Jag följer inte någon exakt lära utan hästen har fått lära mig vad han reagerar på (när jag gör rätt så gör han det jag vill).
I skritt så började han följa nästan på direkten, det tog bara 2-3 pass innan det satt att kunna göra halt, backa, gå runt koner etc helt lös. Jag kunde löslongera honom i skritt och trav och avsaktningar första passet också, men halten och vändningar tog några gånger (och halten sitter inte jättebra ännu). Galoppen upptäckte jag efter några månader kom om jag själv tog ett galopp-språng.
Mitt bästa tips är att helt enkelt prova. Stäng in dig själv och hästen på en säker ridbana/liten hage och börja lära dig
. Och bestraffa inte hästen när du gör fel (för om den inte gör det du tänkte, så är det DU som gjort fel och ingen annan). Beröm hästen när den gör rätt, och upprepa tills det blir rätt om det blev fel. Bli glad för små framsteg, så kommer de stora framstegen med tiden.
Det tog ungefär 9 månader innan min ville trava bredvid mig lös. Innan dess så blåvägrade han att trava lös i närheten av mig, han gjorde det med grimma och grimskaft men inte lös av någon anledning. Det tog tid att vinna hans förtroende på den biten. Däremot så travade han glatt om jag skickade ut han på spåret.
Att löslongera gör också den vanliga longeringen tusen gånger lättare. Det blir lätt att skicka ut hästen på volten, lätt att byta gångart, du slipper slita och dra.
Kör bara kör
! Din häst är din bästa lärare.