Samma utrusting?

B

Beauty_Boss

Har ni samma utrustning när ni tävlar som när ni tränar? Samma sadel antar jag att de flesta har, men hur är det med träns, hjälm, stövlar osv? :p
Det enda jag inte har samma är tränset, men funderar på att köpa en "tävlingshjälm" också ;d

Hoppas jag la tråden på rätt ställe=)

Sv: Samma utrusting?

Det jag har annorlunda är hjälm, ska beställa ett par stövlar och ha som tävlingsstövlar också. Får se när det sker dock, kostar ju en del...:crazy: När det gäller hästens utrustning tycker jag det är bäst att ha samma så det inte blir annorlunda på något sätt bara för att man kommer ut och ska tävla. Det är så mycket nya saker runt omkring ändå!

Stövlar, hjälm, schabrak, lindor och boots är de jag har annorlunda.
Om framridningen räknas till tävling? :p

Jag har en annan hjälm än hemma, och andra handskar och ridbyxor :p
brukar rida i skor + shortchaps hemma istf stövlar åxå.

hästen har ibland annat träns, ibland inte - blir lite olika vilket jag använder hemma.

jag har samma sadel och samma träns/kandar. Dock annat shabrak, lindor, täcke, stövlar hjälm och kläder.

Hästen har samma träns och sadel, även ländtäcke om det behövs (BoT byts inte ut! :love: ) men annat schabrak och lindor t ex.
Jag har samma stövlar + sporrar (när inte sporr:devil: en går sönder och man får låna ihop...), men annan övrig klädsel (ridbyxor, kavaj, hjälm, handskar).

• Jag har särskilt tävlingskandar samt träns (inkl andra bett då).
  • Jag har även olika pannband som enbart används på tävling.
  • Schabrak, benskydd, lindor, täcken (transport-/skritt-/länd-/svett-täcken), grimma, grimskaft som enb används på tävling finns också. Har även annat sadelöverdrag på tävling (som alltid är rentvättat för att inte smutsa ner nyputsade sadeln).
  • Jag har även ridspö samt sporrar som bara anv på tävling.
  • Jag har även särskilda tävlingsstövlar som inte anv till vardags.
  • Jag har även jackor, västar, regnkläder etc som bara används på tävling.
Ett tag hade jag även andra stigbyglar samt annan sadelgjord men det har jag inte längre. Men det är inte helt omöjligt att det snart inskaffas igen.

I och med att jag mest tävlar hattklasser så har jag inte en särskild tävlingshjälm. Men när jag ska börja tävla unghästar igen så kommer jag äv att ha det.

JA, jag har en j-kla massa saker som enbart används på tävling. Och vad kan man dra för slutsats utav det? Att jag lever för tävlingar?

Nej- att jag har sörens svårt att hålla mig och mina saker i tillräckligt gott skick till vardags. :D Därför måste jag hela tiden ha en uppsättning som man inte behöver vara så väldigt rädd om, som man kan göra lite som man vill med till vardags. Till tävling vill jag ha saker i riktigt bra kvalité och i toppskick. Hade jag använt det till vardags så hade ganska snabbt tappat sin tjusighet...

Det är rätt smart att ha det så...Annars blir allt så fruktansvärt skitigt..För att inte tala om hur jobbigt det inte är att samla ihop alla tusen ting som skall med. Mina saker är alltid packade i en Ikea kasse..smidigt.. Sen har jag en kasse med halvfint som skall med när vi åker iväg och tränar för "specialtränaren" Så mina ting går i tre stadier..Fint/halvfint/vardags... Det är för dyrt att inte vara rädd om sina saker..så inga nya ting till vardags utan det går den gången; tävling/träning sedan vardags.. ;)

Sadeln är nog det enda jag har samma hemma som på tävling.

Allt annat är speciella "tävlingsgrejer".

jag har oftast annan utrustning när jag tävlar än rider hemma.

Har samma utrustning när jag tränar som när jag tävlar. Föredrar att använda utrustning som jag o hästen är ordentligt van vid.

Jag har ju annorlunda klädsel, och en annan hjälm.
Annars har pollan samma sadel och träns som hemma.
Andra schabrak och täcken mm.

Har en "tävlingsuppsättning" av det mesta, hjälm, stövlar, handskar, schabrak, sadelgjordar, täcken, grimmor och en massa andra prylar. Allt är dock utprovat minst en gång hemma först, innan det får följa med ut på tävling (för att försöka undvika otrevliga överraskningar).

Sadel, träns (pannbandet undantaget) och bett vill jag dock ha samma som resp. häst har på träning och är van vid.

Jag kommer förhoppningsvis att börja tävla nån gång i framtiden.. då kommer jag förmodligen att ha viss utrustning enbart till tävling för att det ska hållas snyggt. tänker främst på schabrak, träns o hjälm.

Jag har samma av allt. Sadel, träns, stövlar, hjälm och sånt. Det enda som jag bara har på tävling är mitt tävlingsschabrak ;)

jag har annat schabrak, träns, hjälm, lindor/skydd om jag alls använder det, handskar, täcke, grimma osv. annan sadel också faktiskt på vår första tävling. fick låna en som passade bättre för både mig och hästen...

Senast ändrad:

Skulle aldrig våga byta varken träns, kandar, bett eller sadel just på en tävlingsdag, man vill inte att ngt sådant ska riskera påverka resultatet, om hästen inte trivs lika bra i det som i de ordinarie grejerna (stelt, trycker annorlunda, sitter annorlunda (vet sj vilken skillnad det är när man sj sätter på sig ett par nya/nyare skor, inte lika skönt som de väl ingångna).
Tävlingen är tillräcklig i sig. Är upplärd att inte ens byta sådana väsentliga grejer inför tävling. Kan förstöra ens formtopp på ett litet kick...(Har hänt)

Det enda jag bytar är pannbandet på tränset (som jag ridit med till vardags först o vet att det inte är för kort eller stör på annat sätt). Har särskilda tävlingspannband.

I övrigt har jag sj annan hjälm, tävlingsshabrak, lindor, boots, kläder, grimma, m.m.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 528
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
910
Senast: Tuvstarr
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 031
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar