Förvirring, bakre delen av halsen?

Sv: Förvirring, bakre delen av halsen?

Nej, man (jag) vill ju ha kvar att hästen vet att den får/vågar säga till om det är något som inte stämmer. Jag vill inte köra över hästen helt, utan det är mer ett förtydligande som kan behövas ibland. Känner man hästen är det ju lättare att veta vad som är det ena (hästen ignorerar för att den helt enkelt inte vill) eller det andra (hästen ignorerar för att den inte kan/behöver något annat just då).

Framtung är ju ett gränsfall mellan dessa båda, då den inte vill/kan för att förhållningen till en början är jobbig (då hästen måste balansera om och den till en början inte alltid vet hur den ska göra detta), men när den märkt att balanseringen är skönt för kroppen i slutändan så brukar den tycka det är ok och då är det lättare att utesluta från annat.
 
Sv: Förvirring, bakre delen av halsen?

Åter till en av frågeställningarna: tror du det är möjligt att få ett snäpp till utan att få baken på plats först? Håller med om "ännu längre tygel"-känslan, men jag vet att ännu längre tygel inte skulle få fram nosen! :p (känns alltså som att det är något annat som fattas).
På bilderna använder jag bara stång, men använder normalt sett stång + kapson och har testat stång + tygeln i sidan av stången som pelham vilket är det jag tycker har funkat bäst av det jag testat hittills.

Tror inte det är så mycket bettet som det du var inne på sen - att kusen försöker springa ikapp sin egen balans...

Okey, men om du rider på stång är det ganska svårt att få den där framåtsökningen med nosen faktiskt. Neråt-visst, men framåt, nej. Stången är för skarp för att ta stöd i och det kanske han behöver nu i den här utbildningsfasen (grunden)?

Så jag tror att du kanske kan få ett snäpp längre hals om du länger tygeln och använder vanligt bett (eller bettlös, mild variant).

Frågeställningen är dock onekligen intressant - jag tror det kan skifta från individ till individ vad som behöver komma först, beroende på utgångsläget och den självvalda arbetspositionen. Min melodi är nog att prova lite olika vägar, man skiftar mellan att jobba på den långa tygeln för att länga halsen - och på att vinkla bäckenet, vid behov då på kortare tygel. För jag tror att det ena ger det andra, en liten bit i taget. Man kanske inte når HELA vägen (mot ett delmål) med en metod.

Ena tränaren beskrev det som en ond cirkel hon tyckte att vi hamnat i /.../, där hästen inte svarar på förhållningarna när den är i framvikt - men för att få bort den från att vara i framvikt måste vi göra lite halvhalter och förhållningar (annars tar den lättaste vägen - framåt) vilket betyder att den i det läget kommer sätta sig emot förhållningen för att den inte känner att den kan svara på den och spänna sig, liksom de flesta andra hjälper i det läget, men skulle man låta bli att ta förhållningar eller tygeltag öht skulle det vara svårt att komma till någon förbättring gällande bogtungheten.

Hmm. Spontant tänker jag ju numera "mer rumpa och skänkel" för att få hästen att arbeta mer med bakdel, mage och få upp ryggen. Det är ju i sig förutsättningen för att komma upp ur bogarna.

Jag tror kanske att du kan få mer respons av hästen om du aktiverar mer, som när du markarbetar - skänkla för att få fram inner bak. Det är inte tempo i sig man vill ha, men drivningen behövs för att aktivera vinklingen och rygglyftet just så att hästen inte behöver falla fram så mycket.

Jag har också ridit en hel del bogtunga hästar och suttit i spänd "dragkamp", men blivit så förundrad när någon annan suttit upp och på mycket lösare tyglar förmått hästen dansa. Deras svar har alltid varit mer skänkel, men för den som upplever att hästen drar framåt känns det bakvänt att driva mer. Ändå ligger det där någonstans, driva och fånga upp med sitsen, magen. Själv hamna i så stadig balans att man kan hjälpa hästen dit.

Men det är klart, tuffar hästen på utan att svara på det måste man nog ta igenom sin förhållning med handen. Det gäller att försöka att inte tappa balansen på hästen så mycket, kanska bara ta några steg i skritt mellan varje halt eller förhållande rumpkram.

Jag har gjort så att jag förhåller med rumpan först, håller kvar kanske 2 steg. Om hästen inte svarar kramar jag till i tygeln och om hästen fortfarande inte svarar bromsar jag, med mer tygel. Rumpan förhåller samtidigt som tygeln dock, men med en kort paus innan de två upptrappningarna. Sammanlagt ska det inte få ta mer än 5 steg. Målet är självklart att hästen ska förstå att uppmärksamma den första signalen. Eftergift direkt vid svar, men om hästen då vill börja gå igen förhåller jag igen.

En annan poäng där är att ge eftergiften vid hästens svar. I början, på en häst i obalans, blir inte svaret en korrekt halt. Hästen kanske bromsar upp sig, tänker bakåt eller bara tar ett kortare steg. Att ge eftergift då är ganska effektivt, inlärningsmässigt.
Inte sällan är det lättare för hästen att göra en korrekt halt när den inte har ett motstånd i munnen, rumpkramet får man hålla kvar dock. Men i början blir det ingen halt vid eftergiften, så då får man upprepa sin förhållning. Eftergiften kan ju vara liten, ett steg innan man upprepar förhållningen. Och vid halt så beröm och eftergift (fast man kan behöva bromsa igen om hästen vill fram direkt).

Så hennes strategi var att redan från steg 1 få bogfrihet i hästen och inte låta den ta ett enda bogtungt steg under hela passet (isåfall göra tvärhalt) vilket jag förstår poängen i men kändes för extremt i praktiken.

Jag tycker också det låter för extremt för att vara rimligt för hästen att genomföra praktiskt.
 
Sv: Förvirring, bakre delen av halsen?

(forts... blir ju så långt)
Ska prova det som lite variation, dock ett par funderingar utifrån det jag skrivit ovan:
Vid övergångarna, hur skulle du undvika att hästen trillar framåt om man vill ha den "framåt"?
Jag vet hur jag skulle försöka undvika det, inte hur jag skulle lyckas! :p
Skänkel, rumpa, mage och så bara några steg i trav innan förhållning. Först med säte, sedan hand.

Däremot i uppvärmnings skedet, när jag vill låta hästen genomblodas och slappna av, då låter jag den gå mer i en självvald form, ganska fri, och sitter själv ganska lätt i trav och typ cantergalopp. Jag upplever att det blir mindre bogtungt om hästen känns "aktiv" och glad, plus om den inte möts av en bromsande hand. Försöker reglera ner tempot med lättridning eller lite tygel om det känns överilat men bryr mig inte om att korrigera särskilt. Jag ser det som avslappnande och aktiverande på en gång - man fibblar, krånglar och pillar senare, nu är det framåt. Verkar upplevas som skönt för hästen. Det verkar lättare för den att jobba rätt, jobba ihop sig och flytta in bogar när den väl blivit varm och fått röra sig ganska fritt genom kroppen.

Och i nedsaktningarna - skulle du riskera att hästen spänner sig och ta tydliga förhållningar när hästen är för framtung för att kunna svara (enligt den iaf! :p ), försökt vara övertydlig med sitsen (med risk för att man måste vara så övertydlig att den spänner sig av det) eller hade du låtit den fortsatta tills den stannar för de fina hjälperna där man inte triggar till spänning?

För att sakta av då blir det främst att förhålla med tygeln, ofta går det väldigt mjukt eftersom kontakten tidigare varit jämn och inte påverkande direkt. Sedan får den skritta lite på lång tygel. Efter det kan man göra halt och påbörja sina "5 steg skritt, halt, 5 steg skritt...". Med lite paus på lång tygel för att inte tråkas ut för mycket.

