Sandakan ska kastreras.

Sv: Sandakan ska kastreras.

Nu fungerar det inte så att det är dom hingstiga hingstarna som är lättast att samla på bocken, av våra 7 hingstar som hoppas på bocken är det dom som är minst hingstiga som är lättast att direkt och lugnt och sansat hoppar på bocken utan ett ljud!

Jag stod och tittade på när dom lärde Sandakan att hoppa på bocken, då bildade jag min uppfattning om honom. Jag har lärt flera hingstar att hoppa på bock och aldrig sett det som ett stort risk moment!
Det är förmodligen hans egna välbiffinande som gör att man kastrerar, mycket bra beslut, ingen ska behöva vara hingst och inte må bra av det.

Men det är ju faktiskt fel på Sandakans temprament- han har alltid varit ett as.:grin:, även om jag förut uttryckt mig lite mer diplomatiskt.:cool:

Det var faktiskt inte så trevligt att läsa! Har jobbat med honom i flera år och håller absolut inte med! Han är hingstig=JA, men ett AS=NEJ!, Samt att hans fölårgångar är mkt trevliga att ha att göra med och hans temperament är nog relaterat till hormonerna...

Jag tolkar det som sagt mellan raderna att han är så (sönder)stressad, att det liksom är droppen som fick bägaren att rinna över. De skriver ju själv att han inte mår 'tillräckligt bra'.

Kan också vara så att stoägarna inte använder honom i den utsträckningen att det är ekonomi att behålla honom som hingst säsongen ut. Läser man vissa inlägg här så blir man ju mörkrädd av vad folk har för uppfattning om honom. Vilket också bidrar till minskade bet siffror:grin:

Min erfarenhet säger mig att det blir sällan särskilt lyckat att kastrera en så pass gammal hingst. Men jag antar att de är tvungna att (försöka) hitta på något innan något allvarligt inträffar och han måste avlivas istället?

Är inte ett dugg förvånad...........................

Här tror jag du spekulerar friskt! Om du hade bemödat dig med att gå in på Flyinges hemsida hade du sett att det finns fryst på honom.

Självklart spekulerade jag... från den information som framkommit i tråden.
Att stoägare efter den 8.e juli skulle hänvisas till andra hingstar tolkade jag som att han helt kommer att tas ur avel....

Har själv en 3-åring e. Sandakan med väldigt bra temperament.

Nu är ju hennes mamma en fantastisk individ med lugn och mkt framåtanda vilket hon har lämnat till samtliga sina avkommor.
Trots detta blev hennes förstfödde e. Don Schuffro HELT ohanterlig som 3-årig hingst. Anföll folk och var helt enkelt farlig för sin omgivning. Han kastrerades och gick tillbaka till det han var innan.
Den andra hingstungen kastrerades som 1-åring och har alltid varit fin att ha att göra med så visst ligger det mycket i hormonerna... kanske mer än i generna i vissa fall.

Vet flera och pratat med en del som har avkommor efter honom, de som ridits in, äldsta årgången är väl 3 år nu?, och inte har det varit enkla avkommor allihop..flertalet har haft problem med inridningen, några fick underkänt/avbryta ridprovet på 3 års testet, så kanske har han mer oönskat temperament att nedärva än bara hormonerna..

Min erfarenhet säger mig att det blir sällan särskilt lyckat att kastrera en så pass gammal hingst.
Jag vet ingenting om Sandakan, men min erfarenhet säger samma sak som din. Har en hingst väl betäckt så är de hingstiga livet ut, speciellt när de är så gamla som Sandakan faktiskt är.

Jag vet ingenting om Sandakan, men min erfarenhet säger samma sak som din. Har en hingst väl betäckt så är de hingstiga livet ut, speciellt när de är så gamla som Sandakan faktiskt är.

Fast på Solos Carex slog det väl väl ut? Jag antar att de ville försöka åtminstone.

Hoppar in och tillägger att min ponny kastrerades som 9-åring och hade gått och fribetäckt då, kasterades för att han inte gick att rida på. Nu är han mycket snällare och lugnare än de flesta "vanliga" valacker, så visst kan det funka att kastrera även äldre hingstar.

Har en hingst väl betäckt så är de hingstiga livet ut, speciellt när de är så gamla som Sandakan faktiskt är.
behöver inte ha med betäckningar att göra...
den träigaste valack jag har haft kastrerades som 4-åring och hade de betäckt ett antal ston.
han gick i hage med stona utan att ens titta åt dem när de brunstade.

Jovisst, fast han kastrerades väl ändå pga av sin allergi och inte för att han var för hingstig??

Fast allergin påverkade ju beslutet att kastrera. En hingst som får allergi och därför inte ska gå i avel, och som man tror kan fungera ännu lite bättre på tävling som valack är ju ett lätt beslut att kastrera.

Medan en avelshingst som fungerar okej på banan, men man tror skulle fungera ännu lite bättre på tävling som valack är inte ett lika självklart beslut att kastrera. Men så fort något gör att han inte ska fortsätta verka i avel så snipp snipp =)

Fast allergin påverkade ju beslutet att kastrera. En hingst som får allergi och därför inte ska gå i avel, och som man tror kan fungera ännu lite bättre på tävling som valack är ju ett lätt beslut att kastrera.

Medan en avelshingst som fungerar okej på banan, men man tror skulle fungera ännu lite bättre på tävling som valack är inte ett lika självklart beslut att kastrera. Men så fort något gör att han inte ska fortsätta verka i avel så snipp snipp =)

Han används via fryst, så vitt jag vet.

Av resultaten att döma hade i alla fall kastrationen god effekt, och det var det jag var ute efter.

*Delvis KL*

Carex kastrerades för att han skulle kunna fokusera bättre under tävling, inte pga sin allergi.
Han används fortfarande på fryst.

Det var väl ändå en bidragande orsak, allergin? Inte för att han skulle plockas ur avel, att han finns o används på fryst vet vi ju, men att det diskuterades att allergin skulle kunna bli bättre av kastration pga hormoner o dyl? Vet att jag läst det någonstans när det var på tapeten, kan bara inte hitta det..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Flyinge meddelar nu att 7-årige hingsten Sandakan 1078 kommer att tas ur avel och kastreras. Anledningen är att hästen är...
Svar
0
· Visningar
920
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II