Sänka CA/P-kvoten

Gallardo

Trådstartare
Vad kan man ge för att sänka Ca/P-kvoten?
Enligt foderstaten som jag har till min häst nu, så ligger kvoten på 2,7 och den ska väll helst ligga runt 1,5?

Är det farligt med en för hög kvot? Hittar inte info om det någonstans. Blir tokig! Så därför tänkte jag att ni duktiga bukare kunde tala om det här för mig ;)

Sv: Sänka CA/P-kvoten

Bör och bör, frågan är: Vart kommer överskottet i från ? Vad man sänker överskottet med beror helt på..man kan sänka med olika saker. dvs det som passar. Alltså det fins ingen generell regel att: det eller det sänker, utan pröva dig fram.

En kvot på 2.7 skulle inte jag bekymra mig över. En högre kvot (upp till 5)är ok sålänge kalcium och fosforbehoven är uppfyllda.

Jadu. Jag tycker fortfarande att jag är nybörjare på det här med foderstater, men du kan ju kolla här så ser du vart överskottet kommer ifrån ;)

9kg hösilage (78%TS, 6,6MJ, Smrp 43,4, Ca 3,9, P 1,4)
0,5kg lucern (8,5MJ, Smrp 105, Ca 13, P 2,8)
0,5kg kornkross (12MJ, Smrp 80, Ca 0,4, P 3,2)
0,2kg betfor (12MJ, Smrp 50, Ca 8, P 1)
50g krafft miner grön (Ca 80, P 40)

Oj! Såg precis när jag skrev det att det är lucernen som höjer upp kvoten :angel:

Han får:
72MJ, Smrp 493, Ca 47,4, P 17,8

Fattar jag rätt att det blir lägre kvot ifall jag minskar på lucern och ökar kornkrosset?

Fattar jag rätt att det blir lägre kvot ifall jag minskar på lucern och ökar kornkrosset?

Ja då blir den lägre eftersom lusernet är såpass kalciumrikt. Men det finns ingen anledning alls till att byta ut, det är bättre att fortsätta ge lusernet. En hög kvot, när den ffa kommer ifrån grovfodret (vilket den gör) är absolut ingen fara.
Men som jag skrev tidigare så är en förutsättning för en högre kvot att ca och p behoven är uppfyllda.

Ja då blir den lägre eftersom lusernet är såpass kalciumrikt. Men det finns ingen anledning alls till att byta ut, det är bättre att fortsätta ge lusernet. En hög kvot, när den ffa kommer ifrån grovfodret (vilket den gör) är absolut ingen fara.
Men som jag skrev tidigare så är en förutsättning för en högre kvot att ca och p behoven är uppfyllda.

Ok, men då var det som jag trodde då. Tack så mycket för ett schysst och bra svar :bow::)

Rekommenderad ca/p kvot bör ligga mellan 1,2-1,8. Nu har inte jag räknat på dina uppgivna siffror och jag vet inte heller hur hästens behov ser ut, men Miner Vit har ju lägre värden på kalciumet, dvs: ca 55 och fosfor 65. Kanske förändrar det lite... Vore kul att veta hans behov...!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 645
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 858
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010