(Jag har testat liknande varianter på övningar tidigare (och det var egentligen bara ett par månader sen jag började fokusera nämnvärt på bjning öht..) men inte lyckats något vidare, därav att jag försöker luska ut om det är bitar jag missat som skulle kunna ge bättre resultat! :idea: )

Jag uppfattar dig som superseriös, finkänslig och duktig. :) Så jag hoppas du inte upplever mina idéer som översittar-mästrande, utan just som idéer, mina tankar och erfarenheter som jag hoppas kan ge lite input som kan hjälpa er.

Ibland tycker jag att man sitter med ett problem och tycker sig ha gjort allt "by the book" och så kommer en nybörjare (eller så) och fäller en kommentar som gör en småsur, men så kommer man på att man kanske glömt just en sådan enkel pusselbit. Något man egentligen brukar tänka på.
Därför drar jag mig inte för att vara lite banal och hoppas ingen tar illa upp! :idea:
 
Sv: Förvirring, bakre delen av halsen?

Det där att hålla in hästen med sitsen kan bli en väldigt ond spiral (been there, done that), då hästen anpassar sig till den "låsning/bromsning" du gör i ditt bäcken och luffar sen på i samma takt ändå. Det hela slutar i en ryttare som är låst i bäcken och är i änden av inverkningsskalan åt ena hållet (det går inte att bromsa mer) medan hästen springer på nästan mer än tidigare.

Istället handlar det om att hitta något annat sätt för att få hästen att inte springa framåt. Vad denna sak är varierar ju mellan olika hästar, beroende på vad grundproblematiken är.

Ja det blir inte särskilt bra om hästen ignorerar sitshjälpen och så sitter man där och spänner sig och hästen kanske tutar på bara för att man spänner sig...
Men det borde funka att göra halvhalter på det viset. Stoppa upp lite eller istället göra en avsaktning om det börjar gå för fort.

Jag har själv ingen sån häst, som tur är. En jag ridit på ridskolan är "stark"/framtung i kombination med pigg och det är väldigt frustrerande.
Senaste ridpasset arbetade jag mycket med halter och övergångar och försökte att smått minska kontakten/förhållningarna med tyglarna. Hon svarade något steg men man behöver egentligen längre tid på sig än en lektion för att kunna rida en sån här häst rätt.
Även om man känner någon effekt så sätter sig nästa person och råhåller i tyglarna eller gasar på i galoppen för att det är kul när det går foooort... :smirk:
 
Sv: Förvirring, bakre delen av halsen?

Ursäkta, i mitt förra inlägg hamnade svaret på hur jag skulle förhålla på fel plats - i det övre inlägget.

Alltså jag skulle försöka tänka i 5 steg: förhålla med rumpan (upp till) 2 steg. Eftergift (kort). Krama tygel + rumpa 1 steg. Eftergift (kort). - om inte svar: Bromsa med tygel och rumpa. Det bör inte få gå mer än 5 steg (från skritt, på lite ovan häst) innan hästen står i halt.
Ju färre steg man skrittar / travar innan förhållningen destu mindre medel bör behövas dock, för att hjälpa hästen hålla balansen.

Förhållningskramarna / halvhalterna i sig blir såsmåningom samlande, och förebygger då bogtungheten. De behöver inte leda till halt, men bör göra det ibland för att kontrollera att balansen finns där och att det inte fuskas.

För att sakta av då blir det främst att förhålla med tygeln, ofta går det väldigt mjukt eftersom kontakten tidigare varit jämn och inte påverkande direkt. Sedan får den skritta lite på lång tygel. Efter det kan man göra halt och påbörja sina "5 steg skritt, halt, 5 steg skritt...". Med lite paus på lång tygel för att inte tråkas ut för mycket.

Citatet ovan hörde ihop med hur jag förhåller efter uppvärmnings-joggingen, den lite friare, där man haft tygelkontakt men inte inverkat så mycket.
 
Sv: Förvirring, bakre delen av halsen?

Ibland tycker jag att man sitter med ett problem och tycker sig ha gjort allt "by the book" och så kommer en nybörjare (eller så) och fäller en kommentar som gör en småsur, men så kommer man på att man kanske glömt just en sådan enkel pusselbit. Något man egentligen brukar tänka på.

Haha, en klassiker! :D



Förstår lite bättre hur du menar nu.
Har med flit inte tränat så många övergångar för att kusen blir stressad, ett tag t ex så la jag alltid traven i slutet av passet och hoppade av för att skritta av direkt efter traven som "belöning" och att han inte skulle triggas att stressa upp sig. Om vi ville träna förhållningar i traven blev det mellan trav-halt genom att släppa tyglarna och beordra vila, lura honom att jag skulle hoppa av! ;) Eller hoppa av och gå en liten stund innan jag satt upp igen och jobbade i skritt. Vilket faktiskt gav resultat, även om vi fortfarande har svårare att separera gångarterna efter lite trav, nu går det om jag verkligen fokuserar skritt och jobbar aktivt hela tiden.
Mao har separering av gångarterna och lydnaden alltid haft högre prio än övergångarna...

Dessa halvhalter som du pratar om som mål, undrar om det är samma sak som de halvhalter jag använder i princip i varje steg för att hjälpa kusen att inte falla ur och bli framtung? :o
Tar en miniförhållning och "minidrivning" (mest med tanke och lite säte) i nästan varje steg, dels för att försöka omvandla energin rätt och liksom inte låta den hinna smita iväg framåt men utan att låsa hästen, och dels för att hjälpa till med takten. Och massor med halvhalter som i fångar upp - peta fram innerbak - släppa fram.
Om man gör många av de här senare tydligare halvhalterna, tror du man kan få samma effekt som du beskriver? Eller massor med övergångar halt- trav och halt - skritt med fokus på att rumpan ska under i starten?
Måste testa den varianten från halt - trav iaf, det kan bli intressant! :)

Just nu blir det tyvärr ingen uppvärmningsjogg och tror inte det är läge att fokusera på den igen heller. Pga att sadeln är trasig så jag inte kan rida med stigbyglar, då blir det skitsvårt att "avlasta ryggen"! :o Det travjobb som har blivit har varit efter ordentlig uppvärmning/uppmjukning i skritt med full fokus direkt och bara lite kortare tid eftersom stackarn tycker jag sitter i belastningssits hela tiden, vill inte tappa all bjudning.
Nu planerar jag ju inte att ha trasig sadel i all evighet så jag ska ha övningen i åtanke!
 
Sv: Förvirring, bakre delen av halsen?

Kanske ska tillägga att just det här att jobba med förhållning gör jag på kapson eller tränsbett, ej stångbett. När jag har stångbettet ska han redan vara så följsam att han lyssnar på minsta förhållning.
 
Sv: Förvirring, bakre delen av halsen?

Framtung är ju ett gränsfall mellan dessa båda, då den inte vill/kan för att förhållningen till en början är jobbig (då hästen måste balansera om och den till en början inte alltid vet hur den ska göra detta), men när den märkt att balanseringen är skönt för kroppen i slutändan så brukar den tycka det är ok och då är det lättare att utesluta från annat.

Men du skulle fortfarande korrigera det? Fast med andra metoder, mer förlåtande eller hur menar du? Tänker på just fallet med framtung vs. felinlärd/ignorerar?
 
Sv: Förvirring, bakre delen av halsen?

Ja, jag skulle med en framtung häst _försöka_ att inte sätta mig i den sitsen där jag behöver korrigera jättemycket. Det är ju jättesvårt, men till en början jobba i skritt och se att hästen tar förhållningen till myskritt och balanserar upp sig där. När den börjat hitta balansen och _kan_ svara på förhållningen (här kan man som sagt behöva vara rätt "hård" ibland till en början) i sakta skritt ökar jag svårighetsgraden med mer framåt skritt eller myr-trav (och bara några steg åt gången). Svårigheten ligger ju i att i myrskritten är det lätt att hästen blir oengagerad bak och därför blir framtung. Alltså behöver energi tillföras, men inte framåt, och då behöver den lyssna på förhållning (för att det inte bara ska bli fullt ös medvetslös av det). Så det gäller att tillföra energi, men bara så mycket man/hästen klarar av att ha kontroll över.

Dessutom svårigheten i att inte fastna i handen, utan hela tiden ha en levande kontakt.

Fan vad svårt det är att rida :p
 
Sv: Förvirring, bakre delen av halsen?

Fan vad svårt det är att rida :p

Bra sammanfattning! :rofl:


Har iaf insett genom tråden att det känns för tidigt att fokusera på bakre delen av halsen som en ynka pusselbit...
Även om det är det tränarna tycker fattas när det övriga är förhållandevis bra så är väl frågan om det i själva verket kanske är ett symptom, att man borde ta det som ett kvitto snarare än ett självändamål?

Får bara försöka övertyga tränaren/-arna om det också! ;)
 
Sv: Förvirring, bakre delen av halsen?

Johodå, i exempel två var det "riktig" samling med bakben på plats och hela faderullan, använda sig av öppna bitvis och se till att ha kvar de andra pusselbitarna samtidigt som man genom helheten får loss den där rackarns halsen. När jag senare har pratat om lite samling gällande exempel ett så är det inte i samma liga gällande bärigheten, alltså mer det du beskrev "KAnske borde man använt orden hitta formen/balansen som hästen klarar av i början, istället."

Men så tycker jag inte det går emot det BigganL skrev eftersom överlinjen ändå är rätt ok och sökningen hyfsat bra, släpper jag efter på tyglarna så följer huvudet med framåt/nedåt och halsen blir längre, ryggen kommer upp, men just att det skulle behöva längas snäppet till vid bakre delen av halsen om manken ska komma upp när man börjar samla.

Aha, då är jag med! Eftersom du har honom i en bra form, framåt nedåt och att han är stabil så är det nog bra för "mankpartiet" att börja samla - lite smått- och samtidigt kunna länga ut halsen bra.TRor att den "perfekta" längning, för att komma åt svåraste området kommer allteftersom hästen blir starkare om man är noga med att länga halsen och ta fram bakbenet ordentligt. :)
 
Sv: Förvirring, bakre delen av halsen?

Jag menar inte att man inte ska inverka på hästen överhuvudtaget utan att man rider in varje bakben med skänkeln och har riktigt långa tyglar så och rider på hästen lite så hsten verkligen tar för sig, se till så hästen inte faller på framdelen utan hästen ska fortfarande vara i balans. Det blir lätt så att framåt neråt tas för springa på framdelen i 180 km/h med huvudet i marken, men det är alltså inte det som är poängen;)

Håller med i mkt, men samtidigt är jag nyfiken på vad du menar med att rida in varje bakben på långa tyglar? att du inte inverkar alls eller genom att visa vägen enbart med tyglarna? Tycker att det borde vara extra svårt för en häst som inte är så långt kommen i utbildningen att ha "för få" hjälper. Särskilt svårt att vara så lydig och skolad att den kan följa sitsen. JAg tänker mig att det är en kombination, både skänkeln- som ska få fram bakbenet, tygeln - länga, böja, flytta bogarna mm samt sitsen till viss del ( avlastning) Men, hästen ska DIREKT det blir rätt släppas fram m. eftergift och helt lös tygel!

Har liite svårt att se hur hästen ska kunna ta för sig - dvs sträcka fram bakbenen och höja ryggen - genom det sätt som du beskriver, men jag kankse missuppfattar.
:laugh:
 
Sv: Förvirring, bakre delen av halsen?

TRor att den "perfekta" längning, för att komma åt svåraste området kommer allteftersom hästen blir starkare om man är noga med att länga halsen och ta fram bakbenet ordentligt. :)

Du får det låta så enkelt! :D
Låter som en vettig strategi iaf. Nu får vi jobba med rumpen/bakbenen då och försöka få matte skärpa sig så man klarar att bolla pusselbitarna på samma gång! ;)
 
Sv: Förvirring, bakre delen av halsen?

självklart kan dem det:D Framåt neråt betyder inte huvudet i marken;) framåt neråt har helt med hästens byggnad att göra och att rida dom onödigt lågt blir resultatet oftast högt tempo och att de faller på bogen.

Långa tyglar så att hästen har möjlighet att länga halsen och komma fram med näsan, men i en form som hjälper hästen att lyfta bröstbenet:)
 
Sv: Förvirring, bakre delen av halsen?

Jag menar inte att man ska rida helt utan kontakt, jovvist ska du kunna styra med tyglarna men det är inte det jag är ute efter jag är ute efter att hästen ska komma fram med näsan och komma ifrån att gå på bogarna samt lyfta sitt bröstben, självklart får man inverka, hästen ska kännas lösgjord i munnen och avslappnad men det blir väldigt ofta att man vill hålla in näsan för mycket och då hindrar man hästen naturliga längda överlinje.

Hästen behöver inte vara perfekt på hjälperna detta är nästan mer ett sätt att rida hästen lite mer framåt och tillåta att komma fram till handen mer och vitsen med längre tyglar är ju att hästen ska sträcka sig till handen såklart men att det är mycket lättare för hästen att ta fram näsan så man verkligen tillåter det så att inte det tar emot för hästen:)

hoppas du förstod mitt röriga svar jag är sjukt dålig på att förklara:D
 
Sv: Förvirring, bakre delen av halsen?

självklart kan dem det:D Framåt neråt betyder inte huvudet i marken;) framåt neråt har helt med hästens byggnad att göra och att rida dom onödigt lågt blir resultatet oftast högt tempo och att de faller på bogen.

Långa tyglar så att hästen har möjlighet att länga halsen och komma fram med näsan, men i en form som hjälper hästen att lyfta bröstbenet:)

Jag måste nog experimentera mer med rumpan/bakdelen känner jag.. (eller kolla med tränaren vid nästa träning)
För inte förrän man vet att "nu bär hästen bra bak", eller "nu trampar hästen fint fram mot tyngdpunkten" lär man väl veta vilken position eller form eller hur man ska uttrycka det man ska rida i?

Idag blev jag nästan förskräckt, hade tänkt testa ovanstående (fokusera på bakbenen och försöka kolla på övriga kroppen hur kusen vill gå när dom jobbar bra) men det var nästan omöjligt att få kusen trampa fram bak utan att bara trampa förbi tyngdpunkten eller falla i framvikt! :eek: Som att han hade ett gummiband i rumpan som plötsligt tog stopp och studsade tillbaka om man ville få fram bakbenet! Kändes inte som att bärigheten var dålig dom där stegen utan tvärtom som att baken vinklades.
Och han har inte problem med att ta långa bakbenssteg rent allmänt om man rider aktiv fri skritt t ex.
Kan det vara att han ännu är för svag så han inte klarar av att lassa över vikten bak? Att steglängden liksom är ok men mittlinjen inte tillräckligt kortad så man upplever att bakbenet inte hamnar så långt fram...


Äh, blir bara svammel!
Är det någon som skulle kunna lägga ut en bild på det ni menar med att kliva fram med bakbenen så jag kan jämföra? :p
 
Sv: Förvirring, bakre delen av halsen?

=greger;10743820]Okey, men om du rider på stång är det ganska svårt att få den där framåtsökningen med nosen faktiskt. Neråt-visst, men framåt, nej. Stången är för skarp för att ta stöd i och det kanske han behöver nu i den här utbildningsfasen (grunden)?[/I]

Det där stämmer inte alls i mina ögon. Stången tycker jag generellt är väldigt bra som hjälpmedel att länga ut halsen OCH få fram nosen med. När man tar i stången är det just den impulsen hästen får- sträcka framåt och nedåt. Om hästen inte gör det har den inte lärt sig eller så inverkar man fel.

Man ska INTE rida med stöd på stång, precis som du skriver, men jag kan tänka mig att man inte får fram nosen om man håller kvar tygeln trots att hästen vill framåt. Att använda stång måste man ha bra teknik för, annars blir det pannkaka.

Tränsbett funkar docl ( enligt mig) bra på en hel del hästar men jag upplever att det kan krävas betydligt mer jobb och påminnelse för att få hästen att verkligen ärligt länga ut hela överlinjen på vanligt bett. DÄrmed inte sagt att det är fel att använda det bettet.

! Tror utifrån hur Totola tänker och verkar utbilda sin häst- att hon inte vill ha något stöd vare sig i början eller längre fram i utbildningen. SKäll ut mig om jag har fel :D:o

Men det visar i alla fall skillnad i hur vi tänker ang. stöd, sökning framåt mm! Varför vill du ha stöd i början tex?
 
Sv: Förvirring, bakre delen av halsen?

Ja, jag skulle med en framtung häst _försöka_ att inte sätta mig i den sitsen där jag behöver korrigera jättemycket. Det är ju jättesvårt, men till en början jobba i skritt och se att hästen tar förhållningen till myskritt och balanserar upp sig där. När den börjat hitta balansen och _kan_ svara på förhållningen (här kan man som sagt behöva vara rätt "hård" ibland till en början) i sakta skritt ökar jag svårighetsgraden med mer framåt skritt eller myr-trav (och bara några steg åt gången). Svårigheten ligger ju i att i myrskritten är det lätt att hästen blir oengagerad bak och därför blir framtung. Alltså behöver energi tillföras, men inte framåt, och då behöver den lyssna på förhållning (för att det inte bara ska bli fullt ös medvetslös av det). Så det gäller att tillföra energi, men bara så mycket man/hästen klarar av att ha kontroll över.

Dessutom svårigheten i att inte fastna i handen, utan hela tiden ha en levande kontakt.

Fan vad svårt det är att rida :p

SÅ SANT:bow: Men på en framtung häst är det ju tydligt att den inte balanserar sig, så jag tror nog att det är extra viktig att korrigera mkt till en början ( annars kan man ju aldrig få till det perfekt i det moment man är i för tillfället!) och lägga till hjälperna i rätt ögonblick , böjningen, överlinjen, och bakbenet måste framåt, men precis som du skriver är det förhållningarna, att få hästen att till att börja med lyssna och inte älga i väg - viktigast.
 
Sv: Förvirring, bakre delen av halsen?

Du får det låta så enkelt! :D
Låter som en vettig strategi iaf. Nu får vi jobba med rumpen/bakbenen då och försöka få matte skärpa sig så man klarar att bolla pusselbitarna på samma gång! ;)

Jag lovar dig, tycker själv inte att nånting i ridningen är direkt enkelt:D:rofl:, men själva "logiken" och utbildningstrappan får en att fatta att allt faktiskt hänger ihop - jag tror att det handlar om att ha en stabil bra grund, då går det så mkt bättre att jobba vidare!
 
Sv: Förvirring, bakre delen av halsen?

självklart kan dem det:D Framåt neråt betyder inte huvudet i marken;) framåt neråt har helt med hästens byggnad att göra och att rida dom onödigt lågt blir resultatet oftast högt tempo och att de faller på bogen.

Långa tyglar så att hästen har möjlighet att länga halsen och komma fram med näsan, men i en form som hjälper hästen att lyfta bröstbenet:)

Ja, jag förstår också att det inte är det du menar. Men vi kanske definerar "långa tyglar" olika. Jag vill också rida på långa tyglar dvs hästen ska vara lösgjord och inte spjärna i tygeln och SÖKA sig framåt mjukt till tygeln, men absolut inte ta stöd. Den ska länga sig framåt nedåt och höja ryggen till följd av att överlinjen längs. Men för att komma dit tror jag det är extremt viktigt att hästen svarar på hjälperna - lägger jag tryck på stång tygeln / vibrerar, tar mjukt i tränsbettet vill jag att hästen ska få impulsen att länga sig mm. Vill jag ha böjning eller att bakbenet sträcks fram bättre ska hästen svara på just den hjälpen. Sen släpper jag naturligtvis direkt hästen svarar! menar vi kanske samma sak eller tänker du annorlunda om "mitt" upplägg, berätta:laugh:
 

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
767
Senast: Lucifer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 043
Senast: MML
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 173
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 889
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp