Sänka ponnyåldern?

E

Emma_115

Kanske inte rätt ställe men men.. Blir det någon sänkning av ponnyåldern? Och i såfall när? Hörde nåt om att man skulle sänka från nationella och uppåt. Blir det så? :cry: Någon med koll som vill vara snäll och svara? :confused: Vad tycker ni om att sänka till 16 år?

Sv: Sänka ponnyåldern?

Det var på tal, men blir ingen sänkning i Sverige.

Utomlands är gränsen fortfarande 16 år, men det visste du kanske redan.

Jag tycker att det är fel med ponnyålder för huvvud taget.
Är man en liten människa och skulle kunna rida å tävla ponny även i vuxen ålder så tycker jag att man ska få göra det! Jag vet inte om det finns sådana klasser där man får göra det, men det är iaf min åsikt.
Jag tycker att det är ägarens ansvar att ta till eget initiativ och se till att man inte är så stor att man kan rida osv.

jag har också hört det där men att det ska bli sänkt ålder för att man vill ha fler young rider ryttare. men jag tycker som dotzie, att man ska få tävla ponny oavsett ålder sålänge ryttaren inte är för stor . man skulle då kunna ha en "vuxenklass" kanske, så 10åringar inte behöver tävla mot mer rutinerade 40åringar tex. : ) nu är det väl så att man som vuxen får rida ponny sålänge det är en ungponny?

Är man en liten människa och skulle kunna rida å tävla ponny även i vuxen ålder så tycker jag att man ska få göra det! Jag vet inte om det finns sådana klasser där man får göra det, men det är iaf min åsikt.
Jag tycker att det är ägarens ansvar att ta till eget initiativ och se till att man inte är så stor att man kan rida osv.

Man får ju tävla ungponnyer i hoppning + att man får starta utom tävlan i dressyr om det finns plats. Sen får man ju tävla ponny bland stora hästar också om man är över 18. Jag skulle gladeligen tävla ponny om jag fick det :D Har en hel hög med ponnysar hemma....

är det något mer land än Sverige som har 18 ?

Senast ändrad av en moderator:

Nu kan man andas ut :)

Senast ändrad av en moderator:

Nej det ska inte sänkas. Och jag tycker det är dumt om det skulle sänkas.
Man får ju ändå tävla storhäst om man är under 18, varför ska man inte kunna välja de där två sista åren (från 16-18) istället för att vara tvungen att rida storhäst? :p

Men hur tror du inte att det skulle bli då? Folk som inte vill gå över tills stor häst trots att dom var för stora för sina ponnyer skulle aldrig inse det. Det skulle bli ett jäkla liv om när man räknades som för stor och inte för stor.
Man ser ju redan folk som envisas med att tävla ponnyn tills absolut sista dagen trots att dom är alldeles för stora men inte vill gå över till stor häst.
Tycker att åldergränsen är perfekt.

Tycker i vissa fal latt gränserna inte behövs med tex folk som 150 hur dom ska kunna klara av en stor häst. Men samtidigt är det ALLDELES för många som rider kvar fast dom är alldeles för stora. Tycker det skulle bli lättare om storhästarna också var indelade eller ev. juniorer och seniorer(även på lägre tävlingar.DEt är endå där man börjar)

Hur lång du är beror ju inte på om du kan klara av en stor häst eller ej. Jag ser jättemånga människor på tävlar som är korta och rider stora hästar (och ibland riktigt stora hästar) och det finns dem som klarar av sina hästar bättre än dem som är längre och rider på mindre hästar.
Sen så finns det ju speciella juniortävlingar. Jag har tävlat en juniortävling på lokal nivå, finns även på regionalt och högre.

jag fick för mej att dom ska sänka till åldern till 16 år 2010 ? det lät så sist iaf... :confused:

Är det där på allvar?? :eek: Delen med grupp 1 och 2 tycker jag rent spontant låter som en bra idé, men varför i hela friden ska man sänka b-ponnyåldern med TVÅ ÅR?

Bli aktiv medlem på facebook på forumet för Ponnysporter och i era avelsgrupper. Ta upp detta, så att det blir förändring!
Var tog A-ponnyerna vägen då?

Delar av förslaget har jag ingenting emot. Att förlänga ponnytiden genom att ha olika ålderskategorier är ett steg i den riktning jag hade velat se systemet. Tycker att det optimala vore att ha ålderskategorier för alla ryttare, även storhäst. På så sätt hade de som velat och kunnat rida och tävla ponny fortsätta göra det då de tävlar mot jämnåriga, på både ponny och häst. Finns självklart nackdelar med detta, men tror att det med lite arbete skulle bli ett bra system.

Att de tar bort möjligheten att tävla innan 12 års ålder är däremot vansinne. Hoppas att de kommer på bättre tankar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 331
Senast: Grazing
·
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 769
Senast: LadySara
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 719
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 540
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama