Sv: Sandlådetråd för bäbisar...!
KL
Puh, igår miljötränade jag VERKLIGEN xx.
Detta toppade den helt hysteriska framhoppningen till CRen i Kba.
Och detta skulle föreställa en dressyrframridning..
Vi var 10 st ekipage, blandat ponny och häst på en 20X40 bana så långt ingen fara men, jämte framridningsbanan fanns hästar i en hage. Dessa hästar galopperade helt vettlösa fram-och tillbaka, fram-och tillbaka
på den stenhårda grusen. Bodi-bom-bodi-bom-bodi-bom, smattrandet från hovarna tillsammans med deras "utblås" gjorde merparten av hästarna på framridningen helt tokiga! Det for hästar år alla håll. Bakutsparkar och galna rusher.
Det var inte helt enkelt att sitta på en f.d. galopphäst som nyligen omskolats till ridhäst i detta inferno.
xx var väldigt stressad och la tungan över bettet gång på gång. Otroligt nog så höll hon sig i skinnet ändå så till vida att hon inte stack iväg eller bockade.
Jag försökte "rida ihop" henne lite innan start men hon klarade inte någon press utan det var bara till att försöka få henne att känna att det var okey och inte pressa.
Jag red mitt LB-program på långa tyglar a la "
hunter-under-saddle" och gjorde inga tempoväxlingar utan red volterna
och övergångångarna skritt-trav-galopp och gjorde halterna. "Hunter-under-saddle" style belönas inte med så höga poäng i klassisk dressyr så det blev 5or rakt igenom utom "däre nere" som blev lite bättre.
Jag var ändå supernöjd med lilla räpan som ändå uppförde sig och genomförde programmet utan större fadäser.
Hon har utvecklats enormt sen i somras och hon ger en riktigt bra ridkänsla.
Den stora hästen däremot har betett sig sanslöst illa den senaste tiden och är så laddad att det knappt går att rida något vettigt.
Det är i alla fall en i sällskapet som verkar sugen på att FT-säsongen ska dra igång. Jag vet inte om jag vill sitta på dock....
I fredags fick min man LEDA mig för att hästskrället lekte kombinerad galopp/rodeo-häst och jag kände mig inte helt säker på att sitta kvar..