Sammanslagning av trådar ang flugmedel

T

TurboDevil

Flugor

Undrar om det är någon som har ett bra recept på någon sorts flugspray som man kan göra hemma på egen hand?

Sv: Flugor

vanligt vatten med pressad vitlök i som får stå och dra lite, har varit effektivt då jag varit ute och ridit och de t varit mkt flugor och bromsar :bump:

vidlök som flugmedel!

Hejsan!
Jag har fått höra att man kan ge hästen en klyfta vitlök i maten varje dag, så håller flugorna sig borta ?
Kan det stämma ? och är det bra för hästen att äta vitlök ?

Tacksam för bra svar :idea:
// Helenaa

Sv: vidlök som flugmedel!

Det sägs ju det och har även hört att hästen måste ha ätit det ett tag innan det ger värkan för då fastnar lukten i blodet.. :
Min häst har ätit vitlök hela året och han är ändå flugbiten.. :smirk:
Däremot har han aldrig fått fästingar, men sen vet jag inte hur mkt såna det finns här.
Satsa på riktigt insektsmedel istället.

Läste även i nån tråd att vitlök är skadligt, då den kan vara för stark för hästens baterieflora i tarmen och även att det ökade risken för nån blodsjukdom att de kunde förblöda :confused:
Vet inte om det kan stämma däremot tror jag det inte kan vara så bra för bakteriefloran.. Men har inte märkt nåt.

Ger inte vitlök mer för den delen, möjligtvis börjar jag på vintern för att det kan vara bra för luftvägarna och minska risken för snuva.

Vi har provat att smörja in hästarna med blandning av vitlök och matolja men det blev för jobbigt. det funkade dock... Vet inte hur det är med tarmfloran men många ger ju vitlök eller vitlökspulver, ofta för förkylningar har iaf jag fått för mig.

Jag provade att fodra min häst med vitlök för några år sedan. Jag märkte faktiskt ingen skillnad alls... =/
Så jag har slutat med det!

Sv: Insekts recept på Shenet!

tackar och mockar
ligger nu på mina favoriter :D

Nåt bra flugmedel ?

Jag använder renons flygspray till min häst, men det känns inte som det funkar så bra! det står att det ska hålla 12-18 timmar, men det håller inte alls. det är lika mkt flygor på henne även ja har sprayat ner henne...

Nån som har ett tips om vilket flugspray ja ska prova ? ;)

Tack // Helenaa

Sv: Nåt bra flugmedel ?

Jag använder oxå renons ,tycker att det funkar bra.Det finns en massa som säljs i affärerna där man inte får slakta hästen på x antal veckor.Det tycker jag verkar mindre bra.Jag använder även vitlök.Funkar superbra, börjar ge vitlök i maten nån månad innan bete och sen hela sommaren. Testa det det funkar absolut bäst på mina hästar.

Nu har vi inte lika mkt flugor som ni har söderut, de tycker jag inte ens är hälften så irriterande som de enorma mängder mygg vi har här. Jag har använt chevalet mot myggorna, tycker att det funkat bra tidigare, men iår är det extremt mkt. mygg, så cheavleten är ett sämre alternativ då man inte kan behandla heeela kroppen med det.

Så nu har jag behandlat hästarna med egen blandning gjord av beck-olja, matolja och vitlök. Helt naturligt m.a.o, denna sprejar jag över heeeela hästen, och visst flyger myggorna kring hästen, men de äter inte på dem iallafall. Kan ju informera er om att hästen INTE luktar häst efter denna behandling utan en mumsig blandning av tjära och vitlök.. :crazy:

Ett hett tips är att blanda beck-olja, matolja å vitlök, hälla i en sprayflaska och spraya på de stackars djuren, mygg å dyl. håller sig på ett bejkvämt avstånd!

vitlök brukar fungera bra mot fästingar, men allt annat verkar inte bry sig.. suck..

annars är vitlök nyttligt mot snuva m.m. men man ska som sagt inte ge för mkt för det kan vara skadligt för dem. max 1 klyfta per dag rekomenderas, pulver brukar det stå på paketet hur mkt man ska ge.

:rofl:

Finns typ 1000 trådar om flugmedel redan på forumet så om du söker så får du fram massor av tips!

Tycker det är bra OM man kan vara lite extremt gift fri! PLus att det luktar gott, och man kan spraya sig själv med det utan vara orolig!
:)

Bara för att det är naturligt betyder inte att det är giftfritt! Tea tree olja är exempelvis giftigt att förtära och kan ge utslag på huden.

mina hästar får vitlök, inte klyftor utan fodertillskott man köper i hästaffärer. Ännu har jag inte sett några fästingar på dom *peppar peppar* så på det verkar det funka. Sen är de väl bitna av både det ena och det andra, men de har inte ätit det så länge, men jag har inte hittat så mycket nya bett på ett tag nu, så det kanske funkar...

Renons hade ingen vidare effekt på gråpågarna (=blinningarna, hästflugorna :D ) så jag köpte RB86 och sprayade på. Det verkar som om Besten fick vara ifred från de äckliga flygfäna efter det. :D

Immer

Flugorna blir inte avskräckta av vitlök, jag har gett min häst 1 msk vitlöksgranulat i fodret varje dag sedan jag köpte henne 2001 och ändå var blinningarna överjävliga i förmiddags..... :crazy:

Dock verkar det fungera mot fästingar, jag har även testat det på hund med mycket bra resultat.

Immer

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 815
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 172
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 205
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar