Sandakans avkommor

Fiorano

Trådstartare
Någon som har en sådan? Är verkligen nyfiken på hur ridbarhet och hanterbarheten är på dom:).

Är också nyfiken på om han är kvar hos MJ?

Sv: Sandakans avkommor

Har en kompis som har en Sandakan - Cortez som är supertrevlig. Hon blir 4 år i år men är inte mycket riden. Helt normal att rida in och visar en hög ridbarhet nu.

Mamman var en hetsporre med mycket temperament och gummi (lätt hysterisk) och dottern är trevligare!

De jag har sett har varit väldigt vackra att se på och verkat väldigt trevliga samt ridbara. Har dock bara sett på håll, så vet inte om min uppfattning stämmer.

Vi har en 3-årig valack e. Sandakan. Han är supertrevlig, har varit lätt att lära saker och accepterar det mesta. (ue. Highlight).

PM:a så kan jag skicka lite bilder och berätta mer.

kompisen födde upp en e. Sandakan - Vivaldi som var oerhört samarbetsvillig. Eftersom hon slutligen blev rätt stor (en bit över 170 cm) så gällde det att inte göra för mkt då hon ställde upp på allt o verkligen alltid gjorde sitt bästa.

Så här såg hon ut förra året, 4 år gammal (väl?! hon är ur hans första årgång)
27075_409353829179_707704179_5159052_2261980_n.jpg

En vän till mig har ett sto efter honom som jag tror kan bli riktigt bra. Dock har hon en arbetsvilja som gör att hon kanske inte passar till att bara vara "vanlig" häst.. utan bör verkligen få arbeta!

Något som jag reflekterat över är Sandakans ben blup, det går inte av för hackor... lite intressant! Med tanke på att just ben verkar gå åt motsatt håll..

Super trevliga avkommor.... Ägde själv ett sto Zissel född 07 köpte henne som föl och har gjort det mesta själv, helt okompliserad att rida in, på nya platser så var hon mera vaken men aldrig dum, bara supersnygg!! verkligen super trevlig!!!!
Sålde henne pga min nackskada och att hon fick för bra poäng på treårstestet för att jag skulle kunna matcha henne vidare.

skulle klart köpa en häst till efter Sandakan!!!!

Synd att Sandakan har så dåligt rykte :cry: men eftersom han inte verkar nedärver den negativa biten så tror jag vi kommer att se många hästar efter honom på tävlingsbanorna i framtiden :laugh: om dom inte blir ratade pga en far som inte passande som hingst.........

Har en treåring Sandakan-casa grande -Calido- calando
Supertrevlig, välväxt och ganska cool. Relativt ranghög. Har inte börjat arbeta henne än, men det beror på mig.

Gira

Vi har en fyraåring efter sandakan-lemon-asterix.
Som en nallebjörn :) Världens gosigaste, gillar framförallt skäggiga män man kan nosa i skägget.

Han kastrerades som treåring, och har aldrig varit någon buse.
174 hög, gångarterna fick han från sin far. Han är dessutom väldiugt lik sin far.
Att sandakan har dåligt rykte beror nog på hans uppväxt både i tyskland och sen instängd med gielen på flyinge :) MJ tyckte mycket om honom sa han när jag frågade honom, men att han var störd av sina hingsthormoner på Flyinge med andra hingstar.

Har hjälpt till att rida in en avkomma efter Sandakan. En ridbar valack som passade en ryttare med rutin då han kunde leka rövare om han kände för det ;) Någon med mindre erfarenhet av unghästar skulle kanske sagt att han var en :devil: men han behövde bara en fast och säker hand så skötte han sig för det mesta mycket bra.

Han såldes sedan :) Som sagt, en mycket trevlig häst men med lite humör och hjärna. Han var smart ;)

Jag äger en 5-årig valack efter Sandakan, som jag fött upp själv. Mamman är aningen vass, men min valack är supersnäll. Han är lite "harig" och vi kallar honom "lille-skutt", men han är otroligt bussig som häst. Han tycker nya saker är obehagliga och men är ledarhäst i hagen och vid uteritt i sällskap går han helst först.
Att rida är en dröm! Han har fått Sandakans ben och rörelsemekanik i traven, för mamman hade väldigt medioker trav. Han svävar fram och är mycket balanserad och går lätt i form.
Helt enkelt en supertrevlig individ :love:

Super trevliga avkommor.... Ägde själv ett sto Zissel född 07 köpte henne som föl och har gjort det mesta själv, helt okompliserad att rida in, på nya platser så var hon mera vaken men aldrig dum, bara supersnygg!! verkligen super trevlig!!!!
Sålde henne pga min nackskada och att hon fick för bra poäng på treårstestet för att jag skulle kunna matcha henne vidare.

skulle klart köpa en häst till efter Sandakan!!!!

Synd att Sandakan har så dåligt rykte :cry: men eftersom han inte verkar nedärver den negativa biten så tror jag vi kommer att se många hästar efter honom på tävlingsbanorna i framtiden :laugh: om dom inte blir ratade pga en far som inte passande som hingst.........
Va kul att jag tittade på denna tråden!
Zissels mamma Zsa Zsa Gabor bor hos mig nu o är dräktig med Don Romantic,lånar henne o har sett Zissel på film då hon visades på 3-årstestet,fin!!!

En vän till mig har ett sto efter honom som jag tror kan bli riktigt bra. Dock har hon en arbetsvilja som gör att hon kanske inte passar till att bara vara "vanlig" häst.. utan bör verkligen få arbeta!

Något som jag reflekterat över är Sandakans ben blup, det går inte av för hackor... lite intressant! Med tanke på att just ben verkar gå åt motsatt håll..

Som ägare till detta sto kan jag bekräfta att hon är väldigt positiv till arbete och är lätthanterad i alla lägen samt rör sig väldigt trevligt men lämpar sig inte som hobbymullehäst, då blir hon uttråkad och grinig.

Hennes Zuidenwind-avkomma är jättetrevlig, lugn och sansad utan hingstfasoner.:love:

Menar du att folket på Flyinge skulle ha bristande kompetens :confused:
Vem i så fall? S. Gielen som ridit honom och känner honom väl? Tycker själv att hon är mycket kompetent. Jag vet att hon själv uttryckte sin oro över denne hingst.
Förklara gärna.

Jag har träffat på några få Sandakan-avkommor, avstår från kommentarer om dem efterom jag inte varit direkt involverad i dem men jag tycker att det är MYCKET ansvarsfullt av Flyinge att ta bort en hingst ur aveln som inte uppvisar en god mentalitet.

Själv gammal Flyinge-människa som ser Flyinge som mitt gamla hem... lite av en patriot som opponerar mig nu ;)

kl*

Har träffat tre avkommor, alla med lite speciellt lynne...

Den första (valack), otroligt vacker att se på, rör sej mycket trevligt, dock är inte lynnet det bästa. Otroligt känslig på banan, minsta lilla, och hästen exploderade. Tävlingsbanor var än värre...
Dock en trevlig häst att hantera och liknande, men aningens för känslig för sitt eget bästa. Ibland kunde man undra om hästen inte var rädd för sej själv :crazy:

Den andra, ett sto, ett stoigt sådant... Liten, kapacitet, men ett huvud av stål. Inte allt för lätthanterlig och kunde också explodera utan förvarning.

Den tredje (hingst), ett riktig kelgris i stallet! Väldigt vek psykiskt, trevlig att se på. Minsta lilla och hästen fick ett nervöst sammanbrott. Att ta sej till hagen kunde vara värsta pärsen ibland.

Alla dessa är oberoende av varandra. Tre olika ägare, tre olika stall, olika kön och olika stam.
Jag hade själv aldrig valt en Sandakan-avkomma, även om dom är fina.

Svarar JA på alla dina frågor :)

Är själv flyingenörd, men anser samtidigt att man bör ha hästar ute minst 12 timmar, få äta gräs, slippa skrittmaskiner, mm mm..där brister ju hela flyingekonceptet. Mår dåligt nu när man kör förbi frimärkshagarna där hingstarna går några få timmar per dag.

Pratade med flyinge på milamässan nu, och representanten där sa att problemet var hans dåliga framåtbjudning i ridningen, något vår 4åring med kan ha svårt för när han ska gå hemifrån...
I ett spann är det bara att gilla läget, annars släpas man med, och det kan ju ha hjälpt sandakan att få framåtbjudning. Fredrik var väldigt nöjd med honom iallafall och ska tävla honom detta året.

Förresten, det var inte sandakans psyke det var fel på, utan att han inte åt, och inte kunde tränas under brunstperioden. I övrigt var han mycket trevlig enligt stallpersonalen jag pratat med.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Vad har ni för erfarenhet av Van Vivaldis avkommors temperament? Har sett många men inte hanterat någon. Har också hört väldigt olika om...
Svar
14
· Visningar
1 443
Senast: Oknytt
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 468
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V