Sammanföra två vuxna hundar

rahl

Trådstartare
När jag hade Niunia och skaffade Sherry så var sherry en valp, så det gick bra. Niunia accepterade henne nästan direkt. Men nu är det Sherry som är ensam och ska få en vuxen hund (ca 2 år gammal, hon är över 5 år gammal). Jag tänkte att min man kommer till färjan med Sherry så får de träffas där och gå en promenad innan vi åker hem. Men hur gör man vidare? När är det dags att bryta deras bråk? Och när är det bara lek och skoj (visa vem som bestämmer).

Jag tänkte gömma hennes leksaker (Niunia ville aldrig leka med dem så de var 100% sherrys) och köpa några långa som de kan dra tillsammans och ha kul.

Alla tips välkomna!

Sv: Sammanföra två vuxna hundar

Vad pratar vi om för raser?

Varför utgår du ifrån att de både ska leka och slåss?

Jag har själv för tillfället en annan vuxen hund i hushållet, min egna hund är varken intresserad av att slåss eller leka. Någon sorts dragkamp med den andra hunden skulle han aldrig komma på tanken på att roa sig med.

Man går ut med båda kopplade och låter dem nosa av varandras spår tills de liksom tappar intresset för varandra, då kan man släppa ihop dem på neutral plats. Enda tillfället som kräver vår uppmärksamhet är när det finns extra resurser i bilden, vid matdags och om de ska få tex ett tuggben. Då ska hundarna vara separerade i början. Matskålar skall tas bort efter maten.

Jag håller med Blandrastik.

Även jag är nyfiken på varför du utgår ifrån att det blir bråk?

Elsa o Edwind fick först träffas i rasthagen lösa sen gick vi hem med de i varsitt koppel. De har gruffat lite över ngt grisöra men då säger vi ifrån så ger de sig. Mat får de i varsin skål och Edwind är lydig nog att sitta kvar vid sin skål medan jag går iväg med Elsa och hennes skål.

Vatten drack de samtidigt när vi kom hem.

Senast ändrad:

Jag utgår inte från något men man kan aldrig veta i förväg hur det blir. min är tax och den andra är tax/corgie.

Bara för att man undrar vad man ska göra om dom börjar, betyder det väl inte att man räknar med bråk?

Det är väl bättre att vara förberedd och veta vad man ska göra ifall bråk skulle uppstå.

Angående första mötet skulle jag gå en kopplad promenad tillsammans med dom, sen när dom verkar lugna skulle jag koppla lös dom, och fortsätta gå. Så man det inte blir, så Nu ska ni träffas och nosa på varandra. På en neutral mark:)

Senast ändrad:

Som de andra säger, promenad och neutral mark. Ge mat var för sig kanske i skilda rum till att börja med. Man kan sära dem på nätterna om man vill vara trygg. Förmodligen kommer det gå jättebra. Om du ska ingripa ska du göra i det i rätt läge och på rätt sätt - det sker mycket kommunikation innan det går så långt som till slagsmål, så håll koll, och avled när du ser att det börjar bli spänt. Båda hundarna vill hellre vara med matte och husse på roligt äventyr än att slåss med varann.

Och så undviker du givna svartsjukesituationer som "vem får ligga närmast i soffan" och ser till att hundarna kan komma undan från varandra.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 458
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 609
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 432
Senast: snorp
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka