Sandakans avkommor

Sv: Sandakans avkommor

Kul med Flyingenördar:D
Kan väl hålla med dig om frimärkeshagarna där, kan dock berätta att det har varit MYCKET VÄRRE förr på den fronten ;) men det visste du kanske redan.

Sedan var även jag en av dem som representerade Flyinge en gång i världen och fick prata med besökare i stallgången som hade diverse frågor om vissa hingstar. Vi hade belamrats med något utav en "munkavle" (eller hur jag nu ska uttrycka det) så vi fick faktiskt inte basuna ut något om bristande lynne på hingstarna.
Jobbigt blev det bla när någon frågade om hingsten "Hertigen", om det stämde det som ryktet sa om hans tokerier. Där fick man allt slingra sig ur tillfället :angel:. Han var verkligen crazy, nu kan jag säga det, han är ju död för länge sedan ;)
Heimdal har bla gått ut med informationen om varför Sandakan kastrerats och där svarade han precis som du sa men för att utveckla det hela lägger jag in ett citat från Hästmagazinet "Hingstigheten med ett mycket starkt revirtänkande och behov av total kontroll på sin omgivning gör att Sandakan inte mår tillräckligt bra."
Själv tycker jag att det är ett problem med mentaliteten hos honom då som jag inte vill ha med i min avel. Men även där kan smaken vara som baken.

Jag tror inte att de kasterade honom särskilt lättvindigt med tanke på hur dyrt det är att ta fram en godkänd hingst och att de dessutom får en rejäl värdeminskning på honom efter kastrationen.
Och för Sandakans bästa så verkar ju han må bäst som valack, eller vad säger du?
Kul att det ändå är så många här nämner att de är nöjda med sina avkommor.

Men eftersom Sandakan nu uppenbarligen funkar som körhäst, kan vi väl dra slutsatsen att det var mest hormonspök som gjorde att han var lite tokig?

Är det någon mer sokm har problem med framåtbjudningen? När vi kastrerade vår som treåring, då kom hingstigheten mera, och det var då flockbundenheten kom in och störde framåtbjudningen. Vi rider mycket ute och försöker och inte gno på honom för mycket med risk för skänkeldöd, vi hoppas att det kommer igång. I ridhus har vi inga problem med bjudning däremot, då är han fokuserad på ryttaren mera.

Absolut, jag tror nog att det var en hel del hormonspöken - vilket många hingstar har att battla med mer eller mindre.

Men när jag frågade Gielen (när hingsten var ny i aveln) om han skulle kunna funka med mitt Master-sto så rekommenderade hon inte att jag skulle välja Sandakan. Vad jag kunde läsa av mellan raderna av det hon sa var ändå att det var en gosse med lite mycket myror i huvudet på. Det kan ju faktiskt vara svårt att veta hur stor del hormonerna spelar roll ihop med ett ev lynnesfel. Man får ju däremot svaret efter kastrationen.
Men allt blir så mycket bättre när man blir valack :p!

Det måste ju ändå ha varit ett klokt beslut kan man tycka.

Jag har en jättefin (tycker jag) treåring e. Sandakan - Akribori - Arram. Jag äger även stoet även om jag inte gjorde det vid födseln och står alltså inte som uppfödare på honom. Stoet är en underbar individ men som varit väldigt skarp vilket tydligen ligger i det släktet. Inget att det har någonsin visat sig på avkomman. Han är en något försiktig kille med ett fantastiskt temperament. Jag lämnade bort honom för inridning och efter tre dagar reds han i alla tre gångarterna utan problem. Nackdelen är som någon skrivit innan om sin avkomma är att han är något flegmatisk, men han är ju kille....:D

Kul att läsa om era avkommor och kul att läsa om att Sandakan blivit körhäst även om det var (som sagt) lite oväntat.
Skulle vara roligt att se fler bilder på Sandakanare. Jag vill inte lägga ut dubbla då jag lagt ut i andra trådar men ska ta lite bilder i helgen och kan återkomma med dem då. :)

Jag jobbade hos Fredrik när Sandakan kom dit och tydligen så hade han fortfarande inte varit ridbar efter kastrationen, enligt Fredrik hade de sagt att det var för att han var för spänd och tittig. Men kan jag inte säga, men kan berätta att han var livrädd för allt i början, tog en stund och mycket tålamod och lugn för att ens få ut honom i hagen. Men efter ett tags konsekvent och lugn hantering så började han slappna av och spänd/tittig? Jag tömkörde honom i ridhuset samtidigt som det harvades med en ringvält - nemas problemas! Han sneglade lite de första gångerna han passerade den delen av ridhuset men annars var det inga problem.
Men som sagt, men ganska mycket info från bakom kulisserna så kändes det rätt uppenbart att det var hanteringen och inte kulorna som var problemet i Sandakans fall. Synd på en riktigt fin hingst med sannslöst bra nerärvbarhet(alla avkommor jag har träffat har varit supertrevliga och riktigt snygga!)

någon som vet nått om dessa irländska conemara hingstar?:
Abbeyleix Owen,
Village King,
Mervyn Kingsmill
Och
Quilca Silver??:)

Det är bättre att du skapar en egen tråd med dina frågor istället för att lägga dem i en tråd som handlar om något helt annat.

Görel - moderator

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Vad har ni för erfarenhet av Van Vivaldis avkommors temperament? Har sett många men inte hanterat någon. Har också hört väldigt olika om...
Svar
14
· Visningar
1 443
Senast: Oknytt
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 468
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V