Sandakan ska kastreras.

Sv: Sandakan ska kastreras.

För han har lidar och mycket stark kön. så svårt rida honom att han bara ser ston alla tid. men bättre kastreras.

ursäkta men jag förstår faktiskt knappt vad du skriver. Läst igenom innan du postat?

Nicket "Svenskt" är döv och har alltså inte svenska som modersmål - så du får ha litet överseende med själva svenskan !

Blev så glad när jag hörde detta:) han har verkligen inte mått bra av att vara hingst

vi har en helt underbar nallebjörn efter sandakan-lemon-asterix tre år och hingst.
Har själv bara träffat trevliga sandakanavkommor så jag tror inte hans hingstighet nedärvs så som folk tror. Vi ångrar inte att vi köpte en sandakanavkomma iallafall.
Jag har pratat med personalen i dressyrstallet och enligt dem är han trevlig och lugn i stallet. har däremot hört att hans dåvarande ryttare inte kunde hantera honom alls och fick ha hjälp att få in honom i ridhuset..men det tror jag är ett handhavandeproblem.
Plus att det kan inte vara lätt att vara hingst på flyinge eller i tyskland. Får de ens gå ut i hagar, får de socialt umgänge? NEJ: Då hade jag med blivit galen av tristess såsom många hingstar på flyinge är. sura o griniga är dem som uttråkade ridskolehästar. Flyinge är fint för oss människor, men inget föredöme för modern hästhållning.

Hingstarna på Flyinge får gå ut i hage. Inte några hektar-hagar, men de är ute.

Det är ju inga hagar det är uteboxar, och vad jag vet så går de tre timmar var. jag har aldrig sett de hingstar jag varit och tittat på ute, de står inne mitt på ljusa dagen. Enligt mig och jordbruksverket ska en häst få utlopp för alla sina gångarter samt socialt umgänge varje dag. Flyinge samt en hel del andra stall i sverige uppfyller absolut inte detta, tyvärr. Men det är en annan historia. Jag ville bara upplysa de som inte har varit på flyinge att hingstarna lever oerhört stressande liv utan chans att få utlopp för grundläggande behov. Det kan skapa sådana här problem.

Men Flyinge är ju långt ifrån ensamma om begränsad utevistelse, hingstar eller ej. Känns som att du bara vill smutskasta dem när du säger som du gör.

Snälla läs igen! Flyinge samt en hel del andra stall i Sverige skrev jag. Det är ingen smutskastning av flyinge, som jag är uppväxt bredvid och har beundrat i alla mina barndomsår. Men nu är jag vuxen och kanske ser andra saker än guldknoppar och fina hingstar. Jag skulle tycka det vore superunderbart om Flyinge kunde vara en förebild oxå, för modern hästhållning på hästarnas behov. De ligger ju långt framme i andra sammanhang.
Min granne här på öland har 8 hingstar från 1-16 år i samma lösdrift, alla hanterbara både vid betäckning och vid ridning. Men så får de oxå utlopp för ALLT dygnet om. Inget är omöjligt, men man måste komma ur den där halvblodsmössan :)

Jag har träffat både Niveau, Alligatorn, Power Boy och Robin Z ute i hagarna. Dagtid.
Visst är hagarna små, men de är större än uteboxar.

Hu. Jag tycker det låter helt galet att ha åtta hingstar i det åldersspannet tillsammans. Inte ens i naturen går hingstarna i den typen av flockar. Det ständiga påpassandet om rang och rangövertagande kan inte på någotvis vara nyttig för hingstarna. Tror på ett mellanting där hingsten fär vara ute i en vettig hage ev med ett sällskap om det fungerar. I mitt stall står det en 20-årig gdk islandshingst och han går ute i en vanlig hage tillsammans med en varmblodsvalack. Funkar super och hingsten lever ett alldles normalt hästliv.

hagarna är fortfarande inte godkända ens ur djurskyddssynpunkt...och som sagt de går tre timmar. sen stpr de inne i 21 timmar.

Till fiorano, ja det är ett extremt fall, men bortsett från det så är det ju fantastiskt att det fungerar! Man behöver inte skärma hingstar från livet om man klarar av att vara ders ledare. I detta fallet är ägaren en klar ledare och hon vet vilken hingst som tar hennes roll när hon inte är där. Ledarhingsten är resterande flockmedelmmars trygghet. Det är även han som säger till de andra att stona på andra sidan stängslet inte är deras, så de kommer aldrig ens i närheten av dem, och då fungerar flocken. Jag önskar ni alla kunde åka dit på studiebesök, det är så himla imponerande så jag får tårar i ögonen varje gång jag besöker hennes flockar.
Varför är det inte nyttigt för en hingst att göra hingstens jobb, passa flocken och försvara den från utomstående? Det är ju det hingstar gör i det vilda hela dagarna? I detta fallet räcker det att ledarhingsten vinklar ett öra så går de tillbaka till sin höbal. Så fungerar alla flockar. Min shettis hunsar våra stora dagarna i ändå, men inte går han ner i vikt eller blir stressad :)

Jag visste inte att djurskyddet hade synpunkter på hagar angående storlek.

*knapplån*

brukar det inte oftast vara ett sto som leder flocken i det vilda? :confused: det har jag för mig...

har oxå träffat på hingstar på Flyinge som har fått gå ute i hagarna och alla jag har träffat har varit harmoniska, trevliga etc

känns bara som om snigelfarmor vill smutskasta Flyinge... kanske är lika bra att lägga ner Flyinge, Strömsholm och alla ridskolor i Sverige :idea:

Hur många av de hingstar som går i grupp betäcker?

Jag tror inte det skulle gå att ta ex Flyinges hingstar och släppa dem i flock, de skulle slå ihjäl varandra.
Finns ingen ägare till godkänd SWBhingst som skulle gå med på det heller då de är värda otroligt mkt pengar.

Sen tror jag att hingstarna måste vara vana vid att gå med andra hästar för att det ska fungera bra. Har en bekant som hade hblhingst som hade en unghingst som smet in till honom och de lekte jättefint så unghingsten fick gå kvar.
MEN lite senare blev den vuxne mer och mer aggresiv och skadade unghingsten så de fick snabbt sära på dem, detta var på våren när hormonerna började rusa igen.

Islandshingstar som betäcker brukar väl gå på flock med sina ston? När hösten kommit och stona är dräktiga så går han tillbaka till hingstflocken och förstår iom det att jobbet är klart. Vet Welshhingstar som fungerar sådär bra också i gubbflock på vintrarna eller som , allra bäst, får gå med sina ston.
Sen avlas bla SWBhingstarna för att ha väldigt stark könsdrift för att gå på bocken bra, tror inte de alls skulle klara flockliv på samma sätt. Därför är dessa hingstar inte alls lika "enkla" som ponny och islandshingstar.

Det skulle kunna bli extrema kamper om man släppte ihop ett gäng testostinna hingstar i tävlingskondition i samma hage.

Gällande hage så är det väl att hästen ska komma ut och kunna röra sig fritt i alla tre gångarter.

Jag visste inte att djurskyddet hade synpunkter på hagar angående storlek.
Vet inte om det trätt i kraft ännu men det gör det i år. Då säger reglerna att en häst ska dagligen få vistas ute i en hage som är stor nog för att den ska kunna använda alla sina naturliga gångarter. Undantagsvis kan utevistelsen bytas mot t ex ett ridhus. Men det gäller i så fall typ att det är snöstorm eller hagen är djupfryst och hal.
Då tror jag att en hel del av de hagar jag sett hingstar gå i på stationerna inte håller måttet. En stor häst kan inte sträcka ut i galopp i de hagarna. Men det finns inga givna mått utan det kommer ju att bero mycket på storleken på hästen och och formen på hagen.

Det var väl ändå en bidragande orsak, allergin? Inte för att han skulle plockas ur avel, att han finns o används på fryst vet vi ju, men att det diskuterades att allergin skulle kunna bli bättre av kastration pga hormoner o dyl? Vet att jag läst det någonstans när det var på tapeten, kan bara inte hitta det..

Det Tinne själv sa året efter kastreringen på Falsterbo var att dom kastrerat för att han var för stressad som hingst och inte mådde bra, och att som ett plus i kanten så kanske allergin kunde bli bättre.
Men kan tänka mig at även det i slutända beror på hingstigheten för stress sänker ju immunförsvaret, oavsett vad stressen beror på.

/Camilla

kl

Håller med snigelfarmor att om de inte har byggt om på Flyinge sedan jag var där för kanske 5 år sedan så skulle jag inte kalla hingsthagarna hagar. Men är knappast bara där utan verkar vanligt tyvärr på många fler ställen.

Sen kan man ha flera hingstar tillsammans men inge bra ide om de inte är flockuppfödda och vana det. Där jag håller till nu så går 1aklass hingsten med stona under sommaren och fostrar unghingstflocken (1-5år) resten av året.

Har hört om dom som haft betäckande hingstar tillsammans ur säsong men aldrig varit med om det själv

Tycker det är starkt gjort att kastrera om hästen inte mår bra

Senast ändrad:

*kl*
Jag har också tillbringat tid på Flyinge och hagarna är iaf såpass stora att hästarna/hingstarna kan busa omkring en del. Utöver hagtid får hästarna även gå i skrittmaskin och de som fortfarande är i kondition rids. De hingstar som inte tränas längre släpps på täckta banan då och då.

Jag anser att det är bra gjort av Flyinge att välja hästens välbefinnande och kastrera istället för att avla vidare på honom. Det finns många hingstar i landet och i europa som man kan använda sig av så det är ju inte som om aveln står och faller på denna hingst.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Flyinge meddelar nu att 7-årige hingsten Sandakan 1078 kommer att tas ur avel och kastreras. Anledningen är att hästen är...
Svar
0
· Visningar
920
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Svamp?
  • Uppdateringstråd 31