Sapphire diskvalificerad

Sv: Sapphire diskvalificerad

... termografikamera som mäter temperaturen i huden med en hundradels grads exakthet. Testet görs för att kontrollera om hästar har utsatts för någon yttre påverkan.

Vid den sammantagna undersökningen visade hästen känslighet i sitt vänstra framben men fick starta i klassen.

efter klassen: ...konstaterade att graden av överkänslighet i det vänstra frambenet var så kraftig att hästen diskvalificerades.
......................
Kan det vara så enkelt att den slagit i en bom eller bara sparkat i boxväggen eller i krubban?

Säger detsamma - vad är nu detta?

Det gjordes två test, ett före och ett efter.

"Vid den sammantagna undersökningen visade hästen känslighet i sitt vänstra framben men fick starta i klassen."

Hästen hade redan en skada som syntes tydligare på mätningarna efter att de deltagit i tävlingen.

/V

Handlar det om en skada eller handlar det om att de gjort något för att hästen ska hoppa bättre?

Det gjordes två test, ett före och ett efter.

"Vid den sammantagna undersökningen visade hästen känslighet i sitt vänstra framben men fick starta i klassen."

Hästen hade redan en skada som syntes tydligare på mätningarna efter att de deltagit i tävlingen.

/V

Men har man tillräckligt med forskningsresultat som säger att en värmeökning med säkerhet ger en skada?

Det kan ju lika bra vara en retning i huden.

Och varför gör man inte om testet på söndag morgon och ser om det har gått ner eller är lika mkt

Handlar det om en skada eller handlar det om att de gjort något för att hästen ska hoppa bättre?

I detta fallet tror jag personligen att det inte handlar om preparering utan då möjligen en skada

frågan är vad man vill med detta sätt att kolla hästarna??? Och hur långt skall man gå?

Skall man åka och fota dem inför varje tävling, eller??

I detta fallet tror jag personligen att det inte handlar om preparering utan då möjligen en skada

frågan är vad man vill med detta sätt att kolla hästarna??? Och hur långt skall man gå?

Skall man åka och fota dem inför varje tävling, eller??

Man ska väl kolla upp så att hästarna är friska, det är väl inget konstigt med det :confused:

Man ska väl kolla upp så att hästarna är friska, det är väl inget konstigt med det :confused:

Självklart men värmekamera är ganska drastiskt.

Värmekamera visar värmeförändring och den kan bero på mkt. Det är ganska begränsat att få tillgång till en sådan undersökning och hur ofta skall man göra det?? Eller man kanske skall köpa en själv?? Men vem har råd med den utgiften, dvs allt från 45 000kr upp till 100'kr??

Fattar ingenting?!:confused:

Först vill de tillåta butta o sen ska hästarna diskas efter undersökning med värmekamera??

Vad är det för rim och reson i det?

Självklart men värmekamera är ganska drastiskt.

Värmekamera visar värmeförändring och den kan bero på mkt. Det är ganska begränsat att få tillgång till en sådan undersökning och hur ofta skall man göra det?? Eller man kanske skall köpa en själv?? Men vem har råd med den utgiften, dvs allt från 45 000kr upp till 100'kr??

Jag antar att det är veterinären som gör den bedömningen.

Du har väl ingen röntgen och ultraljudsutrustning hemma heller så det är väl ett ganska dåligt argument.

Ge hästen Butta = tar ner inflammationen/värmen ---> tävla på!! :devil:

Ironi åsido, jag tycker det är bra att de inte låter hästar som uppvisar reaktioner som kan tyda på skador att starta. Hade de låtit hästen tävla vidare så hade en ev skada kunnat bli ännu värre och DET är djurplågeri. Dock håller jag med om att man kunde kanske avvaktat med diskvalificering och tagit ytterligare prov på ex. lördag kväll eller söndag morgon för att se om reaktionen avtagit eller inte. Men man får hoppas att de har ett riktvärde att gå efter som är så tillförlitligt att det ger ett rättvist utslag.

Synd om ryttaren att missa finalen om det nu är så att det inte är självförvållat, men hästens bästa MÅSTE gå först. Och om det ÄR så att det handlar om prestationshöjning av något slag så måste jag återigen uttrycka min besvikelse över var ridsporten är på väg... Så trist att läsa om alla dopingskandaler och barrering av olika slag hit och dit... :(

EN positiv sak som kom ur detta är ju att R-Gs chanser helt plötsligt förbättrades... :angel:

Den här ryttaren har ju dömts för negativa handlingar inom hästbranchen.

Det var väl hans pappa?

Nej han oxå, Har åkt fast för att ha saker i benskydden (plastbitar eller nått) och fick en permanentavstängning från Aachen för många år sedan (som tydligen är upphävd)

Självklart är denna manick inte bara något som visar överkänslighet av vilken sort som helst utan det måste ju vara något särskilt antar jag. Att hästar blir varmare i kroppen efter att ha ridit är ju inget konstigt eller ovanligt så naturligtvis måste det handla om något annat. Och detta annat borde då vara yttre påverkan!

*KL*

Hm... med tanke på den aktuella ryttarens historik ger detta MKT dåliga vibbar...

BRA att de kollar upp ordentligt! Hästarnas väl och ve ska ALLTID komma i första hand - ÄVEN om man tävlar på denna nivå!

Jag antar att det är veterinären som gör den bedömningen.

Du har väl ingen röntgen och ultraljudsutrustning hemma heller så det är väl ett ganska dåligt argument.

Jag vare sig UL eller röntgar i onödan, dvs om jag inte vet att det är något fel. Det är INTE riskfritt att röntga om och om igen eftersom man lakar ur skelettet!

Och nej jag ser inte det förnuftiga i att man skall börja värmekamerafota hästar på tävling, lika mkt som om man skulle börja med böjprov och vanligt röntgen på tävling :crazy:

Nej han oxå, Har åkt fast för att ha saker i benskydden (plastbitar eller nått) och fick en permanentavstängning från Aachen för många år sedan (som tydligen är upphävd)

Självklart är denna manick inte bara något som visar överkänslighet av vilken sort som helst utan det måste ju vara något särskilt antar jag. Att hästar blir varmare i kroppen efter att ha ridit är ju inget konstigt eller ovanligt så naturligtvis måste det handla om något annat. Och detta annat borde då vara yttre påverkan!

En värmekamera fungerar ju iof princip bara på ett sätt och värme kan man ju ha även om det inte är en allvarlig eller akut skada. Kan ju räcka med att hästen slagit i ett hinder i princip.

Jag tror ju iof inte att den hästen han red nu behövs prepareras för att hoppa för det är en av de allra finaste och ffa så ser den väldigt avspänd ut när den hoppar

Kom faktiskt inte ihåg det som hände i Aachen fören du påminde om den händelsen nu.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Efter två mastiga omgångar har det blivit dags för sista dagen på "inomhus-VM" – nu ska världscupfinalen i hoppning avgöras. Amerikanen...
Svar
0
· Visningar
206
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets världscupfinal var hans sjuttonde. Amerikanen McLain Ward gjorde ingen hemlighet av att han var ute efter en seger. I fenomenal...
Svar
0
· Visningar
390
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Som bästa ekipage från den västeuropeiska ligan har Henrik von Eckermann och stoet Mary Lou kvalat in till världscupfinalen. Nu har...
Svar
0
· Visningar
448
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Världscupfinalen fick en i det närmaste perfekt inledning för Henrik von Eckermann. Tvåa i den svåra tidshoppningen, endast slagen av...
Svar
0
· Visningar
352
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna