Sanndrömmar

Sv: Sanndrömmar

Nej inte jobbigt, det är så vardagliga saker oftast, har aldrig drömt nåt läskigt på det sättet.

Vanliga drömmar där jag kan flyga eller är med bara som åskådare har jag också, och mardrömmar där jag är jagad osv. De är helt annorlunda än "sanndrömmarna".

Det läskigaste är nog när jag fastnar i drömmen och inte kan vakna när jag inser att jag drömmer. Väcker mig själv, men hamnar bara i en ny drömvärld, och en ny drömvärld, då blir jag rädd att aldrig kunna vakna i rätt värld igen. Händer nästan bara om jag sover på dagen, hamnar någonstans mellan vaken och dröm.
 
Sv: Sanndrömmar

Du är inte den första som säger nåt sånt. :o

Nej! (Varför tror du att jag kan interagera med djur som jag gör?) :angel:

Ja det är ju det som ska ske, dessutom flyttar du ju till havet. :idea:

Jag vill drömma om skogar istället, skog och städer :) Mycket trevligare, mycket torrare!!! :p

Jag drömde för några veckor sedan att jag inte skulle flytta alls, inte en meter! Det var en mardröm. Men det var då jag var helt nere och mådde dåligt rejält och drömde då rent allmänt många sjuka drömmar och bara negativt och sorgligt allt ihop. Och inget om vatten dock. Bara drömmar jag inte ens kunde begripa ibland.

Jag hoppas att ingen av dem var en sanndröm i alla fall.:nailbiting:
 
Sv: Sanndrömmar

Men snälla, nu är ni igång igen. Visst, vi anar säkert någon sorts buke-romans men ni tar död på i princip vilken tråd som helst! Chatta istället :)?

Du har rätt, vi får ringa varandra istället och förklara vår kärlek för varandra. :)
 
Sv: Sanndrömmar

Och på tal om ämnet. Ibland drömmer jag saker som jag helt enkelt viftar bort. Som när jag för något år sen sa till sambon att "jag drömde att vi hade ett så fint hus med hästar och allt, haha, sjukt va?" och här sitter vi nu. I det fina huset. Med hästar.

Samma sak när jag tidigare pratade med honom och skrattade åt mitt nuvarande jobb. Kommer ihåg att jag då tyckte att det var jätteroligt, för där skulle ju inte jag vara, jag skulle ju vara utbildad socionom..

Antar att livet har sina vändningar och att man inte kan förutspå vad som händer. Mina drömmar är säkert bara roliga sammanträffanden.
Ja, roliga sammanträffande tror jag också en del på faktiskt. Hjärnan arbetar ju med alla intryck man får så på så vis borde ju det inte vara konstigt att man drömmer vissa saker som ibland visar sig vara sanna egentligen.

Det här med jobb har jag också drömt! Jag drömde att jag skulle byta jobb så jag fick eftermiddagstider istället för kväll, fast på samma jobb alltså. Ett halvår senare började mamma prata om att gå i pension och jag kunde ta över hennes tjänst, som var eftermiddag i stället! :) Jag stod med näsan mot väggen strax innan jag bytte så det var i grevens tid, men var det en sanndröm eller en dröm där hjärnan arbetade med vad jag ville? :)

Men det förklarar ju i sig inte min brors dröm om min pappa en vecka innan han dog.
 
Sv: Sanndrömmar

Jag tror på sanndrömmar osv.
Har även en bok om drömtolkning. Det jag drömmer passar alltid in på mitt liv osv. Det är rätt intressant.

Jag är en sådan person att jag inte tror på drömtolkning egentligen, men samtidigt så kan jag inte låta bli att fundera på hur mina egna drömmar skulle tolkas. Jag skulle nog bli mörkrädd för mig själv....

Det måste på samma gång vara hemskt att veta att det du drömmer passar in på ditt liv, även om det är hemska drömmar?
 
Sv: Sanndrömmar

Nej inte jobbigt, det är så vardagliga saker oftast, har aldrig drömt nåt läskigt på det sättet.

Vanliga drömmar där jag kan flyga eller är med bara som åskådare har jag också, och mardrömmar där jag är jagad osv. De är helt annorlunda än "sanndrömmarna".

Det läskigaste är nog när jag fastnar i drömmen och inte kan vakna när jag inser att jag drömmer. Väcker mig själv, men hamnar bara i en ny drömvärld, och en ny drömvärld, då blir jag rädd att aldrig kunna vakna i rätt värld igen. Händer nästan bara om jag sover på dagen, hamnar någonstans mellan vaken och dröm.

Vilken tur att det inte varit något hemskt i alla fall! Men du märker skillnad på sanndrömmarna redan när du drömmer dem?

Det där med att kunna inse att jag drömmer, styra drömmar, väcka mig själv osv, det har jag aldrig kunnat! Däremot har jag märkt att när jag vaknar av en mardröm så ska jag kliva upp och vakna till ordentligt, annars drömmer jag bara vidare på den där hemska drömmen och den blir bara ännu hemskare! :arghh:

Hur gör du för att försöka väcka dig själv?
 
Sv: Sanndrömmar

Ja, "sanndrömmarna" är annorlunda, men det är som sagt inte alla som slår in, jag har ibland tänkt att jag skulle föra dagbok över vad jag drömmer så jag har "bevis". Men samtidigt vill jag inte uppmuntra den sidan av mig själv, jag har nog med den verkliga världen.

Jag vet oftast när jag drömmer, och kan då styra drömmen till en viss del, om jag är en del i den. De allra flesta drömmar jag har är jag bara åskådare, normalt eller filmskadad?

Vet inte om jag väcker mig själv på nåt särskilt sätt, vill jag vakna så försöker jag öppna ögonen. Ibland går det inte, vilket är läskigt.
 
Sv: Sanndrömmar

Ja, jag tror på sånt. Jag, precis som min farmor, anser oss ha en sådan förmåga att veta om något kommer att ske. För hennes del har det mest varit om dåliga saker kommer hända. Medans jag själv får mer en aning om att något kommer hända som är utöver det normala.

Jag tror även på andar.¨

Jag kan inte "framkalla" en sanndröm utan för det mesta kommer de bara. Jag känner igen de genom att allting är som i verkliga livet dvs ingen som flyger, inga monster eller något konstigt som händer. Svårt att förklara :p
 
Senast ändrad:
Sv: Sanndrömmar

Intressant tråd! :)

Jag vet väl inte om jag tror på specifikt sanndrömmar, men jag säger inte att det är trams heller. Har själv aldrig egentligen haft någon unik och speciell upplevelse som rör sanndrömmar, och det är antagligen därför som jag inte tror på det till 100%
Jag har helt enkelt aldrig egentligen fått någon anledning till att tro på det! :)

Jag tror, i viss mån, på ödet.. Eller åtminstone så vill jag göra det. Jag vill väldigt gärna tro att vissa saker är "meant to be" sas, men samtidigt så är det hela lite luddigt.

Någon gud har jag aldrig trott på, just för att jag aldrig haft skäl till det. Däremot så känner jag mig, relativt ofta, som en sämre människa för att jag inte tror på Gud. (jag tycker att gud ligger i samma kategori som sanndrömmar, ödet, spöken osv.. Därför så drog jag upp det)

Jag skulle inte säga att någon har fel om de säger sig ha upplevt sanndrömmar och liknande, för jag kan inte bevisa att det är fel bara för att det låter ologiskt. Däremot tycker jag att spåkvinnor och medium och annat är lite blahablaha-igt...

Spårade lite, men jag tror jag fick fram min mening någorlunda :)
 
Sv: Sanndrömmar

Jag har haft några få sanndrömmar. Men då om vänner och syskons blivande eller nyss påbörjade graviditeter. Då dagar/veckor innan de berättat för mej. Jag gissar på att jag sett det på dem utan att förstå det men det undermedvetna drömmer om det.
Endast en gång har jag drömt om det innan personen blev gravid. En vän sen 20 år som jag då inte träffat på några år. Jag ringde och frågade om hon va gravid och det va hon absolut inte.
Ca 3-4 månader senare va hon i v 12:D med en liten hoppsan..

Jag har en drömbok och tyder ofta mina drömmar men det är sällan de slår in.

Däremot har jag vid några tillfällen haft en fruktansvärd känsla på kvällen eller tidig morron och senare fått veta att någon i familjen är sjuk och då har det lett till att dom gått bort.

Men jag är skeptisk av mej och tror på att ordet slumpen förklarar mycket. Men jag utesluter inte möjligheten att drömmar och annat kan varna..
 
Sv: Sanndrömmar

Ja och det underliga var att jag inte vid det laget hade några planer på att flytta från den staden och knappt någonsin varit in på det jobbet jag har nu. Ännu mindre visste jag om hur det såg ut inne i köket, men jag kunde ändå drömma om det tydligen.

Har en tendens att "sann"drömma om "viktiga" saker, husköp, bilköp, resor, hästar, vänner.. Fast egentligen tror jag bara att det undermedvetna redan har en plan, sen gäller det bara att ta sig dit :D
 
Sv: Sanndrömmar

Ja, jag tror på sånt. Jag, precis som min farmor, anser oss ha en sådan förmåga att veta om något kommer att ske. För hennes del har det mest varit om dåliga saker kommer hända. Medans jag själv får mer en aning om att något kommer hända som är utöver det normala.

Jag tror även på andar.¨

Jag kan inte "framkalla" en sanndröm utan för det mesta kommer de bara. Jag känner igen de genom att allting är som i verkliga livet dvs ingen som flyger, inga monster eller något konstigt som händer. Svårt att förklara :p

Andar vet jag inte om jag tror på, har aldrig gjort, men börjar nog fundera på om det inte finns något ändå.

Vad är det som gör att vissa drömmer sanndrömmar och andra inte? :)
 
Sv: Sanndrömmar

Intressant tråd! :)

Jag vet väl inte om jag tror på specifikt sanndrömmar, men jag säger inte att det är trams heller. Har själv aldrig egentligen haft någon unik och speciell upplevelse som rör sanndrömmar, och det är antagligen därför som jag inte tror på det till 100%
Jag har helt enkelt aldrig egentligen fått någon anledning till att tro på det! :)

Jag tror, i viss mån, på ödet.. Eller åtminstone så vill jag göra det. Jag vill väldigt gärna tro att vissa saker är "meant to be" sas, men samtidigt så är det hela lite luddigt.

Någon gud har jag aldrig trott på, just för att jag aldrig haft skäl till det. Däremot så känner jag mig, relativt ofta, som en sämre människa för att jag inte tror på Gud. (jag tycker att gud ligger i samma kategori som sanndrömmar, ödet, spöken osv.. Därför så drog jag upp det)

Jag skulle inte säga att någon har fel om de säger sig ha upplevt sanndrömmar och liknande, för jag kan inte bevisa att det är fel bara för att det låter ologiskt. Däremot tycker jag att spåkvinnor och medium och annat är lite blahablaha-igt...

Spårade lite, men jag tror jag fick fram min mening någorlunda :)

Jag tänker lite som du tror jag! Förutom att jag nog tror på Gud, fast ibland inte. Men just "meant to be" har ju visat sig på flera sätt för mig. Är det det som är ödet?


kl

Min dröm i natt alltså!!! Bara för att jag i går sa att jag inte drömmer om mina barn så drömde jag om dotter, eller hon var med i drömmen. Som vanligt en skum dröm som inte verkar logisk eller sammansatt alls. Det var en sådan dröm som man har svårt för att förklara på ett begripligt sätt.

Grannens två cyklande barn var med i drömmen, och ett hus men inte det jag bor i. Barnen och jag var i huset, men jag vet inte vad som hände eller så. Detta är allt jag egentligen kan förklara, resten är nog mer känslor eller hur jag ska skriva.
 
Sv: Sanndrömmar

Jag har haft några få sanndrömmar. Men då om vänner och syskons blivande eller nyss påbörjade graviditeter. Då dagar/veckor innan de berättat för mej. Jag gissar på att jag sett det på dem utan att förstå det men det undermedvetna drömmer om det.
Endast en gång har jag drömt om det innan personen blev gravid. En vän sen 20 år som jag då inte träffat på några år. Jag ringde och frågade om hon va gravid och det va hon absolut inte.
Ca 3-4 månader senare va hon i v 12:D med en liten hoppsan..

Jag har en drömbok och tyder ofta mina drömmar men det är sällan de slår in.

Däremot har jag vid några tillfällen haft en fruktansvärd känsla på kvällen eller tidig morron och senare fått veta att någon i familjen är sjuk och då har det lett till att dom gått bort.

Men jag är skeptisk av mej och tror på att ordet slumpen förklarar mycket. Men jag utesluter inte möjligheten att drömmar och annat kan varna..
Du tror inte, men du tror, men du tror inte, ungefär? :D

Det där med graviditeter är väl rätt vanligt har jag för mig?

Jag vet en kvinna som jag inte alls känner en gång sa att hon såg att jag var gravid, några dagar senare sa en man samma sak, så då testade jag mig och visst var jag det. Jag frågade hur de kunde se det, men fick något luddigt svar om att det syns i ögonen. Jag kan inte låta bli att fundera på vad det är som syns i en dräktig kvinnas ögon?:D
 
Sv: Sanndrömmar

Ja och det underliga var att jag inte vid det laget hade några planer på att flytta från den staden och knappt någonsin varit in på det jobbet jag har nu. Ännu mindre visste jag om hur det såg ut inne i köket, men jag kunde ändå drömma om det tydligen.

Har en tendens att "sann"drömma om "viktiga" saker, husköp, bilköp, resor, hästar, vänner.. Fast egentligen tror jag bara att det undermedvetna redan har en plan, sen gäller det bara att ta sig dit :D

Ja men det tror jag också lite, att hjärnan har en plan, sätter ihop tankar du ändå på något vis tänker. Lite pussel så där :p
(stavas det kanske puzzel?)
 
