Sängkläder i bambu

Exile

Trådstartare
Jag har länge nu varit nyfiken på att testa sängkläder i bambu.

I min uppsättning hemma just nu är samtliga underlakan av märket Nattjasmin från IKEA. De är satinlakan med 60/50 bomull och lyocell. Mjuka men inte för mjuka, lite blanka men inte hala. De har hängt med ett tag nu och verkar hålla kvaliteten. Efter de varit i sängen i typ en vecka börjar de bli lite för mjuka för min smak men detta känns verkligen som toppkvalitet med tanke på att det är IKEA vi talar om.

Påslakan har jag lite olika. Ett par bäckebölja som jag känner lite sådär inför. De är ganska nya (köpt typ senaste 5 åren) och inte alls av samma kvalitet som de som fanns hemma när jag var yngre. Mitt favoritpåslakan är från Himla, minns inte märket men tror det är bomullspercale. De var ganska dyra och är toppen, jättesköna och blir inte för mjuka men jag upplever de som något varma.

Det jag hört om bambu är att det ska vara både "silkigt" men ändå andas, och svalt, något som låter toppen! Samtidigt känns det som att prislappen är lite för hög för att man ska vilja testa utan att iaf ha hört lite personliga anekdoter först.

Jag har för mig vi har några textilkonnässörer här? @athena_arabians @skogaliten ? :D och såklart alla ni andra!

Jag har länge nu varit nyfiken på att testa sängkläder i bambu.

I min uppsättning hemma just nu är samtliga underlakan av märket Nattjasmin från IKEA. De är satinlakan med 60/50 bomull och lyocell. Mjuka men inte för mjuka, lite blanka men inte hala. De har hängt med ett tag nu och verkar hålla kvaliteten. Efter de varit i sängen i typ en vecka börjar de bli lite för mjuka för min smak men detta känns verkligen som toppkvalitet med tanke på att det är IKEA vi talar om.

Påslakan har jag lite olika. Ett par bäckebölja som jag känner lite sådär inför. De är ganska nya (köpt typ senaste 5 åren) och inte alls av samma kvalitet som de som fanns hemma när jag var yngre. Mitt favoritpåslakan är från Himla, minns inte märket men tror det är bomullspercale. De var ganska dyra och är toppen, jättesköna och blir inte för mjuka men jag upplever de som något varma.

Det jag hört om bambu är att det ska vara både "silkigt" men ändå andas, och svalt, något som låter toppen! Samtidigt känns det som att prislappen är lite för hög för att man ska vilja testa utan att iaf ha hört lite personliga anekdoter först.

Jag har för mig vi har några textilkonnässörer här? @athena_arabians @skogaliten ? :D och såklart alla ni andra!

Kinkig snobb, menar du? :angel: :D

Jag är inte intresserad av glansighet utan vill ha krisp så det enda som gäller för mig är bomullspercale av bra kvalité. Den bästa som jag fått tag på inom Sverige är Garbo&Friends (de är riktigt krispiga!), följt av Himla. Hemtex har påslakansset i percale som är acceptabla.

De jag älskar är ett helvete att få tag på (Sheridan), alldeles för dyra tom för mig (Frette) samt tillverkas inte längre (Linum och Dirty Linen) :(

Jag är inte intresserad av glansighet utan vill ha krisp så det enda som gäller för mig är bomullspercale av bra kvalité. Den bästa som jag fått tag på inom Sverige är Garbo&Friends (de är riktigt krispiga!), följt av Himla. Hemtex har påslakansset i percale som är acceptabla.

De jag älskar är ett helvete att få tag på (Sheridan), alldeles för dyra tom för mig (Frette) samt tillverkas inte längre (Linum och Dirty Linen) :(
(mitt gilla kan tolkas som -tack för tipset, inte som att jag vet ngt om märkena :) typ)

Bara Hemtex som har 120x200. :( Deras lakan går dessutom sönder så förbaskat fort.

Ja det är nog det jag menar men det är en komplimang! Älskar vardagslyx.

Jag tycker om när lakan är svala och mjuka, inte varma och mjuka.. jättesvårt att förklara verkligen. Jag har ett påslakan som är rätt gammalt från något lite finare märke jag inte minns vad det är som blivit mjukare och mjukare med tiden. Sambon älskar det och jag avskyr det. När man tar på det är det nästan liksom mer som sammet än bomull, otroligt mjukt. Men det gör också att det känns varmt och sladdrigt på något vis?

När man har det på sig känns det liksom som att det värmer än, täcket från Himla känns som att det istället bara håller kylan borta om den skillnaden makear sense.

Vi har ett underlakan i bambu, minns inte märket, som är mjukt och skönt. Mjukare än Nattjasmin. Jag tycker dock själv att det tangerar gränsen till att bli lite för mjukt och halt, så det har inte blivit mer än ett. Ett annat minus är att det tvättas i 40 grader. Så, bra men inte fantastiskt skulle jag säga.

Hur är millenotti på percale?

Har ju letat i flera år utan att hitta något som har samma kvalitet som mina gamla favoriter från Grand, finns i dubbelsängsstorlek och har snygga mönster. :meh:

Vi kör Juniper sängkläder. Började när jag fick svår värmeallergi en varm sommar och behövde svala sköna sängkläder.
Dyra, men ack så fantastiskt sköna.

Liknande trådar

C
Utrustning För någon vecka sedan hittade jag att par märkes ridbyxor som satt riktigt bra och var till ett väldigt bra pris för att vara det...
Svar
14
· Visningar
1 223
Senast: Choklad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka