Sängdags för åk 3:a?

Asa_S

Trådstartare
När går era barn och lägger sig och när ska lyset vara släckt? När kliver de upp?

Sv: Sängdags för åk 3:a?

Min grabb går och lägger sig kl 8. Han brukar somna ganska omgående lyssnades till någon CD bok.

Han väcks 06.45 och får dra sig till strax efter 07.00 beroende på om han packat iordning kvällen innan eller inte.

Tack för svar! Detta med sängtider har diskuterats hemma hos oss med motiveringen "alla andra" och kl 20 är en helt OK tid tycker jag, skulle kunna tänka mig halv 9 också men å andra sidan verkar tjejen behöva den sömn hon får, är allmänt sur och tvär och på morgnarna ännu värre :D. Hon har flera kompisar som är uppe längre på kvällarna men å andra sidan tycker jag att de verkar trötta på dagarna, bleka och tama liksom.

Men då kanske kl 8 inte är så tokigt ändå!

Han har bett om att få vara uppe längre och jag har lovat att det ska bli en halvtimma extra nästa termin förutstt att han sköter sig på morgnrna givetvis.

MIn son är kvällspigg.
Int en chans att han somnat klockan 20 i den åldern.
Tidigast som han gick och lade sig då var 21.
Men han är dessvärrre inte morgonpigg.
Han har bara lite längre dygn än 24 timmar.

Din son låter precis som mig. Mig veterligt var jag upp till 21 i den åldern.

men å andra sidan verkar tjejen behöva den sömn hon får, är allmänt sur och tvär och på morgnarna ännu värre
Ärligt talat, det där säger väldigt lite. Jag har aldrig i hela mitt liv vaknat och varit pigg på morgonen. Jag är 30 år gammal. Spelar ingen roll hur länge jag sover på natten, jag får alltid tvinga mig själv att gå upp i alla fall.

Det har alltid varit så. Det handlar inte om att jag inte sover tillräckligt länge på natten, utan att jag bara är morgontrött.

Jag är helt övertygad om att människor har olika "dygnsklocka".
Vissa har kortare dygn än 24 timmar och vissa har längre.

Min son har helt klart längre dygn.
Det är verkligein en pina för dem som har det så att gå upp - även om de lagt sig tidigt, det gör som ingen skillnad.

*kl*
Jag har för mig att det brukade vara läggdags runt 21-tiden när ungdomarna var 9-10, ibland framåt 22 men sällan. Det har varit lagom för dem själva med 21-tiden vid den åldern. Uppstigning brukar vara vid 7, då hinns frukost med i hyfsad lugn o ro innan det är dags för skolbuss.

Svarar alla:

Den här tjejen har alltid varit kvällstrött och morgonpigg så för hennes del är det en förändring att vara morgontrött. Jag tror dock inte att det löses av mer sömn, men det ska ju inte bli för lite heller...

De behöver inte släcka direkt utan kan ligga och läsa, lyssna på musik eller lyssnarsagor.

Vi är uppe någorlunda tidigt, jag åker till jobbet 6.45 och då måste de kvarvarande barnen vara klädda och påbörja frukost för att jag ska veta att de är färdiga när taxin kommer. 2 av barnen vill bli väckta när jag kliver upp 5.30, dock ej dottern längre :).

Vi får se hur det blir, jag kan absolut tänka mig halv 9 men än så länge är hon nöjd med kl 8.

Min bror går i trean och han ska vara i säng kl 21 på vardagar sen blir det senare på helger.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 557
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 343
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka