Sandkolik och hästen blir inte bättre

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Cosmic

Hästen jag har på foder fick sandkolik i lördagskväll. Veterinären var ut och gav smärtstillande. Nu är det då 4 dygn sen dess och han är fortfarande inte bättre. Han är hängig och ser nästan deprimerad ut,
ingen matlust, normalt är han väldigt matglad
osocial, normalt kan han gosa hur länge som helst men nu håller han sig borta
står i kissställning ofta men det kommer inget
lägger sig ofta ner, har börjat rulla en del under dagen. det brukar han vanligtvis göra väldigt sällan.

Jag har varit i kontakt med 2 veterinärer under dagen som båda rekomendera att hästen ska in på klinik och att det inte blir bättre annars utan om vi fortsätter ha hästen hemma är risken stor att det kan bli väldigt allvarligt.

Jag har kontakt med ägaren dagligen, ofta flera gånger om dagen. Hon var dock inte riktigt med på att vi skulle ta hästen till klinik i nuläget utan hästen ska behandlas med laser och homeopatpiller. Hon tyckte att det var djurplågeri att låta hästen åka transport kanske 5-6 timmar som han mår nu.

Jag kan ju inte heller ta hästen själv till klinik utan hennes tillstånd. Jag har inte heller hästens pass och det vill dom ha på kliniken samt att jag måste åka utomlands för att komma till klinik och då vill jag ha det i fall att.

Så vad ska jag göra nu?

Sv: Sandkolik och hästen blir inte bättre

Hästen MÅSTE till klinik om ni ska ha en chans att rädda den. Laser och homeopatpiller, är nog ingen ide att ni lägger pengar på.. Släpper inte koliken så är risken för en bukoperation eller en sprucken tarm stor..

Håller med ovanstående - ta hästen till klinik NU!!
Den kommer inte att bli bättre hemma! Är den dessutom redan så pass påverkad så börjar det bli bråttom!

Tror knappast att kliniken vägrar släppa in er om passet saknas - det är ju en akut situation!

Oj, sandkolik är verkligen inte att leka med!

Hästen måste till klinik, nu ligger sanden kvar i systemet och ställer till det.

Så hemskt att ägaren inte ser vad som måste göras, vilken mardröm som fodervärd!

Be veterinären tala med ägaren .
Är Hästen så dålig som du beskriver är det Nödvändigt att åka in snarast .
Sanden i Tarmarna lägger sig som en klump och när Hästen rullar vrids Tarmarna om och den får tarmvred . Kommer du in i Tid kanske du slipper att buköppna Hästen, det kanske räcker med att slanga den med olja .
Homeopat piller på En sandkolik häst .
Jag har aldrig hört något så dumt , Hälsa ägaren från Hambo att hon är en Djurplågare !
Kan du inte transportera själv så finns Djuramulanser .
Hästen är väl Försäkrad ??

Jag förstår att du är i en Hopplös sits, men du måste ta tag i det !

Hej från Hambo

ar forvanad att veterinaren inte slangade hasten forsta gangen han/hon var ute. olja i massor sa det flyttar sig genom tarmsystemet och kommer ut, i vissa fall i alla fall.. och beroende pa hur langt sanden har gatt, kan man slanga in diskvatten (ljummet vatten plus diskmedel) i anus och fa hasten att ha avforing.. men hasten har nu gatt 4 dagar och skall till klinik, ta den dit, tala om for agaren att homeopatpiller hjalper daligt att fa ut sanden.. och be vet ringa henne ocksa.. annars har du en dod hast i morgon bitti om inte forr.
forstar att det ar svart nar du ar fodervard, men hasten lider ju och det maste val agaren forsta.
ibland, och jag sager inte alltid, men det har forekommit att hasten har fatt igang magen och passerat blockaget genom att skumpa runt pa knogliga vagar i en trailer.. forst forstas massor av olja, som hjalper att florflytta sanden.. men tror det ar lite sent for det.. igen ak till kliniken, forklara varfor du inte har passet, (vilket du SKALL ha enligt lag) och hoppas pa det basta.. lycka till, lat oss veta hur det gar.

Jag säger som övriga; klinik. Nu.
Men det är ju inte så lätt att köra iväg en annans häst.

Laser och homeopati är djurplågeri i det här fallet och om ägaren insisterar bör hon anmälas.

Om hästen inte ska åka till klinik behöver den en helt annan behandling än smärtlindring. Dropp, laxerande via slang osv. Så, är inte en resa aktuellt så måste du ta ut veterinär nu. Ikväll. Direkt.

Tack för era råd och jag kommer att göra vad jag kan för att få iväg hästen men ägaren är inte 100 % sammarbetsvillig än utan vill avvakta över natten. Hon är inte heller helt övertygad om att det är sandkolik utan tror att det är problem med njurar/urinvägar och jag fick mera homeopatpiller ikväll att ge honom samt att jag skulle ge honom loppfrön. Behöver jag säga att det inte är så lätt att få i en "matvägrande" häst sånt... Jag tvivlar också på att det hjälper när det gått så här långt.

Tyvärr kan jag inte göra något i natt. Veterinärerna här kan inte göra något och jag kan inte komma till klinik nu för jag bor på Åland och det går inte färjor så ofta.

