Sanera box

pulkaskurk

Trådstartare
Hur sanerar man en box på bästa sätt?
Har haft en häst i sjukbox som har blodat ned hela boxen från golv till tak, hela väggarna.
Det ser ut ungefär som att någon försökt slakta hästen i boxen men som tur är så är fallet icke sådant.

Men då är frågan hur man sanerar på bästa sätt nu?
Det står hästar i boxarna bredvid och det är inte täta väggar upp till tak så det är inte direkt att bara rycka fram högtryckstvätten...
Vilka rengöringsmedel är bäst att använda?

Sv: Sanera box

Jag skulle skurat med klorin. Finns säker en massa andra bra rengöringsmedel och de människor som inte gillar klorin. Men klorin är mitt universalmedel.

Jag skulle tycka det vore enklare att tömma boxarna bredvid tidigt en morgon, tvätta med högtryck, än att stå och handskura.

Problemet är väl att få ner luftfuktigheten till det är dax att ta in hästarna. Lär nog inte gå ens med industriavfuktare.

Jag skulle tycka det vore enklare att tömma boxarna bredvid tidigt en morgon, tvätta med högtryck, än att stå och handskura.

Håller med dig men va frågan den männskliga bekvämaste lösningen eller det mest effektiva sättet att sanera en sjukbox (med väldigt dåliga grundförutsättningar)

Väldigt många av dagens problem för hästarna beror just på den mänskliga bekvämligheten tyvärr..

Jag tror att det absolut bästa sättet att få rent är att skrubba med vatten och virkon. Högtrycksspruta är i sig inte ett så bra sätt om man inte gör rent hela stallet då det blir väldigt mycket dimma som kan sprida ev mikroorganismer i hela stallet i stället för att man faktiskt får bort det ordentligt.

Det framkommer inte vad för typ av boxvägg...

På djursjukhus använder man sig utav ett gult rengöringsmedel som heter Spiral. Detta tar bort fläckar som tex blod. Därefter används Virkon S som är ett desinfektionsmedel, som sanerar och tar bort allt man inte ser med blotta ögat såsom virus, mykoplasma, bakterier, svamp och sporer :)

Det är oljade träplank och sån där mörkbrun plyfa skiva.

Skivan blir enkel att torka av, men planken kommer nog inte vara lika enkla att få fina igen :cry:
Vill gärna få bort blodfläckarna så gott det går, känns inte alls trevligt att det ser ut som ett blodbad där inne.

Pröva att skura med vittvättmedel och sen vircon s, tvättmedel har ju enzymer gjort för att lösa upp organiskt material.

Jag hade nog tvättat med klorin och sen med virkon S.

Kan du inte slipa bort miss färgningarna på planken och sen olja in träet igen?

Tack för alla tips!

Har skurat boxen idag, använde mig av kokande vatten och några maskindisktabletter som jag blandade i en hink och hade på över hela väggarna.
Sen sprayade jag på ngn typ klorinspray och skrubbade med rotborste och då försvann det relativt enkelt.
Spolade av med vanlig vattenslang sen och skrapade ut vattnet.
Hade tur att det var sol och + grader idag så jag kunde öppna upp och solen låg på rätt så det hann torka upp rikitgt bra under dagen.

Kändes skönt att det gick relativt fort att sanera så jag hann bli klar innan hästägaren kom ut så hon slapp mötas av eländet då hästen mest troligt inte kommer att överleva händelsen :cry:

Kommer att spraya på Virkon imorgon eller på onsdag också så den är helt ren sen.

Inte för det hör till tråden, men vad gulligt av dig att fixa det så hästägaren slapp komma ut och se allt blod.

Tack :) eller vad jag ska säga?

Men vad gör man inte för sina stallkompisar?
Jag vet att de skulle göra detsamma för mig utan att jag skulle behöva be om det.
Hon har det jobbigt nog nu ändå liksom..

Det enda jag kan konstatera är att den dagen jag har mitt eget stall ska allt bestå av plast så det är enkelt att göra rent om ngt dylikt skulle hända en gång till..

Men gud förbjude att det händer igen!

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
39
· Visningar
3 589
Senast: jemeni
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 181
Senast: Nepenthe
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 084
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 538
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka