Samling, balans och hållbarhet!

golden_tinka

Trådstartare
Vad är samling för dig?
Hur tränar du din westernhäst för att den skall bli stark, hållbar och kunna prestera på bästa sätt?
Några specifika övningar?

Hur mkt vikt fäster du vid huvudets placering?
Vill du alltid ha din häst i en låg form eller plockar du upp den i en högre form nångång?
mot vilken inriktning tränar du?

En seriös diskussion utan påhopp, tack!:)

Sv: Samling, balans och hållbarhet!

Vad är samling för dig? Samling för mig är när hästen lägger över vikten till bakdelen och på så sätt reser manken (lättar i bogen).

Hur tränar du din westernhäst för att den skall bli stark, hållbar och kunna prestera på bästa sätt? Varierande, just nu är hästen dräktig så träningen blir därefter. Men mycket skritt över stock och sten, långa galopper.

Några specifika övningar? Halvhalter, öppnor, slutor och tempoväxlingar.

inte nämnvärt, så länge öron spetsarna håller sig ovanför hornet och hon inte springer med huvudet i vädret och spänner sig är jag nöjd!

Vill du alltid ha din häst i en låg form eller plockar du upp den i en högre form nångång? plockar upp henne ganska ofta, då hon inte är tillräckligt stark för att gå i en låg form utan att hamna på bogarna än, kort stunder går bra!

Reining, allround.

Vad är samling för dig?
När hästen jobbar lätt och okomplicerat, med starka, svävande rörelser och är lätt att guida utan att huvudet åker upp och att baken släpar efter.

Hur tränar du din westernhäst för att den skall bli stark, hållbar och kunna prestera på bästa sätt?
Positiva övningar, ut o trava o skogen över stock och sten, inget lär hästen kroppmedvetenhet bättre.

Flyttar mycket kroppsdelar, fram och bakdel i skritt, jog, trav och galopp, för att han ska ha hela kroppen med sig och lära sig att balansera och bära sig själv.
Jag rider runt 'hörn', på fyrkantiga volter istället för runda. Bort från väggarna!

Inte så mkt, Allie har det så mycket naturligt att när han jobbar upp sig rätt i bogar och bakdel så åker huvudet dit det ska endå. Jag är noga med att berömma honom när han går bra och lika noga med att påpeka när det är fel.

Vill du alltid ha din häst i en låg form eller plockar du upp den i en högre form nångång?
Nej, jag har ridit honom mkt lågt senaste året, för att han ska hitta en bekvämlighet och inse att det är bra och rätt att gå där nere. Nu när han lärt sig det så har jag börjat plocka lite, just för att börja få med hela kroppen och komma ur 'unghäst formen'

Mot vilken inriktning tränar du?
Behöver jag ens svara på de?:D

45 som läst men bara en som rider sin häst samlat!?:crazy: skumt!

Vad är en unghäst form på en hunter/pleasure häst?
Vad bra nu fick jag lite fler träningstips!;)

Är det likställt för dig? om man skriver eller inte och om rider sin häst samlad?

Personligen orkar jag inte diskutera saken just nu. Hoppas du får många bra svar!

Nej, men man börjar undra när sadlar, raser mm diskuteras ihärdigt, men det som är viktigast ignoreras!

Självklart är det frivilligt att svara, men det är just dom här diskussionerna som är viktiga!;)

Dom är jätteviktiga, och intresserar mig. Så jag kommer fortsätta att läsa fast inte skriva, tills jag känner att jag har lust. :)

Tja.. för mig är unghästformen i pleasure när man låter hästen gå så lågt den vill, känna att det är okej och behagligt. Man koncentrerar sig inte så mkt på samling öht. När hästen sen hittat sin form, och vet att det är en låg form den ska sträva efter i eftergift, så kan man börja plocka och 'pussla' ihop resten av kroppen.

Vad är samling för dig?
Det är när jag har en avslappnad häst med bakbenen under sig och som jobbar igenom hela kroppen.

Hur tränar du din westernhäst för att den ska bli stark, hållbar och kunna prestera på bästa sätt?
Varierad ridning, "checkar" alltid av grunderna, skyndar långsamt.

Några specifika övningar? Inte direkt men tempoväxlingar, böjningar och rakriktning är något jag använder mig av ganska mycket.

Hur mycket vikt fäster du vid huvudets placering?
I utbildningsstadiet/grundridningen = inte så mycket. Jag vill att hästen ska hitta balansen själv först och sedan när den kommit lite längre i ridningen och byggt upp styrkan så vill jag ha hästen i en arbetsform.

Vill du alltid ha din häst i en låg form eller plockar du upp den i en högre form någongång?
Jag vill ha hästen i en arbetsform, inte med nosen i backen, när jag rider. Om jag plockar upp den så är det i så fall inför en högre samling vid en speciell rörelse.

Mot vilken inriktning tränar du?
Allround, de flesta ridgrenar

Vad är samling för dig? När hästen bär ryttaren på korrekt sätt, dvs länger baksteget, kliver under sig med bakbenen och höjer ryggen (på köpet får man en tjusig nacke/placering av huvudet).

Hur tränar du din westernhäst för att den skall bli stark, hållbar och kunna prestera på bästa sätt? Jag sitter inte bara och tränar "moment" på banan, utan har en träningsplan som inkluderar såväl konditionsträning som styrka och därmed en hel del fysträning. Allt detta gör jag helst i skog och mark, backträning är bra för att bygga muskler, hjärta-lungor får jobba på långa galoppsträckor. Jag stärker benhinnor genom att välja att gå på asfalt ibland, osv.

Några specifika övningar? Lösgörande och samlande övningar som öppna, sluta och skänkelvikning. Jag undviker att sitta och rida volter hela tiden utan väljer rakspår i form av t.ex. åttkanter om jag är på banan. Utomhus rider jag gärna rakt över gärden o.dyl. och tränar mig själv i att inte påverka hästen på ett negativt sätt. Jag vill att hästen själv ska finna balans för att utan problem kunna röra sig samlat på rakspår. En häst som bär sig rätt och utan problem balanserat klarar rakspår har heller inga problem att gå på volt. Sen tränar jag gärna trailhinder och kavalettis, det ger mycket i form av lydnad, lära sig att hålla reda på fötter, mental träning, osv.

Hur mkt vikt fäster du vid huvudets placering? Så gott som ingen. Huvudets placering får man "på köpet" när hästen går i korrekt form och jobbar under sig. Jag anser att all ridning sker från sadelhornet och bakåt. Huvud/hals är mera en "utsmyckning" ;) Men hästen måste såklart ha lärt sig att ge efter för bettet. Men ridningen kommer bakifrån.

Vill du alltid ha din häst i en låg form eller plockar du upp den i en högre form nångång? Jag har en ung häst, så det är viktigt att han går väl samlad för att på lång sikt få en hållbar häst.

mot vilken inriktning tränar du? Reining, cowhorse och allround

Jag skriver under på detta! Bra beskrivet...min inriktning är också åt allround fast en bit bort från kor:o...

Vad är samling för dig? När hästen bär ryttaren på korrekt sätt, dvs länger baksteget, kliver under sig med bakbenen och höjer ryggen (på köpet får man en tjusig nacke/placering av huvudet).

Hur tränar du din westernhäst för att den skall bli stark, hållbar och kunna prestera på bästa sätt? Jag sitter inte bara och tränar "moment" på banan, utan har en träningsplan som inkluderar såväl konditionsträning som styrka och därmed en hel del fysträning. Allt detta gör jag helst i skog och mark, backträning är bra för att bygga muskler, hjärta-lungor får jobba på långa galoppsträckor. Jag stärker benhinnor genom att välja att gå på asfalt ibland, osv.

Några specifika övningar? Lösgörande och samlande övningar som öppna, sluta och skänkelvikning. Jag undviker att sitta och rida volter hela tiden utan väljer rakspår i form av t.ex. åttkanter om jag är på banan. Utomhus rider jag gärna rakt över gärden o.dyl. och tränar mig själv i att inte påverka hästen på ett negativt sätt. Jag vill att hästen själv ska finna balans för att utan problem kunna röra sig samlat på rakspår. En häst som bär sig rätt och utan problem balanserat klarar rakspår har heller inga problem att gå på volt. Sen tränar jag gärna trailhinder och kavalettis, det ger mycket i form av lydnad, lära sig att hålla reda på fötter, mental träning, osv.

Hur mkt vikt fäster du vid huvudets placering? Så gott som ingen. Huvudets placering får man "på köpet" när hästen går i korrekt form och jobbar under sig. Jag anser att all ridning sker från sadelhornet och bakåt. Huvud/hals är mera en "utsmyckning" ;) Men hästen måste såklart ha lärt sig att ge efter för bettet. Men ridningen kommer bakifrån.

Vill du alltid ha din häst i en låg form eller plockar du upp den i en högre form nångång? Jag har en ung häst, så det är viktigt att han går väl samlad för att på lång sikt få en hållbar häst.

mot vilken inriktning tränar du? Reining, och allround

:banana: kopirade (är lat) Cowsenses filosofi...då den är lika hos mig...förutom cowhorse biten....förlåt Covsense...

Senast ändrad av en moderator:

Vad är samling för dig?
När hästen lägger sin tyngd på bakdelen och kliver under sig i stort sett.

Rider mycket ökad trav eftersom traven är den gångart där hästen har möjlighet att sträcka på sina muskler. Annars försöker jag rida så mkt som möjligt över bommar, ute i skogen (klättra). Även mjukgörande övningar som att hästen ska runda inner skänkel, öppna, sluta etc.

Ovan

Inget inget..Jag försöker lära mig kommunicera med sätet så då är det ju bra att inte använda händerna. Huvude kan vara uppe i vädret när jag rider men hästen har ändå sin tyngsta punkt på bakdelen. Jag känner att när jag blir huvudfixerad så får hästen betydligt svårare med att lyfta sina bogar.

Så fort jag väljer hästens form så sabbar jag hästens naturliga balans. Om hästen arbetar med bakdelen och har huvudet högt så måste det innebära att hästen håller balansen bäst i den formen. min teori :P

Cutting

Liknande trådar

Ridning Trodde jag hade en klar målbild och kunde bedöma om det är "rätt", "på rätt väg" eller "fel" i den frågan, men efter senaste träningen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 033
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 995
Senast: Immer
·
M
Islandshäst Rubriken hänvisar till en artikel av Unn Kroghen-Adalsteinsson i senaste numret (nr 8) av Stallmagasinet. Artikeln går mestadels ut på...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
13 753
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp