Sannolikhet för att katten fixat detta själv

Sv: Sannolikhet för att katten fixat detta själv

Här var det för några år sedan en katt från villaområdet en bit nedanför vårat hus som blev hängd på grund av halsbandet. Den skulle väl hoppa ned från trädet men fastnade i halsbandet. Det var en sånt med tunnt läder och med en bit resår i en del av halsbandet. Antingen var resåren för kort eller så var det av förklariga själ så att katten fick panik och snodde/tvinnade halsbandet runt halsen så att det blev en hård snara. Stackars katt :cry:

Den katten de har nu har inte något halband alls.

Numera måste alla örontatueringar ske under narkos. Ganska nytt. Därav att inte alla vet. gör det. Enklare och billigare med chip.

Narkos? Räcker det inte med lugnande?

Oavsett borde ju vilken veterinär som helst som kastrerar lätt tatuera i samband med kastrering iaf.

Numera måste alla örontatueringar ske under narkos. Ganska nytt. Därav att inte alla vet. gör det. Enklare och billigare med chip.

Jo, men... Katter har man ju inte tatuerat i waket tillstånd tidigare heller! Skulle wilja se den weterinär som sätter tången i örat på en osederad katt!! :p Det är ju att wara suicidal! Så, nej, på kattsidan har det inte bliwit någon större förändring och det wanliga är att man öronmärker i samband med kastrationen.

Annars går det äwen bra med sedering och lokalbedöwning i form aw salwa!

En av mina katter lyckades med detta, hon fick ena fram benet genom halsbandet.
Det slutade med operation för att klistra igen såret innifrån.
Svårt att veta ifall halsband är rätt eller fel, hon hade säkerhetsspänne som inte utlöste.
Måste tyvärr ha halsband eftersom jag har magneter på dem så att dom kan ta sig in.

/B

*knapplån*

Finns det någon som varit med om att katten fått halsbandet runt buken endast, alltså Båda frambenen igenom halsbandet?
Inte bara det ena utan båda frambenen?

Jag har alltid säkerhetsspänne på min katt, som jag provar ut i affären (vissa är halvt intill omöjliga att öppna ändå..) och ibland har jag filat lite på spännet för att dom ska öppnas för minsta tryck.

Hon kommer in utan halsband ibland, aldrig fastklämd.

Liknande trådar

Övr. Katt För exakt två år sen tog vi hand om en "vildkatt" som suttit fast i ett träd minst två veckor. För att få ner henne fick brandmännen...
2
Svar
23
· Visningar
2 242
Senast: Elektron
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 171
Senast: Alexandra_W
·
V
Övr. Katt Är det normalt att hankatter är elaka mot honkatter? Jag trodde grabbarna skulle vara antingen underlägsna töserna, eller...
Svar
7
· Visningar
1 682
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka