Santa Cruz Lieut

Magica

Trådstartare
Någon som testat denna nya (?) allroundmodell mot dressyr? Är mkt nyfiken på en sådan ;)

Hur är Santa Cruz sadlarna i allmänhet? Korta i anläggningsytan? Passar rak/svängd rygg?

Sv: Santa Cruz Lieut

Ingen aning ;) Har precis köpt en Santa Cruz, Arthur de luxe. Dressyrsadel.. Mitt bästa köp på länge.. Kan sitta ner på min skumpboll till häst... (bra gång)

Däremot har jag inte en aning om hur de e i övrigt, och ingen aning om vad min häst ska ha egentligen... Men de man kan säga rent generellt som jag kan tala om , är att jag har Wide på Countyn och denna nya sadel är XXVID och de är ung lika breda mellan ortspetsarna om man bara mäter rätt av (vet inget om gradantalet eller så dock) och att SC är betydligt bredare i kanalen under hela sadeln än Countyn..

har en celine, den passar raka ryggar. ganska trevlig sadel när man vant sig vid den.
min är xxvid i bommen och hästen är inte alls så bred, hade nog kunnat ha xvid om jag inte haft fårskinns padd under sadeln. men de är lite små i storlekarna, fast det beror på vad man jämför med såklart.

Vad jag förstått är Lieut sadeln väldigt ny (?). Kanske ska vänta ett tag om att fråga om erfarenheter ;) Men tycker att Santa Cruz sadlarna i allmänhet verkar trevliga :laugh:

Jag hade min i 4 månader, den är numera utbytt. Hästen blev mer och mer missnöjd med den
Celine var det då

och jag har haft min i ett år och hästen blir mer och mer nöjd med den i takt att hon musklas :p. har gått många veckor av "fan sadeln ligger inte helt ok, häst trivs inte riktigt med den men har inte råd att köpa ny", tyckte inte om sadeln alls i början men nu så är den faktiskt riktigt trevlig, häst börjar kännas bättre att rida också sen hon musklade till sig så sadeln inte släpper lika tidigt bak nu.
med denna sadeln har det alltid varit att om hästen bara musklar till sig bättre så kommer sadeln ligga bra, och nu så ligger den bra ^_^

har en celine, den passar raka ryggar. ganska trevlig sadel när man vant sig vid den.
min är xxvid i bommen och hästen är inte alls så bred, hade nog kunnat ha xvid om jag inte haft fårskinns padd under sadeln. men de är lite små i storlekarna, fast det beror på vad man jämför med såklart.

Håller med dig om att Santa Cruz är smala i förhållande till hur många X de har satt framför W. Min häst har MW-W i t.ex. Frank Baines, men XW-XXW i Santa Cruz samt att de ofta passar hästar som har lite rakare rygg.

Till TS:
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av just Lieut, men tycker att SC brukar vara prisvärda sadlar. Jag har min andra Celine nu och både häst och ryttare trivs med denna. Jag har provat Artur Luxe och Hekla (dressyr) också på hästen när vi var i sadelträsket.

Vi har två Celine till i stallet och deras ägare och hästar är olika nöjda beroende på hur hästen i fråga är byggd. Alla sadlarna håller ok skick i förhållande till hur de används, sköts och nypriset.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 663
Senast: morgaine
·
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
262
Senast: Fiorano
·
Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 535
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka