sänka kvoten med olja ..hur?

S

Superbiddi

Har fått i uppdrag av stallägaren att göra foderstater till hennes hästar.
Hon vill ge mest ensilage som har en kvot på 10.4 höet har kvot på 6.9.
Man ska ju kunna lägga till olja för att sänka kvoten.. Men hur och hur mycket?

En 1åring som behöver en kvot på 7 skulle jag vilja sätta på fri tillgång men då stiger värderna i skyn. Så om hon får 9kg ensilage och 5kg hö så hamnar hon på 9.3. Hur ska jag då kunna sänka den till närmare 7 ?

Sv: sänka kvoten med olja ..hur?

Men hur sänkt kvoten av att jag ger olja....?

Och hjälper det i det här fallet?

Orkar inte räkna just nu men enligt hästens näringsbehov av Planck så innehåller olja 31,3 mj/kg ts och olja har en ts på 100%. Det innehåller inte heller något protein. Så lite betfot gör ingen skillnad så jag tror inte jag skulle räkna med det alls, och hur som helst så höjer det iaf inte kvoten.

Någon får rätta mig om jag har fel, jag har tappat bort startknappen till min hjärna :p

Senast ändrad:

Jag förstår inte hur oljan kan sänka kvoten. ?
Är det inte så att den bara balanserar upp värderna mellan MJ och Pr ?

Har jag ett ensialget på 10.4 och sen lägger till oljan på 8.3. Hur kan den då sänkas ?? När jag lägger till något?

Finns det något annat som man kan sänka framför kvoten med? Framför allt proteinet. Halm har vi inte tillgång till. Och hö vill hon inte ge i större mängder.

Alltså, ditt smrp/MJ= 9.3. Höjer man då MJ så sänks kvoten. Säg att man har ett proteinvärde på 100 och ett energivärde på 10. 100(smrp)/10(MJ)=10(kvoten). Lägger du då på mer energi, säg 10 för enkelhetens skull så blir det såhär: 100(smrp)/20(MJ)=5(kvoten). Då har kvoten sänkts! När man höjer nämnaren men låter täljaren vara kvar på samma tal så blir kvoten (svaret) lägre.

Kvoten sänker du genom att ge mer energi och det enklast med olja eftersom det inte innehåller något protein alls. Halm kan man också lägga på, men det tar ju rätt så mycket större plats.

Men frågan är om du verkligen måste sänka kvoten? Är hästen väldigt lättfödd? Hur klarar den vanligt bete? Gräs har en rätt så hög kvot.

Senast ändrad:

Varför måste du sänka kvoten?

Ett proteinöverskott från grovfoder är inte skadligt, och betet på sommaren kan ha en smrp/MJ-kvot på uppåt 20.
Gäller det dessutom unghästar skulle jag bara tacka och ta emot, att slippa ge proteintillskott för en gångs skull är ju alltid trevligt...;)

Tänk på att kvoterna som man räknar efter är minimikravet, inget som absolut måste hållas till punkt och pricka. Ettåringen behöver minst 7 g smrp per MJ i totalfoderstaten, men det gör inget om det blir mer.

Men ändå ett litet räkneexempel för att svara på din fråga hur kvoten sänks:

Hästen behöver 70 MJ och 420 g smrp. (En kvot på 6, alltså.)

Vi antar att ditt grovfoder innehåller 7 MJ och 60 g smrp.

Ger du hästen 10 kg så fyller du energibehovet, men proteinet hamnar på 600. Kvoten hamnar på 10.

Lägger du till 5 dl olja så får du ca 85 MJ, men fortfarande 600 g smrp. Kvoten hamnar på 7, alltså är den sänkt.:idea:

Du skulle ju dock bli tvungen att ta bort ca 2 kg hö för att matcha hästens behov som ju är 70 MJ, alltså blir totalfoderstaten med 8 kg hö och 5 dl olja följande:
480 g smrp/71 Mj = kvot 6,8

Men eftersom det inte är någon fara med den högre kvoten så är det ju bättre att behålla de 2 kg:na hö istället för att ge olja.

Det finns väl en maxgräns för olja också? Jag har för mig att det rekommenderas i doser om 1-2 dl per dygn, och då utspritt på minst 2 måltider. Fett ger lätt dålig mage. (Rätta mig om jag har fel och nya rekommendationer gäller)

Det finns väl en maxgräns för olja också? Jag har för mig att det rekommenderas i doser om 1-2 dl per dygn, och då utspritt på minst 2 måltider. Fett ger lätt dålig mage. (Rätta mig om jag har fel och nya rekommendationer gäller)

Dessutom är det väldigt svårt att få i hästarna så värst mycket mer olja än så. Dyrt blir det också.

Det alternativ som troligen är mest ekonomiskt försvarbart, och förmodligen bäst för hästarnas magar, är att skaffa hö med låg proteinhalt och blanda in.

Jag förstår inte hur oljan kan sänka kvoten. ?
Är det inte så att den bara balanserar upp värderna mellan MJ och Pr ?

Har jag ett ensialget på 10.4 och sen lägger till oljan på 8.3. Hur kan den då sänkas ?? När jag lägger till något?

Finns det något annat som man kan sänka framför kvoten med? Framför allt proteinet. Halm har vi inte tillgång till. Och hö vill hon inte ge i större mängder.

Strunta i den höga kvoten! Se till att täcka energibehovet.

Vad gäller kvoter så är det ju resultatet av en division. I det här fallet delar du mängden gSRP med MJ. Ökar du nämnaren (MJ) så blir ju kvoten lägre. 10/2=5 en kvot på 5. Ökar du nämnaren till 3 så blir det 10/3=3,333 en kvot på 3,333. Ger du ett hö med 90gSRP och 9gP så får du 90/9=10, kvoten är 10. Ger du då 1 kg hö och 1 dl olja så blir det 90gSRP och 12MJ, dvs 90/12=7,5, kvoten sänkt till 7,5.

Själva kvoten har ju inget att göra med mängden SRP eller MJ du ger egentligen.

Ja, precis. Hästar är inte så bra på att ta hand om rent fett.

Tog ett lätt exempel bara för att förklara, kanske skulle nämnt det också.;)

Nu är jag med på hur ni menar...:idea:
Nej känner att jag vill hellre ha henne på mycket hö än att hålla på att krångla med att kvoten är lite hög. Hon är ju ändå unghäst och lite tunn.

men för att ta mitt exempel nu så om jag lägger till olja till mitt MJ som är 9.8. då blir det 9.8+20=29.8.
102/29.8=3.4... Har jag då sänkt kvoten med 3.4 alltså 10.4-3.4=7 ?
Den nya kvoten blir då 7 ?

Ge ettåringen fri tillgång på ditt fina hö-ensilage, en ettåring orkar inte äta så hemskt mycket, tar tid på sig att äta. Du behöver inte ge extra kraftfoder, men se till att du har rätt mineraler och ADE-vitaminer till den. Höga proteinvärden från grovfoder brukar man inte ängslas över.

Det blir nog så fri tillgång.. Hon är ju ändå bara 1 år och tunn och växer så att det knakar.

Liknande trådar

A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 994
Senast: Allegra
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: Kaki
·
Foder & Strö Har en D-ponny, som har rätt dåligt hull över rumpan och som jag håller på att muskla upp över ryggen, hon är d-ponny och går som...
Svar
11
· Visningar
990
Senast: pixietail
·
Foder & Strö Jag har i många år köpt hö av en och samma bonde, senaste åren har jag dock gett enbart hösilage (köpt av annan bonde) eftersom...
2
Svar
35
· Visningar
2 502
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar