten av de proverna kommer att ingå i utredningen.

http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=404819

Ja och det är ju underligt att en häst som reagerar 7gånger av 57gånger på en liten liten punkt på kronranden som är för övrigt ok och som dessutom inte reagerar på böjprov eller är halt inte är ok när det är ok att ge lite butta :confused:

Internationella hopphästryttareklubben har fått se samma video som användes för bevis, uppenbarligen har dom sett mer än vad journalister och övrigt folk har sett.

Men vad som hänt med hästen emellan den blev utesluten och visades upp för journalister är ju ingen som vet.

Nu citerade jag fel inlägg av dig *haha* men det var svar på vilken video dom sett ;)

En annan sak som aldrig slutar förvåna mig är hur snabba folk är på att dra upp gammalt groll och hellre fälla än fria innan man ens har hört hela historien.

Är inte det något man får leva med när man blivit fälld och avstängd för att man har åsamkat sin häst skada i syfte att få bättre tävlingsresultat :eek:

Det har visst tagits dopingprov

Sapphire diskvalificerades på grund av att hästen visade tecken på hypersensibilitet (smärtreaktion som tros innebära ökad känslighet för islag i hinder) i ett framben under och efter andra deltävlingen.
- Vi har hört en rad kommentarer att hästen hoppade så bra och ändå diskades men det är ju hela poängen med hypersensibilisering att hästen snarare hoppar bättre och är ännu mer rädd om sig än vanligt. Det är exakt därför som vi för två och ett halvt år sedan startade en process för att få formella kontroller av hypersensibilisering, sade Holmberg.

McLain Ward är i nuläget inte personligen misstänkt för att ha manipulerat hästen men en dopingutredning om fallet har inletts.

Farrington påpekade att Sapphire dopingtestades lördag morgon och att resultaten av de proverna kommer att ingå i utredningen.

http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=404819

Att observera är att de gjorde detta själva, inget dopingprov var bestämt för hästen utan det gjordes på ryttaren och USA vets bekostnad och inrådan.

Läs denna länk http://www.horseweb.de/cms_uk/2010/04/17/an-exclusive-conversation-with-mclain-ward/ och säg om du tycker det gått rätt till!

Är inte det något man får leva med när man blivit fälld och avstängd för att man har åsamkat sin häst skada i syfte att få bättre tävlingsresultat :eek:

Fast jag tycker nog att han fick sitt straff och tog det, nu är det 11år sedan och nej jag tycker inte att man skall blanda ihop saker och ting.

Då finns det ju faktiskt fler som man borde ha onda ögat till, eller rättare sagt en hel drös av ryttarna :crazy:

Fast jag tycker nog att han fick sitt straff och tog det, nu är det 11år sedan och nej jag tycker inte att man skall blanda ihop saker och ting.

Då finns det ju faktiskt fler som man borde ha onda ögat till, eller rättare sagt en hel drös av ryttarna :crazy:

Det ena utesluter inte det andra , men nä jag tycker faktiskt inte att man kan få ägna sig åt djurplågeri och att det skall vara okey sen bara för att man tagit sitt straff. Såvitt jag vet har han inte genomgått någon vård eller rehabilitering som skulle kunna ha ändrat hans inställning till djurens väl. Att många toppryttare har samma inställning som Ludger dvs att allt som inte syns på dopingprov är tillåtet eller att så länge man inte åker fast så är det okey, visar på en etik som inte hör hemma i några slags tävlingar eller bland djur.

Av någon konstig anledning är doping av hästar, otillåtna metoder mkt mer accepterat bland hästfolk än vad doping av sig själv är bland idrottsmänniskor, vilket jag tycker är en oerhört tragiskt syn på vad man tycker är en acceptabel behandling av sina djur :(

Jag håller med dig, men i just detta fallet så tycker jag att allt verkligen är skumt.

Vad jag menade är att många glömmer bort att några av de bästa faktiskt har dopat sina hästar på ett eller annat sätt. Och att det finns metoder som inte går att spåra är jag ännu mer övertygad om.

Av någon konstig anledning är doping av hästar, otillåtna metoder mkt mer accepterat bland hästfolk än vad doping av sig själv är bland idrottsmänniskor, vilket jag tycker är en oerhört tragiskt syn på vad man tycker är en acceptabel behandling av sina djur
Vad kan man göra annat än hålla med? :bow:

LIA

Att observera är att de gjorde detta själva, inget dopingprov var bestämt för hästen utan det gjordes på ryttaren och USA vets bekostnad och inrådan.

Läs denna länk http://www.horseweb.de/cms_uk/2010/04/17/an-exclusive-conversation-with-mclain-ward/ och säg om du tycker det gått rätt till!

Inte enligt deras egen version, nej!

Nu finns det ju andra versioner om varför hästen blev utesluten. Varför har Ground Joury tillsammans med 3 veterinär och internationella hopphästklubben en helt annan bild av hur smärtpåverkad hästen var?

Och som sagt var, vad som hänt med hästen mellan uteslutningen och att hästen visades upp för journalister helt plötsligt helt opåverkad av smärta, tja det kan vi bara spekulera i !

Och om provet är positivt? Får FEI ta del av det då.

Jag tycker dock det är märkligt att FEI skulle acceptera ett dopingprov dom inte själva har varit med och tagit, det är ju som att själv lämna in ett dopingprov utan övervakning.

Vad jag menade är att många glömmer bort att några av de bästa faktiskt har dopat sina hästar på ett eller annat sätt. Och att det finns metoder som inte går att spåra är jag ännu mer övertygad om.
Ändå anser du att man inte ska få använda dom "vapen" som finns för att avslöja fuskare och djurplågare? Du anser dig själv höra hemma bland eliten (= dom bästa). Inser du vilka tankar dina åsikter kan väcka?

LIA

Slutligen är Sapphire en extremt känslig häst och det förvånar mig inte ett dugg att hon lyfter på benen när någon känner på dem.

Så känslig kan hon ju inte vara om hon bara reagerade 7 ggr av 57 enligt Ward.

Därför är det ju extra märkligt att Ward har en helt annan uppfattning än Ground Joury + veterinärerna + internationella hopphästklubben.

Jag skulle hemskt gärna vilja ta del av den videon som använts som bevis och som då lade grunden till att tex hopphästklubben som är FÖR att tävla på butta ansåg att beslutet att diska hästen var korrekt pga den smärtpåverkan som hästen uppvisade.

Borde inte McLain Ward själv kräva att den videon skall offentliggöras, då den skulle kunna rentvå honom från allt tvivel :confused:

Nu var det ju inte bara McLains åsikt utan även G.Morris och Dr. Tim Ober.

Och jo jag tror för att få slut på spekulationerna så måste de nog släppa videon och då hoppas jag att den släpps i oklippt version.

Dessutom så togs beslutet att utesluta hästen av en av medlemmarna innan de hade ground joury mötet och det känns lite sådär..

Ändå anser du att man inte ska få använda dom "vapen" som finns för att avslöja fuskare och djurplågare? Du anser dig själv höra hemma bland eliten (= dom bästa). Inser du vilka tankar dina åsikter kan väcka?

LIA

Nu är inte värmekamera något som tillhör dessa vapen enl mig. Hade det varit det så hade man använt den betydligt oftare och mer.

Som sagt återigen det är att man skulle ha baserat en uteslutning på värmekamera som jag opponerade mig emot.

Själv anser jag att åker man fast för doping av sin häst där dopingen är medveten så borde man inte få internationell licens igen

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Efter två mastiga omgångar har det blivit dags för sista dagen på "inomhus-VM" – nu ska världscupfinalen i hoppning avgöras. Amerikanen...
Svar
0
· Visningar
206
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets världscupfinal var hans sjuttonde. Amerikanen McLain Ward gjorde ingen hemlighet av att han var ute efter en seger. I fenomenal...
Svar
0
· Visningar
390
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Som bästa ekipage från den västeuropeiska ligan har Henrik von Eckermann och stoet Mary Lou kvalat in till världscupfinalen. Nu har...
Svar
0
· Visningar
448
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen fick en i det närmaste perfekt inledning för Henrik von Eckermann. Tvåa i den svåra tidshoppningen, endast slagen av...
Svar
0
· Visningar
352
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Borstning av tänder
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Att hata mat

Hund, Katt, Andra Djur