Samma rör till häst??

Sv: Samma rör till häst??

Stor skillnad på injektioner o att ta blodprov.

Jag vet. Men jag vet fortfarande inte om det regel-/lagmässigt anses vara det, och jag antar som sagt att frågan om man får var kopplad till det när den kom upp.

Det är ju tyvärr inte så att man får göra allt man kan. Även om t ex TS fall ju är ett typexempel på när det verkligen gagnar hästen om djuräg/liknande kan just ta ett venprov hemma, så slipper en sjuk häst åka.

nej, det hade inte med sprutor att göra utan just blodprov. När det ändå kom upp så passade jag på att fråga.

vallhund - ja, jag vet att det är hyfsat riskfritt, och inte farligt för hästen. Jag sa inte att jag tycker det ska vara otillåtet, utan at jag har ett svagt minne av något sånt. Det vore ju inte den enda regeln som kan krångla till det helt i onödan så att säga.

Nåja, det är ju mindre viktigt egentligen, så jag får väl passa på att fråga nån annan när jag kommer ihåg. tack för era svar och förlåt för trådkapandet TS!

Det är inte helt rätt att säga "ett lila rör", färgen kan skilja sig mellan olika tillverkare. Men mest troligt så är det ett EDTA-rör.

Jag är också biomedicinsk analytiker, men hade inte tagit venprov på häst utan veterinärs instruktion och översyn de första gångerna.

Det har du ju helt rätt i, men jag har aldrig sett ett lila rör som inte innehåller EDTA. De andra färgerna är en annan femma. :crazy:

Det hade nog inte jag heller gjort. Min chef tyckte att vi skulle ju kunna ta blodprover hos oss också nu när jag jobbar där, men då sa jag att först så får han bekosta en kurs i provtagning för djur åt mig då. :D

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 077
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
16 189
Senast: Bri
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 741
Senast: Saeta
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 012
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hypotyreos
  • Svensk politik nr 3