Sandakan ska kastreras.

Sv: Sandakan ska kastreras.

Jag kan inte annat än att hålla med! Tycker fler hingstägare borde tänka i de banorna..

Helt rätt! Det finns alldeles för många sådana hingstar i aveln. Det är INTE rätt mot hästen att låta dom lida på det sättet. Tummen upp för Flyinge! Jag önskar Sandakan all lycka till på tävlingsbanorna, liksom de avkommor han redan lämnat. Han är en förtjusande hingst!

*KL*

Jag tolkar det som sagt mellan raderna att han är så (sönder)stressad, att det liksom är droppen som fick bägaren att rinna över. De skriver ju själv att han inte mår 'tillräckligt bra'.

Så jag tror att han helt enkelt mår åt helsike för dåligt som hingst, pga att han inte kan koppla av och släppa. Och då hjälper det inte att ta honom ur sporten en stund, tills avelssäsongen är slut.

OBS att det är vad jag tror/tolkar mellan raderna.

Tycker inte det är något att fnissa åt.
Hingstar kan vara farliga.

Men det hade ju varit lätt väg för Flyinge att bara säga att "hingsten ska bara ägna sig åt avelsverksamhet", som så många andra gör.
Att de nu kastrerar visar att de tror på honom som tävlingshäst, vilket är positivt för de som har avkommor efter honom.

Jag vet mycket väl att hingstar kan vara farliga, jag har själv jobbat på både Flyinge och hos andra hingsthållare.
Det som var pyttelite komiskt(förlåt så hemskt mycket för det;)) var bara att jag vet så himla många incidenter, särskilt från Flyinge, där man ändå valt att fortsätta betäcka med hingsten i fråga fast på bekostnad av folks allmänna säkerhet och djurets mentala hälsa.
Man har sopat mycket under mattan, och det vet alla som har jobbat där men kanske inte så många stoägare.
Det är inte det minsta rätt och antingen är det som Tanten säger, annan personal nuförtiden som hanterar sånt här på ett annat sätt, eller så har det hänt för mycket t o m för dem den här gången.

Jag tror inte att han kan användas till bara avel heller, då tror jag man hade prioriterat det, och att hålla en valack som tävlingshäst tror jag inte de har ekonomi till.

Personligen tycker jag verkligen att det har pratats alldeles för lite om temperamentet på sv.hbl, men det kanske kommer lite mer nu.

Personligen tycker jag verkligen att det har pratats alldeles för lite om temperamentet på sv.hbl, men det kanske kommer lite mer nu.
Fast Sandakan är ju inte svensk han är ju tysk från början.

Javisst, men han är(var) väl här för att tillverka svenska halvblod?

Senast ändrad av en moderator:

Javisst, men han är väl här för att tillverka svenska halvblod?

Huvudet på spiken "tillverka" det är ju just hingsthållarna som gärna vill ha de här hingstarna med mycket könsdrift för att slippa stå och vänta ut dem vid tappning. En hingst som snabbt slänger sig på bocken utan för mycket förarbete är ju idealet för dem. Att sedan inte går att använda till så mycket annat är ju inte prio ett vid valet av individ.

Att man väljer att kastera tyder ju på att problemet ligger just i hans könsdrift och att man tror att en kastration ska hjälpa. Hade det varit temperamentet som det var fel på så hade ju avlivning varit det enda raka. Tror att det här finns på flera hingstar som inte visas öppet på samma sätt som Sandakans gjort.

Efter som jag då inte vet vad dessa incidenter består av så får man ju istället ställa frågan om det är fel på hingsten eller på personalen som hanterar den?
Eller kanske både ock?

Usch då! :eek:

Jag har inte mycket till hingstvana, men det måste ju vara rent farligt att ha en "överhingstig" hingst? Även om just sådant kanske inte nedärvs så mycket att det avelsmässigt är något problem.

Flyinge tycker jag de få gånger jag varit där är väldigt öppna, man får ju knalla runt och kolla överallt i stort sett. Vore det inte väldigt svårt att i längden dölja en helgalen avelshingsts beteende?

Efter som jag då inte vet vad dessa incidenter består av så får man ju istället ställa frågan om det är fel på hingsten eller på personalen som hanterar den?
Eller kanske både ock?

Frågan är om det ska krävas specialutbildad/extrakunnig personal för att hantera en hingst? Är det då verkligen en bra hingst att avla på?

I pressade situationer kanske...

men på hemmaplan? i vardagliga situationer? Nej tack.

*lånar*

Eftersom de stoägare som valt Sandakan efter den 8 Juli hänvisas till annan hingst... så får jag intrycket att det är mer än bara hingstens välfärd som ligger till grund för beslutet. Annars hade det väl kunnat tappa och sen frysa... innan de knipsar...

Utan att alls vara insatt i halvblodstammar så läser jag mellan raderna att hingsten dels kastreras pågrund av hingstigheten.... Men även att något framkommit som gör att Flyinge helt väljer att ta honom ur aveln. Han nedärver/riskerar nedärva något som inte är önskvärt.

*lånar*

Eftersom de stoägare som valt Sandakan efter den 8 Juli hänvisas till annan hingst... så får jag intrycket att det är mer än bara hingstens välfärd som ligger till grund för beslutet. Annars hade det väl kunnat tappa och sen frysa... innan de knipsar...

Utan att alls vara insatt i halvblodstammar så läser jag mellan raderna att hingsten dels kastreras pågrund av hingstigheten.... Men även att något framkommit som gör att Flyinge helt väljer att ta honom ur aveln. Han nedärver/riskerar nedärva något som inte är önskvärt.

Kanske är det förenat med livsfara att tappa hingsten? Så att man för människornas säkerhet väljer att sluta snarast? Har svårt att tro att Flyinge skulle mörka nått, tror deras rykte är lite för beroende av sånt som ändå kommer komma ut.

Så kan det ju naturligtvis vara... Att hingsten är så hingstig att den är livsfarlig att hantera...
Nu menade jag inte att Flyinge mörkar något.. Det är lite för sent för det då han redan har en massa avkommor...

Där emot bara risken att detta psyke skall falla av på avkommorna i mer eller mindre utsträckning är i alla fall för mig ett skäl till att han skall tas ur aveln.. förutom hans egen välfärd... Flyinge kanske redan sett tendenser på skarpa avkommor...

*lånar*

Annars hade det väl kunnat tappa och sen frysa... innan de knipsar...

Här tror jag du spekulerar friskt! Om du hade bemödat dig med att gå in på Flyinges hemsida hade du sett att det finns fryst på honom.

"Förr" jobbade inte Heimdahl där. Kanske det som är hela skillnaden?

Tycker också att det är ett klokt beslut, efter det jag sett av hingsten och av en del avkommor. Huvudet nedärvs hos de flesta aveslston o hingstar. Det finns gott om hästar som klarar press OCH är mycket begåvade.

Det är absolut en stor skillnad att Heimdahl är den som har ansvaret. Säger han att det är för att hingsten mår dåligt och att det är förklaringen så tror i alla fall jag på det. Hade han dessutom ansett att avkommorna inte var tillräckligt bra individer så hade han sagt det oxå.

När det gäller avkommorna så får man ju faktiskt inte glömma bort stoet. Hon har ju trots allt en mycket stor påverkan på hur avkomman blir. Det är ju hon som präglar den. Har man ett osäkert/tufft/bråkigt osv sto så kanske man inte hade valt Sandakan. Jag har iallafall mest hört positiva omdömen om avkommorna. Men det är väl med Sandakan som med alla andra hingstar, vissa ston passar inte.

Så om han mår skit av att vara så hingstig så är det definitivt rätt beslut av Flyinge. Visar det sig om några år att avkommorna går bra på tävlingsbanan så höjder det ju värdet på våra som har föl efter honom:cool:

/Riverside, med 9 dagars gammal UNDERBAR Sandakan-avkomma:)

Senast ändrad:

Det har varit 2 allvarliga incidenter senaste månaden där denna hingst varit inblandad. Personalens välfärd går alltid först. All heder åt Heimdal som tagit detta beslut att sådant uppförande av en hingst tolereras ej, och ska ej prioriteras inom svensk halvblodsavel.
Visst fanns det *knäppskallar* bland hingstarna tidigare på *gamla* hederliga Flyingetiden, MEN och ett stort MEN var att det var en helt annan personal, karlar med stor erfarenhet och råstyrka, som hanterade dom hingstarna.

Amen till detta, särskilt sista stycket. Hingstarna är ju också nu för tiden betydligt större (högre) och det gör det ännu svårare för noviser att handskas med dem.
Sedan går ju bäst-före-datumet på hingstarna ut väldigt snabbt nu för tiden. Särskilt då hingstar som Sandakan som hade väldigt stor första årgång, han kommer att få ett BLUP värde direkt, och inget tyder väl på efter årets 3-årstest, att hans förärvning är så exceptionell att man kan tolerera ett stökigt beteende.

*kl*

Jag tycker det är skitbra att man sorterar bort det som är stökigt. Man ska inte ha individer i aveln där risken finns att gemene man/kvinna med inom normalramen av hästkunninghet inte sen kan hantera dem. -Tänker framför allt på avkommerna.

Hur eller hur så blir det fler svenssonhästar än elithästar ur kullarna och de måste ju kunna hanteras de också.

Gira

-som för övrigt har en Sandakanåring. Med väldigt bra temperament, vad det visat sig än så länge. Men så är mamma en filbunke.

Att man väljer att kastera tyder ju på att problemet ligger just i hans könsdrift och att man tror att en kastration ska hjälpa. Hade det varit temperamentet som det var fel på så hade ju avlivning varit det enda raka.

Men det är ju faktiskt fel på Sandakans temprament- han har alltid varit ett as.:grin:, även om jag förut uttryckt mig lite mer diplomatiskt.:cool:

Men det är ju faktiskt fel på Sandakans temprament- han har alltid varit ett as.:grin:, även om jag förut uttryckt mig lite mer diplomatiskt.:cool:
Hur mycket av det tror du kommer av testosteronet i hans kropp?

Eftersom jag själv sett på egna uppfödningar hur stor skillnad det kan göra när de blir könsmogna (går i taket, springer av sig allt hull etc) och när de sen kastreras (återgår till den superlugna grabb han varit under uppväxten) så anser jag inte att man ska döma förrän man vet vad som orsakat vad...

*kl*

Tycker faktiskt för en gångs skull att kastrering är det rätta i det här läget. Har hemma ett sto efter Sandakan och jag kan ju säga att jag aldrig, aldrig någonsin skulle ta ett föl efter henne. Visserligen gillar jag skarpare hästar men det här.. näe..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Flyinge meddelar nu att 7-årige hingsten Sandakan 1078 kommer att tas ur avel och kastreras. Anledningen är att hästen är...
Svar
0
· Visningar
920
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II