Samsovning - ny undersökning

Sv: Samsovning - ny undersökning

Från artikeln:
"Totalt ingick 80 barn i studien, som visar att det är farligt att sova tillsammans med sitt barn om man är påverkad av alkohol eller av droger."

Hur många är det som sover tillsammans med sitt barn när man har druckigt? Ingen hoppas jag.
Det är inget nytt att man inte ska samsova när man är påverkad av alkohol eller om man röker, det stog i häftet vi fick från BB.

Från originalartikeln:

Conclusions Many of the SIDS infants had coslept in a hazardous environment. The major influences on risk, regardless of markers for socioeconomic deprivation, are amenable to change and specific advice needs to be given, particularly on use of alcohol or drugs before cosleeping and cosleeping on a sofa.

Det känns lite som den andra diskussionen vi hade, att bröstmjölken inte är så bra om mamman äter en massa skit. Varför inte börja jobba med det egentliga problemet som inte är samsovning utan opassande föräldrar som röker i sitt barns närhet, dricker och tar droger.

Det är ju ingenting nytt att risken för PSD ökar vid samsovning med alkohol- eller drogpåverkade föräldrar. När det ges råd för hur man "ska" samsova är ju nykterhet en av de första punkterna.

I mer än hälften av fallen, 54 procent, avled barnen under tiden som föräldern och barnet sov tillsammans. Och nära en tredjedel av dödsfallen skedde då den vuxne druckit alkohol eller tagit droger innan de somnat med barnet intill sig.

Och tycker att ddet är läskigt att i två tredjedelar av dödsfallen så kan man inte peka på att föräldern har druckit eller tagit droger.

ibland tycker jag att formuleringar blir jätteunderliga.

Och tycker att ddet är läskigt att i två tredjedelar av dödsfallen så kan man inte peka på att föräldern har druckit eller tagit droger.

ibland tycker jag att formuleringar blir jätteunderliga.

Har de räknat in läkemedel med trötthet som biverkningar till droger? Har de tagit hänsyn till om föräldrarna röker? Har föräldrarna lidit av sömnbrist? Har föräldrarna varit friska?

Det finns säkerligen flera faktorer som samverkar och som kan öka risken för PSD.

Det vore ju intressat att jämföra med barn som "samsover säkert" dvs. som samsover med föräldrar som vidtar alla försiktighetsåtgärder.

Inget nytt som kom fram i den, och definitivt inget som skulle få mig att sluta samsova med mina barn!

/nevin, som varken dricker, röker, tar medicin eller annat som kan påverka mig "fel"

Och att jämföra med den 46 % av barnen som inte samsover men som ändå drabbas av PSD.

Det kommer hela tiden en massa nya rön om bebisar.

Här är en brittisk undersökning om risker med samsovning.

Läs denna

Kompletterar med dagens publicerade länk i SvD:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3671867.svd

"Vi måste nu verkligen tala om för småbarnsföräldrar att de riktigt små barnen – under sex månaders ålder – inte ska sova till- sammans med någon annan. De ska läggas på ryggen och sova ensamma i sin egen säng bredvid föräldrarnas.

Den slutsatsen drar nu några av världens ledande experter när det gäller forskning om plötslig spädbarnsdöd under ledning av pionjären Peter Fleming vid universitetet i Bristol i Storbritannien."

Jag tror att det är samma undersökning som den artikeln också refererar till.

Men jag tycker att det är viktig och intressant forskning.

Kompletterar med dagens publicerade länk i SvD:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3671867.svd

"Vi måste nu verkligen tala om för småbarnsföräldrar att de riktigt små barnen – under sex månaders ålder – inte ska sova till- sammans med någon annan. De ska läggas på ryggen och sova ensamma i sin egen säng bredvid föräldrarnas.

Den slutsatsen drar nu några av världens ledande experter när det gäller forskning om plötslig spädbarnsdöd under ledning av pionjären Peter Fleming vid universitetet i Bristol i Storbritannien."

Varför inte istället tala om hur viktigt det är med andningslarm? Det kommer alltid finnas vi som vill samsova med våra barn och andingslarm funkar ju även i föräldrarnas säng.

Ja ! Det tror jag med. Andningslarm är bra.

Men ärligt talat så har jag faktiskt litet svårt att förstå att man vill samsova efter att en sådan här undersökning publicerats.

Man kan ta till sig detta med rökning och ess farlighet man kan ta till sig detta med alkholintag under graviditet man kan ta till sig att bebin skall ligga på rygg eller att det är bra med amning.

Jag har inte ens sett siffror på hur många bebisar som blir skadade i magen av att mamman dricker ett glas vin (nu pratar vi alltså inte om riktiga alkholproblem utan normalintaget - men de flesta resonerar som "better safe than sorry" vilken jag förstår fullt ut.

Varför är det så svårt ha samma resonemang angående samsovning ? Har jag missat något väsentligt ?

Rent djuriskt kandes det battre for mig att ha mitt barn i sangen, ammandes, och jag hade koll pa honom hela natten. Det kandes alldeles for langt bort att ha honom i en sang alldeles ensam. Stamde inte overens med mina instinkter. Och ett larm loser ju hela problemet?

Jag tvekar fortfarande att lagga honom i egen sang, och han ar nastan 2. Han vill sova med oss och vi vill sova med honom, men det kommer sakert en dag nar han vill ha en egen sang, och da far han det.

Ja jag tycker du missar något väsentligt.

Bl a att det inte finns några som helst fördelar för barnet med att föräldern brukar alkohol/droger, men det finns absolut fördelar för barnet att samsova :)

Vi samsov med dottern från första natten - och vi hade aldrig en ENDASTE skriknatt under hela hennes småbarnsår! Inte en enda! Hon vaknade ALDRIG och grät om natten. Vaknade till nån gång ibland och jag minns hur hon tittade på mig där i dunklet, sen somnade hon igen. Har aldrig sovit så gott som under bebistiden!
Kanske hon gjort likadant om hon sovit själv i egen säng, vad vet jag?

Det är skillnad på olika !

jag har tre barn, de två första sov alltid i egen säng, hela nätter från två månaders ålder.

Den tredje sov öht inte mycket, gör det faktiskt inte än idag 14 år gammal. Han har sin pappas icke-sov-gen.
Han sov i våran säng (så ja, jag har samsovit och personligen så tyckte jag att det var urjobbigt) eller i sin egen eller i vagnen. Fast snarast inte alls.

Ja ! Det tror jag med. Andningslarm är bra.
?

Jag har också använt andningslarm och kommer göra det igen om jag skulle få fler barn, men det jag inte fattar är att på neonatal avdelningen här på vårt sjukhus rekommenderades de att vi inte skulle använda andningslarm. Mycket märkligt!

Varför inte istället tala om hur viktigt det är med andningslarm? Det kommer alltid finnas vi som vill samsova med våra barn och andingslarm funkar ju även i föräldrarnas säng.

Det kan jag tyvärr inte svara på ;)

Så var det med den forskningen :)

Dvs inga nya fakta har framkommit, som likställer samsovning med att dricka alkohol under graviditeten osv..

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 229
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag både vill och inte vill gå till jobbet jag både vill och inte vill bry mig Men jag tror jag bryr mig för mycket och hur lär man sig...
Svar
13
· Visningar
1 301
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka