San Brasil

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare persika
  • Startdatum Startdatum
P

persika

Vill veta mer om denna hingst, det enda jag funnit är från hingstkatalogen. Han står inte med i ASVH's faktablad...

nån som kan hjälpa?

Sv: San Brasil

Precis vad jag tänkte när jag läste hingstkatalogen. Blev nyfiken på honom!! Kanske ngt för långa ston?

Någon som sett honom i action? Någon som är insatt i hans fäderne?
o möderne för all del...

Jag såg honom förra året på bruksprovet o han var en av de hingstar jag gillade bäst!! Minns att han hade en trevlig exteriör,, kan dock inte gå in på detaljer för så mkt kommer jag inte ihåg just nu. Hanvar nyss hemkomen till Sverige då o hade inte blivit så sammansvetsad med nya ryttaren samt att resan förmodligen tagit mkt på krafterna, så själva hoppningen gick sådär. Men de språng han fick var väldigt fina! Han har ju tävlat efter det o då har det vad jag förstått det gått bra, så det är nog en bra hingst!

Jag såg honom förra året på bruksprovet o han var en av de hingstar jag gillade bäst!! Minns att han hade en trevlig exteriör,, kan dock inte gå in på detaljer för så mkt kommer jag inte ihåg just nu. Hanvar nyss hemkomen till Sverige då o hade inte blivit så sammansvetsad med nya ryttaren samt att resan förmodligen tagit mkt på krafterna, så själva hoppningen gick sådär. Men de språng han fick var väldigt fina! Han har ju tävlat efter det o då har det vad jag förstått det gått bra, så det är nog en bra hingst!

Jag såg också San Brasil på förra årets bruksprov och var inte ens i närheten av imponerad! Även om han vart trött efter resan förväntar jag mig att se mer vilja att ta sig över hindren. Han stoppade och stoppade och såg mycket spänd. OM det var så att han var för medtagen av resan bör man väl som hingstägare/visare välja att avstå visning?

Jag har inte sett honom personligen, men jag gillar hans stam.

En avkomma till San Brasil vann hoppchampionat i hannover nu i våras, och han en avkomma utvald till elitauktionen nu i april. Film på den avkomman ligger här:

www.hannoveraner.com

Jag måste hålla med Fiorano, jag såg honom också och tyckte mest synd om honom. Samansvetsad med sin ryttare?? Det var Svante som red, vilket inte alls är "hans ryttare". Det funkade inte alls, Svante red honom inte alls bra i min mening. Uppvisningen var helt tveksam och man tyckte synd om hingsten som uppenbarligen inte var med på noterna. Det hela såg bara ryckigt spänt och oharmoniskt ut. Hästen hoppade jättespänt och utan riktig teknik. Avstånden stämde inte alls och vad Svante höll på med vet jag inte.

DÅ gick det inte att bedöma honom, tyckte i a f jag.
Men vet att han har fina avkommor i Tyskland så han kanske kan vara något i avelsväg. Skulle gärna vilja se honom idag, med Lotta.

kl

Man kanske ska komma ihåg att San Brasil stod på Flyinge när han kom till Sverige för att de trodde han var Lap Top. Vet inte hur länge han var där innan det brann hos Schultz och misstaget uppdagades, så det kan vara en anledning till att han inte var så förberedd inför bruksprovet.

va på samma tävling för ca ett halv år sen. blev inte särskillt imponerad, det gick väl bra och så men han va ingen hingst som föll mig i smaken alls.

Jag har sett många avkommor efter San Brasil och vi har förmedlat en del. Jag tycker att de varit trevliga, kanske lite "enkla" i typen. Men under sadel har de "vuxit" rejält, de hoppar otroligt fint!
Jag tycker att avkommorna sett mycket bra ut.

Mvh / Fia

En San Brasil-son vann en löshoppningstävling enligt Ridsport i dag:

San Brasil-son vann tysk löshoppningstävling

I Verden har hannoveranerförbundet sedan minst tio år tillbaka löshoppning för hästar ur hopphästprogrammet, en dag för 4-åringar och en för 3-åringar. I år var kvalitén på deltagarna mycket hög.

Unghästarna dömdes av OS-bronsmedaljören Karsten Huck och Hartmut Kettelhodt och bedömningspunkterna är manér, förmåga samt typ/galopp.

84 3-åringar delades upp i fem avdelningar.
Högst poäng fick Scipio e San Brasil-Stakkato (28,5).
De andra vinnarna var Esperanza e Escudo-Graf Grannus (27,5), Lordano e Lordanos-Argentinus (27,7), Levistan e Levisto-Argentan (27,7) och Ecuador e Escudo-For Pleasure (27,8).

Jag måste hålla med Fiorano, jag såg honom också och tyckte mest synd om honom. Samansvetsad med sin ryttare?? Det var Svante som red, vilket inte alls är "hans ryttare". Det funkade inte alls, Svante red honom inte alls bra i min mening. Uppvisningen var helt tveksam och man tyckte synd om hingsten som uppenbarligen inte var med på noterna. Det hela såg bara ryckigt spänt och oharmoniskt ut. Hästen hoppade jättespänt och utan riktig teknik. Avstånden stämde inte alls och vad Svante höll på med vet jag inte.

DÅ gick det inte att bedöma honom, tyckte i a f jag.
Men vet att han har fina avkommor i Tyskland så han kanske kan vara något i avelsväg. Skulle gärna vilja se honom idag, med Lotta.

Alltså, jag när jag sa "inte sammansvetsad med sin ryttare", så menade jag ryttaren som red just då, inte den som skulle ha honom därefter. Jag tror vi menar samma sak men jag uttryckte mig kanske lite mer oklart och inte så ingående. Jag menade iallafall också att det fanns en del kommunikationsproblem, och sen så ville jag bara påpeka att han även rest precis innan, så jag tror nog att vi är på samma spår:)

Som jag minns det så var några av de sprången han fick fina, men minns ju inte exakt hur han hoppade teknikt sett. Jag har inte heller sett honom sen dess, endast hört ifrån andra att han gjort bra resultat ifrån sig. Men under det bruksprovet så låg både Empire, Lucky Point, Carland och Carful fögre upp på min topplista bland prestationshingstarna.

Oj, ser nu att jag skrivit lite konstigt som lättt kan missuppfattas. I första inlägget så skrev jag att han var en av de hingstarna jag gilade bäst, o i förra så rabblade jag upp massa namn som jag tyckte låg före i min topplista:p :eek: :p

Det jag egentligen menade var att han var en av de jag gillade bäst efter exteriörbedömningen, men att de andra jag rabblade upp tyckte jag bättre om hoppmässigt! Hehe hoppas ni inte tycker jag yrar allt för mkt:rofl:

jag tycker det är lite dålig marknadsföring att inte ha en utförlig presentation av honom på internet..

de sidorna som Cyllene angav är de enda jag hittills sett :bow: men skulle gärna också vilja se en svensk version.

jag fattade stort tycke för honom när jag såg bilden bilden i hingstkatalogen :love: men man kan ju inte bedöma en hingst enbart på en bild...

tycker inte att bilden i hingstkatalogen är lik bilden på denna sida http://www.superiorequinesires.com/stallions/san_brasil.htm men man ser ändå att det är samma häst. Konstigt att det kan skilja så mycket!

Han är otroligt ridbar, något som tydligen gått vidare till avkommorna. Han är ganska känslig och synkade inte alls med Svante på bruksprovet. Ägarna börjar nu vara väldigt nöjda med honom och han kommer att matchas upp i klasserna i år. Är inte säker på om han ska gå i aveln i år.

Hittade två snygga avkommor till honom:

http://www.grandefarms.com/

Gå in på horses for sale!

jättefina hästar alltså!

Han stiger i mina ögon! Avkomma utvald till maj-auktionen i Verden:

http://servlet.vit.de/pfauktion/pfliste/seite?tierid=36568&id=1809

åh den här var fin! :love:

Han stiger i mina ögon med! Nu har jag redan bestämt mig för att använda Careful (tror jag :crazy: )i år på mitt sto. Bara hon kan föla någon gång.. Men San Brasil är helt klart ett alternativ, hmmm kanske ska tänka om!?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 505
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka