Samma hingst både far och morfar

Immer

Trådstartare
Jag letar häst och har hittat en som verkar trevlig. Dock reagerade jag över hans stam, då hingsten som är far även är morfar. Inavelskoefficienten är 27.

Är det detta som kallas linjeavel? Eller är det rentav inavel? Knappast ett misstag iaf då hästen har ett helsyskon.

Sv: Samma hingst både far och morfar

Inavel i allra högsta grad,linje avel är samma i 2+4 eller 3+3 led

Då kommer nästa fråga: Varför? Vad jag kan förstå är det inte grannens hingst, eller ens en billig hingst.
Det måste väl finnas någon tanke bakom sådan avel?

Inavel definitivt.

Jag vill ha en inavelskoeff på under 1.33% för att inte tänka inavel. Men då håller jag på med en ganska inavlad ras och jag vet att toleransen är enormt olika inom olika raser och alla har olika åsikter.

Jag letar häst och har hittat en som verkar trevlig. Dock reagerade jag över hans stam, då hingsten som är far även är morfar. Inavelskoefficienten är 27.

Är det detta som kallas linjeavel? Eller är det rentav inavel? Knappast ett misstag iaf då hästen har ett helsyskon.

Nej knappast ett misstag om det inte är "hemma avel" (dvs icke godkänt) är det en godkänd hingst har man def gjort det med flit.

Vet några inom hästvärlden som gjort så och även sett stammar utifrån med nära inavel (mer inavel än linjeavel där även jag drar gränsen på 3+3).
Har sett helsyskon som betäckts med varandra, i ena fallet tror jag det var ett misstag i det andra fallet var det nog helt seriöst då det var Zangerscheide (stavning ?) eller iaf Z hästar som det handlade om.

Och jag har även sett (mest utomlands) hur det i stammen är en och samma hingst som använts på samma stolinje.

Man vill helt enkelt förstärka de positiva saker man tycker man hittat i den individ man betäcker med igen. Man tycker då att det negativa i inavel är så små risker att man väljer att gå på de positiva sakerna man hoppas vinna på aveln.

Blir lite felaktigt när ni anger 3+3 linjeavel som gräns iom att 2+3 är nog den vanligast förekommande av alla hos de som linjeavlar medvetet. Medveten linjeavel görs med summan 5 eller 6 alltså 2+3, 3+3 det är inom det spannet de är på tillräcklig distans för att inte vara för nära släkt men tillräckligt nära för att få någon effekt. Så snart hästarna har kommit ut i fjärdeled har det visat sig att generna är för utspädda för att verkligen ha någon effekt då måste man sikta mot att få in dem fler gånger än 2 för att få någon betydande effekt. Finns mkt intressant att läsa om linjeavel om man googlar runt lite på nätet.

Man vill helt enkelt förstärka de positiva saker man tycker man hittat i den individ man betäcker med igen. Man tycker då att det negativa i inavel är så små risker att man väljer att gå på de positiva sakerna man hoppas vinna på aveln.[/QUOTE]

Lurigt det där med linjeavlel/inavel för man kan ju då även få det negativa på köpet. Kräver en hel del kunskap eller vad säger man?

Hingsten Rex Z är en är resultat av helsyskonparning med Rebell Z som far och Ratina Z som mor och tillägas kan att Ratina var tre år när hon födde Rex Z och det var en planerd parning samt att hon födde ett föl till som fyraåring innan hon gjorde en mycket framgångsrik tävlingskarriär

Fast just den blev väl inte så lyckad, har för mig att Rex Z blev väldigt svårriden, och i slutändan inte lyckades något vidare på tävlingsbanorna?

Uppenbart att Zangersheide på olika sätt genom linje/inavel försökt få fram en ny Ratina, Rabiat Z är väl en annan variant på det (Ratina Z om mormor, och hennes helbror Rebell Z II som pappa). Nu verkar ju iofs stostammen fantastisk, så man kan förstå att man vill linjeavla på den.

Senast ändrad:

kl
Många talar ju om att linjeavel ska ligga i det så kallade "engine room", dvs mellan den 4e och 6e generationen, och att man ska använda båda sidors förfäder.

Några andra har märkt att 4+4 är det bästa för att producera vinnare medan 3+3 är bra om man vill få fram en "producer" men att överlag 3+3 inte är en "vinnare".

Men just det där engine-room-tänkte är det många som arbetar med.

Tvärtom 3+3 är det som visat sig ge väldigt starkt utslag och anses som den linjeavel som ger allra bäst resultat, finns en rad topphästar runt om i världen som just är 3+3 linjeavlade. Kommer du ut i led 4 och längre bak så är generna så utspädda fram i den häst du avlar med att det är mer tur än skicklighet om det finns någon betydande genmassa kvar av individen som kan påverka någonting.

Istället för att titta på några varmblodsuppfödare, kolla fullblodsuppfödare. Där pratas det om engine room hela tiden och kolla på Nearco osv. De riktigt bra fullbloden.

Istället för att titta på några varmblodsuppfödare, kolla fullblodsuppfödare. Där pratas det om engine room hela tiden och kolla på Nearco osv. De riktigt bra fullbloden.

Jag tittar hellre på de mkt framgångsrika uppfödare som år efter år får fram mkt bra individer inom den gren jag själv inriktar mig på. Är ju olika egenskaper man vill ta till vara inom de olika grenarna och det är också mkt möjligt att dessa egenskaper har olika arvbarhet och därmed inte följer exakt samma mönster, därav betydligt nyttigare att se resultaten inom den egna inriktningen.

Jag tittar hellre på de mkt framgångsrika uppfödare som år efter år får fram mkt bra individer inom den gren jag själv inriktar mig på. Är ju olika egenskaper man vill ta till vara inom de olika grenarna och det är också mkt möjligt att dessa egenskaper har olika arvbarhet och därmed inte följer exakt samma mönster, därav betydligt nyttigare att se resultaten inom den egna inriktningen.

:bow::bow::bow:

ge gärna förslag? Jag har suttit en period o tittat på framförallt hopphingstar och det är precis samma sak som med fullbloden. Inte att 3+3 är dåligt på något sätt, har aldrig någon sagt, men att engine room är oerhört viktigt. O det ligger ju 4-6 generationen, det är ju det du själv säger?

Fast just den blev väl inte så lyckad, har för mig att Rex Z blev väldigt svårriden, och i slutändan inte lyckades något vidare på tävlingsbanorna?

Rex Z tävlades tom svår hoppning innan han sattes i aveln och har producerat många hästar i internationell grand prix och även i WC. Inte så misslyckat i mina ögon.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 689
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 868
Senast: Lhas
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 151
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård