Sandakan ska kastreras.

Sv: Sandakan ska kastreras.

Ajdå, vi som fick en sån fin avkomma förra året efter Sandakan och som verkar utvecklas mycket trevligt... Hade lätt kunnat tänka mig att göra en repris...

Och angående Sandakans temperament så har denna ettåring faktiskt ett ganska coolt temperament och har hittills varit mycket lätthanterad, bättre än stoet. Stoet har tidigare lämnat riktiga illbattingar till avkommor med andra tyska hingstar och även om hon själv är snäll och väluppfostrad så har hon helt klart både temperament och nerv.

OK, du kanske har rätt (minns det inte så själv, men det var ju ett tag sedan och kan ha varit en tolkningsfråga också).

Jag tycker tidpunkten av kastreringen är konstig med bara ett par veckor kvar av årets betäckningssäsong.

Vad är det som gör att han måste kastreras nu och inte kan kastreras om 3 veckor? Jag tycker det är dåligt gentemot stoägarna. Fixar han inte sporten parallellt med aveln, låt honom då bara verka i avel nu och kastrera sen. Att göra det mitt under löpande säsong och säga åt stoägarna att byta hingst - det tycker jag är konstigt.

Ja, det var så jag tänkte också! Det var därför jag tyckte det var konstigt som svar till miss Fideli...såg inte din fråga tidigare;)

Hur mycket av det tror du kommer av testosteronet i hans kropp?

Eftersom jag själv sett på egna uppfödningar hur stor skillnad det kan göra när de blir könsmogna (går i taket, springer av sig allt hull etc) och när de sen kastreras (återgår till den superlugna grabb han varit under uppväxten) så anser jag inte att man ska döma förrän man vet vad som orsakat vad...

Jo, en hingst som inte klarar av att uppföra sig utan att vara i princip mer eller mindre livsfarlig för ryttare och skötare , ska inte vara hingst enligt mig.

Även om det "bara" beror på att han snedtänder på sitt eget testosteron. Det är tillräckligt illa och det finns så gott om andra bra och bättre hingstar.

Och det måste vara allvarliga incidenter som hänt. Flyinge går ju liksom inte ut i första taget och berättar sanningen om någon av sina hingstar.:grin:

Och det måste vara allvarliga incidenter som hänt. Flyinge går ju liksom inte ut i första taget och berättar sanningen om någon av sina hingstar.

:confused: Min erfarenhet är att Flyinge är öppnare än många andra hingsthållare!

Anläggningen är öppen året runt alla dagar i veckan, besökare kan se hingstarna ridna utan att föranmäla sitt intresse. Man kan går runt i lugn och ro och titta på hingstar deras avkommor samt ston m föl och prata med all tillgänglig personal som arbetar i stallarna.

Så jag håller inte med dig!

Sen kan det ju vara så att Han kastreras redan nu pga att han kanske inte fått ston i år pga sitt rykte:confused: Alla är så upprörda över kastrering mitt i säsongen, men det kanske finns en naturlig förklaring?

Sen kanske man inte skall spekulera för mkt om att något allvarligt har hänt med personal andra hästar etc förrän man har fakta och vet:grin:

Jo, en hingst som inte klarar av att uppföra sig utan att vara i princip mer eller mindre livsfarlig för ryttare och skötare , ska inte vara hingst enligt mig.

Även om det "bara" beror på att han snedtänder på sitt eget testosteron. Det är tillräckligt illa och det finns så gott om andra bra och bättre hingstar.
jag håller helt med om att en hingst som inte är hanterbar bör kastreras

men att han inte är hanterbar behöver inte bero på dåligt temperament, utan just att testosteronet ställer till det för honom.

Tycker det är jättebra att Flyinge har tagit beslutet att kastrera en så fin hingst som Sandakan för hans egen skull! Nog för att jag inte vet speciellt mycket om honom som individ, men det jag har sett så är han verkligen en snygg och härlig häst!, och jag hoppas att han får en riktigt fin karriär som valack istället! :bow:

*knapp*

Har från pålitlig källa (anställd av Flyinge, stora hingst) hört att han är extremt stökig både på hemmaplan och tävling. På senaste tävlingen hade han inne på banan bara svärställt sig och skrikit efter ston, i andra klassen kom man inte ens till framridningen...

Jag tycker det är ett bra och genomtänkt beslut. Inga hästar ska vara avlesmaskiner, han kan uppenbarlien inte hantera sina hormoner och det är inget värdigt liv.

Det är alltså ingen stor olycka som ligger till grund för beslutet.

Fast för Flyinge var det ju knappast någon nyhet att han skulle bli svår,
borde han egentligen godkänts alls?
Jag menar,hade inte han varit flyingeägd,hade han godkänts då?

klura på den...

ska vi se endast till bedömningssiffror så tycker jag han lever upp mycket bra till att bli godkänd. det är få hingstar som fått såpass bra betyg!

saxat från flyinges hemsida

Bruksprov Flyinge 2006 (4 år)
Exteriör: 10 8 8 8 8 = 42
Gångarter: 8 8 9 = 8,4
Löshoppning: 7 8 = 7,5
Ridbarhet: 8 9 = 8,5

Ja siffrorna är fina...
men det görs också en "beteendestudie" som tyvärr inte är officiell,

Ja siffrorna är fina...
men det görs också en "beteendestudie" som tyvärr inte är officiell,

Precis........hade han gått 70 dagars bruksprov, vore en av bedömnings punkterna just temperament...............hur hade det gått då?

Otaliga Sandro Hit-hingstar har gått långa prov i Tyskland, hur menar du?
Att han var oredig redan innan han sattes i avel?

Hur har det gått för hans bror, Florestino (fanns väl också på Flyinge).

Otaliga Sandro Hit-hingstar har gått långa prov i Tyskland, hur menar du?
Att han var oredig redan innan han sattes i avel?

Hur har det gått för hans bror, Florestino (fanns väl också på Flyinge).

Flyinge har två avkommor kvar med samma mamma som Sandakan, Florestino och Ajoulie. Ajoulie har stått i Susannes stall fram tills nyligen och rids av dressyrstipendiaten. Hon är ett väldigt trevligt sto med fint temperament. Florestino blev inriden av hippologerna i höstas och var också en trevlig individ. Är dock nu kastrerad eftersom han inte var något hingstämne.

Sir Donnerhall har ju samma "Golden Cross" som Sandakan, dvs Sandro Hit - Donnerhall - är han också överdrivet hingstig?

För det är just det som är problemet med Sandakan, han är helt enkelt för hingstig. Han blir farlig både för sig själv och för sin omgivning i vissa moment, och att ha en avelshingst som inte går att tävla är väl inget att hurra för.

Och ni som spekulerar i andra banor - det ligger ingen annan anledning bakom kastreringen än just hingstigheten.

Sandakan blev valack i torsdags och kommer i framtiden finnas tillgänglig på fryst sperma, samtidigt som han förhoppningsvis blir en trevlig tävlingsindivid. Personligen är jag glad över beslutet.

Ehh - Flyingehingstar har inga fördelar när man kommer till bruksprovet. De tar in många hingstar men alla går ju absolut inte igenom.

Nä att långt ifrån alla blir godkända är jag mkt väl medveten om,
och jag tror mej veta att Sandakan Inte hade gått igenom om det inte hade varit för att han var flyingeägd,

Enligt min mening hade det bästa varit om han hade fått bli kastrerad redan som 3-åring

VARFÖR tror du att just Flyinge skulle favoriseras, bland alla stora hingsthållare? Med tanke på hur många hingstar Flyinge har visat fram de senaste åren som fått tummen ner, så anser jag det vara kvalificerat skitsnack att en specifik hingst skulle godkännas bara för att det är de som äger den.

Du får tycka vad du vill är kvalificerat skitsnack precis som att jag får tycka att andras "prat" också är skitsnack.
Eller brist på vetande:)
Jag har sagt mitt om Sandakan,jättefin häst,
jag håller även flyinge väldigt högt så det är inte det

Jag tycker tidpunkten av kastreringen är konstig med bara ett par veckor kvar av årets betäckningssäsong.

Vad är det som gör att han måste kastreras nu och inte kan kastreras om 3 veckor? Jag tycker det är dåligt gentemot stoägarna. Fixar han inte sporten parallellt med aveln, låt honom då bara verka i avel nu och kastrera sen. Att göra det mitt under löpande säsong och säga åt stoägarna att byta hingst - det tycker jag är konstigt.

För han har lidar och mycket stark kön. så svårt rida honom att han bara ser ston alla tid. men bättre kastreras.

Jag tycker det är utmärkt att han tas ur avel om han är såpass hingstig att han inte fungerar i arbete. Jag tycker det är en förutsättning att en hingst som ska användas i allmän avel ska ha ett sådant temperament att de klarar 'båda delarna'. Givetvis ska det få vara hingstar, men de ska klara av det.

Precis så ska det vara. En avelshingst ska kunna klara av att arbeta också. Klarar den inte det har den inte lynne nog att avla vidare på.

/KT

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Flyinge meddelar nu att 7-årige hingsten Sandakan 1078 kommer att tas ur avel och kastreras. Anledningen är att hästen är...
Svar
0
· Visningar
920
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Svamp?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10