Jag sa iaf ikväll att vi måste göra något och det lät som att om han inte är bättre i morgon bitti så far vi till klinik i morgon. Dock blir det inte förren em för släp måste fixas och vi måste komma med färja så han kommer fram tidigast i morgon kväll... Helst hade jag planerat för en resa i morgon med första färjan men hon har ju sista ordet... Skulle det varit min häst skulle jag redan ha åkt...

Jag kan ju inte ta någon annans häst och åka utomlands tyvärr. Låter kanske elakt men imorgon kommer jag och stallägaren att kräva att antingen tar hon (jag kommer med) hästen till klinik eller så får hon ta hem honom. Vi orkar inte se honom må så dåligt tyvärr.

Han var riktigt slö ikväll och ligger bara och vill inte ens äta äppel :( Han står iaf inne i natt så jag kan ha koll på om han dricker/kissar/bajsar m.m. i natt.

......Han var riktigt slö ikväll och ligger bara och vill inte ens äta äppel :( Han står iaf inne i natt så jag kan ha koll på om han dricker/kissar/bajsar m.m. i natt.

Är han så dålig att han bara ligger kan man ju bara hoppas på att han klarar sig över natten :S
Hoppas ni kommer iväg imorgon och får ordning på det hela... Förstår att det känns förjävligt när ägaren inte är samarbetsvillig

Ligger han bara??!
Usch, det var verkligen inte bra. Bådar nog tyvärr inte särskilt gott.
Har ni försökt hålla honom i rörelse? Hur länge har han legat ner?
Har ägaren sett honom så hon förstår innebörden av hans tillstånd?

Men seriöst? Ni kan ju inte låta hsten ligga och självdö på det viset? Det finns väl veterinär på Åland att ta ut för att ge understödjande behandling på plats?

Du ska anmäla ägaren för brott mot djurskyddslagen och genast (=nu) köra hästen till klinik, det måste vara din skyldighet som fodervärd. Stackars häst.

jour veterinar kan komma och slanga hasten med olja, ngt som jag ar stor pa. och har agaren varit och sett hasten i nuvarande tillstand? verkar inte sa om hon vill ge homeopatic och loppfron.. vilket i och for sig ar bra, men inte for sandcolic.
jag lider med dig, och fa skrivet ett papper dar det sager att du forsokte fa hasten till clinic pa fastlandet tidigare men agare inte ville gora sa, tar du inget ansvar for hasten och hans tillstand, och fa stallagaren att skriva under som vittne. ngt i den stilen.. just sa agaren inte kan komma och anklaga/stamma dig for neglect om det skulle vara sa att hasten dor (far vi inte hoppas).
aland hor ju till finland trodde jag.. kan du inte aka dit utan pass? eller ar det narmare tidsmassigt att aka till uppsala/annan klinik?
ja vad som an hander, jag hoppas att hasten mar battre snart och du far detta fardigt..

Jag hade kontaktat veterinär för att diskutera om hästen kanske ska få somna in eller om den ska ha kramplösande, smärtstillande eller annat. Detta verkar ju inte vara annat än grov försumlighet och borde provas som djurplågeri.

Det är klart att jourhavande veterinär kan göra något. Googlade på vet jour på Åland och det är telefonnummer 14900. Du MÅSTE ta ut jouren!! Om inte annat för att avliva hästen om den är så sjuk och det inte går att göra något på plats.

Ägaren har varit och tittat på honom. Hon var en gång på tisdagen, det var då hon gav homeopatpillren. På onsdagen var hon runt lunch och då gav hon laserbehandling samt att hon var i går ca 20.30 och lämnade då loppfröna i stallet så jag skulle komma dit och ge det åt han. Hon har sett hur dålig han är men hennes enda kommentar är att hur ska han klara en resa i det skicket och att det är djurplågeri att sätta honom i en transport när han mår så dåligt.

Jag har nyss varit upp till hästarna och läget är allt annat än bra. Han har inte pissat eller skitit i natt och druckit väldigt lite. Han har rullat en hel del för vi satt ett tjockt lager spån i mitten av boxen i går kväll men nu var det jättetunt där och massor runt väggarna.

Veterinären som är jätteduktig på hästar började nyss sin telefontid och han kommer att komma ut idag och titta på hästen. Känns bara så hopplöst för han mår inte bra och jag undrar hur länge han överlever....

Det är klart att jourhavande veterinär kan göra något. Googlade på vet jour på Åland och det är telefonnummer 14900. Du MÅSTE ta ut jouren!! Om inte annat för att avliva hästen om den är så sjuk och det inte går att göra något på plats.

Jag var i kontakt med jouren 17.30 men det fanns inget hon kunde göra tyvärr.

I en annan tråd har du skrivit att du har köpt häst ?

Och då är du ägare till hästen ? Det är inte så att det handlar om pengar från din sida att du tror att detta ska lösa sig av sig själv ?

Du har ju skrivit att ni lever på 1 lön på 6 personer ?

Oavsett hur det ligger till och allt stämmer med att hästen är sjuk och det inte är ett troll i tråden så är detta djurplågeri....

Mia

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 858
Senast: Lavinia
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 229
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka