Sannolikhet för att katten fixat detta själv

soffa

Trådstartare
Min utekatt Hilda kom hem i eftermiddag (efter någon timme ute) med halsbandet stenhårt fast runt bröstkorgen. Så hårt att det inte gick att få in något mellan halsbandet och bröstkorgen?

För några månader sedan kom hon en kväll efter det jag ropat länge på henne krypandes och haltande över vägen och jag trodde hon hade blivit påkörd men det var samma sak då fast ännu värre än denna gång, då satt halsbandet så hårt om bröstkorgen att hon inte kunde röra sig normalt. Hon har ett halsband med resår för att kunna ta sig loss om hon skulle fastna och hon är väldigt skygg för främmande.

Min fråga är om det är praktiskt möjligt för en katt att få halsbandet så eller krävs det en mänsklig hand?

Sv: Sannolikhet för att katten fixat detta själv

Ja, det är det. Min ena kom hem med halsbandet så en gång med. Då slutade jag med halsband. Nu bor jag ju på landet så alla vet ju vems katt som är vems.

En aw nackdelarna med halsband. Det är inte owanligt att katter får in ett eller båda frambenen i halsbandet och drabbas aw fula skärsår i "armhålan". Så nog händer det. Warför halsband? Och om du måste ha det - testa ett sådant som har säkerhetsspänne, det går upp om trycket blir för stort.

Har sett katter som kommit på willowägar och när de långt senare återupphittats har halsbandet skurit djupt in och orsakat sår som kan wara mkt swåra att behandla. Hua.

Sen kan det ju wara nån elak jäkel som gjort det också, det är en obehaglig tanke!

Har katten fastnat kan den trassla in sig ordentligt i halsbandet. Dock skulle jag nog vara rätt så orolig om min katt kommit hem i sådant skick två gånger. Har du kollat omgivningarna? Sett något som skulle kunna få katten i trubbel eller finns det skäl att tro att en människa är inblandad?

Grannens ena kattunge hade lyckats med en liknande sak så sent som i somras.
Jag befriade den med hjälp av en hovtång. Men grannens minsta barn blev litet ledsna då det var deras favoritvattenkanna....

http://www.pixbox.se/pic_show_id29704163.html

//Waern

Katter kan göra det mesta med halsband. Jag har gett upp och har halsbandslöst (men örontatuerat).

Är din katt dessutom skygg för främmande är det ju minimal risk någon skulle gjort det. Hur hårt/löst sitter halsbandet? (Iofs är de fena på att få in benen på något höger).

Kan du inte skaffa henne ett sådant med säkerhetsknäppe om hon måste ha halsband? Ett plastspänne, som helst enkelt löser ut om de fastnar/det blir för högt tryck. Då kommer hon förvisso riskera komma hem utan halsband, men slipper få det sådär runt bröstkorgen? Jag tror det är resåren som är boven faktiskt.

Använder inte heller halsband till mina katter längre. Har hänt flera gånger att de kommit in flera timmar senare än de brukar, hoppandes på tre ben för att halsbandet suttit runt bröstkorgen med ett av benen i kläm i mellan eller liknande. Tatuering och eventuell halsband med säkerhetsknäppe ( som dock tappas bort flera stycken i veckan i så fall) är det som gäller nu.

Warför halsband?

Jag har halsband på mina innekatter, eftersom OM dom skulle smita ut så vill jag öka möjligheterna att dom kommer tillbaka till mig. I halsbandet så står det mitt telefonnummer. Katterna är chippade båda två men många människor, speciellt äldre, vet fortfarande inte vad chippning är eftersom den inte syns.

En aw nackdelarna med halsband. Det är inte owanligt att katter får in ett eller båda frambenen i halsbandet och drabbas aw fula skärsår i "armhålan". Så nog händer det. Warför halsband? Och om du måste ha det - testa ett sådant som har säkerhetsspänne, det går upp om trycket blir för stort.

Har sett katter som kommit på willowägar och när de långt senare återupphittats har halsbandet skurit djupt in och orsakat sår som kan wara mkt swåra att behandla. Hua.

Sen kan det ju wara nån elak jäkel som gjort det också, det är en obehaglig tanke!

Hilda har inte fått några sår och halsbandet har suttit ca 5 cm bakom frambenen samt att första gången luktade hon starkt av människo kiss (det är är väl därför jag misstänker en hjälpande hand), sen bor jag vid en 30 väg så jag tycker det känns som en lite större trygghet med ett reflexhalsband som syns lite bättre i mörker och mitt namn och telenummer finns i ett litet rör på halsbandet om olyckan skulle vara framme. (hon är inte chippmärkt än men det har varit planerat i några månader). Jag ska se om jag får tag på ett reflex halsband med säkerhetsspänne.

Har katten fastnat kan den trassla in sig ordentligt i halsbandet. Dock skulle jag nog vara rätt så orolig om min katt kommit hem i sådant skick två gånger. Har du kollat omgivningarna? Sett något som skulle kunna få katten i trubbel eller finns det skäl att tro att en människa är inblandad?

Det finns ju mycket som en katt kan fastna i med halsbandet här och det finns lite skäl att ha uppsyn över katten men jag vill inte komma med orgundade anklagelser.

Grannens ena kattunge hade lyckats med en liknande sak så sent som i somras.
Jag befriade den med hjälp av en hovtång. Men grannens minsta barn blev litet ledsna då det var deras favoritvattenkanna....

http://www.pixbox.se/pic_show_id29704163.html

//Waern

Så söt kattunge :)
Ja de kan ju lyckas med det mesta men det jag inte förstår när det gäller min är hur hon fått igenom båda benen.

Katter kan göra det mesta med halsband. Jag har gett upp och har halsbandslöst (men örontatuerat).

Är din katt dessutom skygg för främmande är det ju minimal risk någon skulle gjort det. Hur hårt/löst sitter halsbandet? (Iofs är de fena på att få in benen på något höger).

Kan du inte skaffa henne ett sådant med säkerhetsknäppe om hon måste ha halsband? Ett plastspänne, som helst enkelt löser ut om de fastnar/det blir för högt tryck. Då kommer hon förvisso riskera komma hem utan halsband, men slipper få det sådär runt bröstkorgen? Jag tror det är resåren som är boven faktiskt.

Du kan ju ha rätt i att det är resåren, jag får in en till två fingrar under halsbandet. Det är ju bättre att hon kommer hem utan halsband än att det hamnar runt bröstkorgen så som det hade gjort nu.

Använder inte heller halsband till mina katter längre. Har hänt flera gånger att de kommit in flera timmar senare än de brukar, hoppandes på tre ben för att halsbandet suttit runt bröstkorgen med ett av benen i kläm i mellan eller liknande. Tatuering och eventuell halsband med säkerhetsknäppe ( som dock tappas bort flera stycken i veckan i så fall) är det som gäller nu.

Här örontatuerar de inte längre utan det är bara chippmärkning som gäller så det blir nog halsband i fortsättningen också fast med ett säkerhetsspänne istället för resår.

*kl*

Jag och en kompis hittade grannens katt inne i en box och den hade lyckats fått in underkäken innanför halsbandet så den satt fast med munnen lixom "uppspänd".. Stackarn.. Tkr inte man ska ha halsband på katten utan säkerhetsspänne....

En av våra katter hittades krälandes i syrénbersån där vi hade häst just då.
Fick samtal av samtal av stallägaren som inte vågade gå nära:confused:.
H*n tyckte katten såg ut som om hon fått råttgift i sej.
Men hon hade fått halsbandet bakom frambenet och hela skuldran med.
Då bar hon halsband med knäppe likt de skärp vi människor bär.
ALDRIG MER SÅNA.
Katten höll på att kvävas och efter att vi skurit av halsbandet låg katten rejält tagen i 15 min innan hon kom på benen och kunde stå själv.
Sen dess har vi alltid andra knäppen
Behöver reflexhalsband för vi har väg utanför trots att vi bor på landet.
Vill skydda dem så mkt jag kan.
Antingen köper jag City Gross billiga reflexhalsband med plastknäppe som släpper om de fastnar i ngt.
Kostar ynka 23:-
Eller så köper jag halsband med resår och dra igenom-knäppe.Där förlitar jag mej på resåren.
Tror nog att ovanstående halsband funkar för det är oftast samma katter som kommer hem utan halsband.
Gäller att ha några i reserv att sätta på.
Vore hemskt om 2 bråkande katter fastnar i varandras halsband.:crazy:
Men utan halsband syns de inte i mörker och folk kör som idioter på vischan.
Öronmärkning har de men vad hjälper det mot trafik? Nada.

Jag tycker att du ska komplettera chipmärkningen med en tatuering. Örontatuering är fortfarande det absolut wanligaste sättet att id-märka en katt i Swerige och lär definitiwt utföras aw weterinärer äwen i din omgiwning. Då slipper du halsbandet.

Att hon inte skadat sig allwarligt hittills är ju för wäl, men risken är stor att det händer igen och då kanske det inte går lika bra, tywärr.

Tack för alla svar.

Med de erfarenheter som ni har delat med er av så har katterna fått ena benet i halsbandet med hela skuldran eller hakan i halsbandet det kan jag förstå det är ganska logiskt men hur skulle katten få in det andra benet också i ett halsband som sitter hyffsat tight det är det jag tycker är helt ologiskt.

T-E
Jag ville göra örontatuering i samband med vaccination men fick till svar att det gör de inte längre utan det är bara chipmärkning som gäller. Inte mitt val med chip.

Ja eller hur, den jäkla vattenkannan satt som berget. Jag försökte lirka loss den men det var omöjlig utan att skada katten.

//Waern

Mina "småttingar" öronmärktes i våras. Fråga en annan veterinär?

Liknande trådar

Övr. Katt För exakt två år sen tog vi hand om en "vildkatt" som suttit fast i ett träd minst två veckor. För att få ner henne fick brandmännen...
2
Svar
23
· Visningar
2 242
Senast: Elektron
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 171
Senast: Alexandra_W
·
V
Övr. Katt Är det normalt att hankatter är elaka mot honkatter? Jag trodde grabbarna skulle vara antingen underlägsna töserna, eller...
Svar
7
· Visningar
1 682
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • tämja halvvuxna katter