Sv: Sanndrömmar

Svärmor och svärfar hade precis omplacerat sin hund och skulle inte ha någon ny. Det går några månader men så en natt drömmer jag att svärmor kommer gående med en liten ljusbrun hund. Ett par veckor senare (varken jag eller sambon träffade/pratade med svärisarna eller någon i dess närhet under dessa veckor) så berättar de att de trots allt köpt hund, en liten ljusbrun...jag är skeptisk till sanndrömmar egentligen, tror snarare att vår hjärna uppfattar subtila saker som vi inte ens är medvetna om, lite som lady_mike beskriver när hon drömde att kompisarna var gravida.
 
Sv: Sanndrömmar

Hur gör du för att försöka väcka dig själv?

Om du minns att du har drömt så har du vaknat, för om man inte vaknar så minns man inte drömmarna. (hört på radio från en sömn/drömforskare så jag tror det är sant)
Sen är det ju inte man vaknar så pass mycket att man går upp och är klarvaken, men man är inte i samma sömnstadie i alla fall utan vaknar upp en kort stund.


KL

Fråga till er som upplever att ni drömmer sanndrömmar. Kan ni berätta om något ni har drömt dagen innan för att sedan dagen efter uppleva det? Eller är det först när ni upplever det som ni känner att ni har drömt det? Den senare varianten är ju deja vu och det händer ju att folk tror att de har drömt om det tidigare fastän de inte alls gjort det.
 
Sv: Sanndrömmar

Jag vet inte vad jag ska tro eller inte men jag har två upplevelser som har med drömmar att göra och bägge hände när jag var liten och bodde hemma.
Det ena var en riktig mardröm som handlade om död. Två gånger i mitt liv har jag sedan berätta om den här drömmen. Bägge gångerna har en släkting till avlidit i hjärtinfarkt. Inte så att det kommer efteråt eller så utan exakt vid den tidpunkt jag berätta drömmen. Så av förklarliga skäl kommer jag inte att åter ge den.
Det andra är en sekvens i en dröm. Där jag red ridskolans mest populära häst, det var hoppning och framme vid hindret knyckte hästen till så jag for av. Landade på fötterna men hästen knuffade omkull mig med mulen så jag satt snett framför, höll i tygeln och tittade upp på sadeln där ena stigbygeln hängde över sadeln.
På ridskolan hade dom ett system så att man fick välja häst i turordning och den veckan jag hade den här drömmen så var jag sist att välja. Så att få "poppis" hästen var uteslutet, det var till att ta det som kvar. Döm om min förvåning när just den här hästen är den ende som kvar och vi ska dessutom hoppa. Tror inte ens jag kom ihåg drömmen i det läget. Men när jag red emot hindret första gången knyckte hästen till, jag for av, landade på fötterna, blev omkull knuffad av hästen, satt framför, höll i tygeln och såg stigbygeln hänga över sadeln.
Sanndröm eller bara sammanträffande, jag vet inte?
 
Sv: Sanndrömmar

Om du minns att du har drömt så har du vaknat, för om man inte vaknar så minns man inte drömmarna. (hört på radio från en sömn/drömforskare så jag tror det är sant)
Sen är det ju inte man vaknar så pass mycket att man går upp och är klarvaken, men man är inte i samma sömnstadie i alla fall utan vaknar upp en kort stund.

Fast det vi talade om kallas lucid dreaming, att man är medveten om att man drömmer och inte vaknar, förrän man vaknar på riktigt då. Fast jag vet inte mer om lucid dreaming än så, det kanske inte finns egentligen.

KL

Fråga till er som upplever att ni drömmer sanndrömmar. Kan ni berätta om något ni har drömt dagen innan för att sedan dagen efter uppleva det? Eller är det först när ni upplever det som ni känner att ni har drömt det? Den senare varianten är ju deja vu och det händer ju att folk tror att de har drömt om det tidigare fastän de inte alls gjort det.

När jag vaknar ur en dröm så reflekterar jag ofta över den, tror jag de flesta gör, om det är nåt som inte stämmer så minns jag det bättre. Tex om jag drömt att jag arbetat på en ny arbetsplats, eller en konversation med en ny människa. När sekvensen sen dyker upp igen kan jag tidsmässigt säga när jag drömde det, på ett ungefär eftersom jag inte skriver dagbok. Så jag har inte lagt mig vinn om några konkreta bevis, fast jag har ju liv kvar att leva så det kanske jag gör någon gång. Känner dock inget behov för egen del. Jag har i det närmaste fotografiskt minne annars så jag har inte haft anledning att tvivla på det heller.

Men jag tror väl egentligen att det finns en "naturlig förklaring";)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är inte den som berättar för random person vad jag varit med om. Jag är inte heller den som öppnar mig för folk jag känner...
Svar
19
· Visningar
2 044
Senast: et_flickan
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 502
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Jag hade en ganska jobbig upplevelse med en av mina vänner igår kväll, som jag känner att jag skulle behöva bolla lite med er. Vännen...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 192
  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
44 275
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp