Sv: Sandakan ska kastreras.
Ja, hingstarna på Flyinge har mycket bättre möjligheter till sådan social och rörlig stimulans än vad andra avelshingstar och tävlingshästar i Europa har!
Det är ett faktum att de flesta avels- och tävlingshästar i Europa hålls på stall dygnet runt, och man kan tro här när man sitter i Sverige att de hästarna mår skit, klättrar på väggarna och skaffar sig olater - men så är inte fallet. Jag har under alla mina år sett färre hästar som krubbiter, väver och annat konstigt i Tyskland än vad jag gjort på ridskolor och stall i Sverige. Hästarna arbetas ordentligt varje dag, ofta vid flera tillfällen och de står på halm i rymliga boxar som oftast är öppna så de ser ut och vad som händer på stallplan.
Under 15 års tid i Tyskland så har många hingstar passerat, men de flesta är kvar, och har varit hos oss sedan de var två år. Gammelhingstarna är i år 21 och 22 år, och de har alltså inte sett hagar på 20 års tid. De är friska, fräscha och har aldrig varit halta. De är trevliga att hantera och har presterat i både avelsboxen och på tävlingsbanan. (Den ena svår dressyr och den andra svår hoppning.)
Det här innebär inte att jag låser in mina hästar i stall dygnet runt, jag vill att mina hästar ska röra på sig i stora hagar osv osv osv. Men att sitta här och påpeka att en hingsts temperament beror på hästhållningen är lite svagt, särskilt om man då jämför hur majoriteten av hingstarna i Europa har det och ändå är milda och trevliga att ha och göra med!