Vad är samling för dig? När hästen bär ryttaren på korrekt sätt, dvs länger baksteget, kliver under sig med bakbenen och höjer ryggen (på köpet får man en tjusig nacke/placering av huvudet).
Hur tränar du din westernhäst för att den skall bli stark, hållbar och kunna prestera på bästa sätt? Jag sitter inte bara och tränar "moment" på banan, utan har en träningsplan som inkluderar såväl konditionsträning som styrka och därmed en hel del fysträning. Allt detta gör jag helst i skog och mark, backträning är bra för att bygga muskler, hjärta-lungor får jobba på långa galoppsträckor. Jag stärker benhinnor genom att välja att gå på asfalt ibland, osv.
Några specifika övningar? Lösgörande och samlande övningar som öppna, sluta och skänkelvikning. Jag undviker att sitta och rida volter hela tiden utan väljer rakspår i form av t.ex. åttkanter om jag är på banan. Utomhus rider jag gärna rakt över gärden o.dyl. och tränar mig själv i att inte påverka hästen på ett negativt sätt. Jag vill att hästen själv ska finna balans för att utan problem kunna röra sig samlat på rakspår. En häst som bär sig rätt och utan problem balanserat klarar rakspår har heller inga problem att gå på volt. Sen tränar jag gärna trailhinder och kavalettis, det ger mycket i form av lydnad, lära sig att hålla reda på fötter, mental träning, osv.
Hur mkt vikt fäster du vid huvudets placering? Så gott som ingen. Huvudets placering får man "på köpet" när hästen går i korrekt form och jobbar under sig. Jag anser att all ridning sker från sadelhornet och bakåt. Huvud/hals är mera en "utsmyckning"
Men hästen måste såklart ha lärt sig att ge efter för bettet. Men ridningen kommer bakifrån.
Vill du alltid ha din häst i en låg form eller plockar du upp den i en högre form nångång? Jag har en ung häst, så det är viktigt att han går väl samlad för att på lång sikt få en hållbar häst.
mot vilken inriktning tränar du? Reining, och allround