Samlar skräp...

tajga

Trådstartare
Jag har ett stort problem, jag samlar på skräp.
Halva sovrummet är fullproppad med skräp, kvitton, förpackningar, tidningar...
Vågar inte släppa in någon till mitt rum.
Det här stressar mig och jag mår dåligt av detta.

Har diagnosen tvångssyndrom och äter medicin. Har haft det sen jag var barn.
Jag har svårt att slänga saker, får sån enorm ångest, att slänga matrester är svårt. Jag hade en trasig barndom, växte upp med våld i hemmet och blev mobbad under hela skoltiden. Hade enorm separationsångest som barn.

Jag får en känsla av trygghet och kontroll när jag samlar på saker, men samtidigt vill jag inte ha det såhär. Jag vill ha ordning och reda omkring mig, men det känns omöjligt.

Att slänga saker är svårast, känns att jag går miste om nåt, viktig information osv.
Jag utför mina tvångsritualer varje dag, både mentalt och i handlingar, om och om igen. Det gör mig så utmattad och deprimerad.

Jag äter medicin och håller på och höjer dosen. Jag vill söka hjälp, men orkar inte nu. Är så utmattad efter coronan, orkar inte lämna hemmet och vissa dagar är jag sängliggande.

Ville bara skriva av mig, vill gärna höra andras erfarenheter och förslag på tips och råd.
 
Jag har ett stort problem, jag samlar på skräp.
Halva sovrummet är fullproppad med skräp, kvitton, förpackningar, tidningar...
Vågar inte släppa in någon till mitt rum.
Det här stressar mig och jag mår dåligt av detta.

Har diagnosen tvångssyndrom och äter medicin. Har haft det sen jag var barn.
Jag har svårt att slänga saker, får sån enorm ångest, att slänga matrester är svårt. Jag hade en trasig barndom, växte upp med våld i hemmet och blev mobbad under hela skoltiden. Hade enorm separationsångest som barn.

Jag får en känsla av trygghet och kontroll när jag samlar på saker, men samtidigt vill jag inte ha det såhär. Jag vill ha ordning och reda omkring mig, men det känns omöjligt.

Att slänga saker är svårast, känns att jag går miste om nåt, viktig information osv.
Jag utför mina tvångsritualer varje dag, både mentalt och i handlingar, om och om igen. Det gör mig så utmattad och deprimerad.

Jag äter medicin och håller på och höjer dosen. Jag vill söka hjälp, men orkar inte nu. Är så utmattad efter coronan, orkar inte lämna hemmet och vissa dagar är jag sängliggande.

Ville bara skriva av mig, vill gärna höra andras erfarenheter och förslag på tips och råd.
Vore boendetöd nån hjälp med det praktiska?

Vet att flera härinne har det och kan berätta hur man får det.
 
Vore boendetöd nån hjälp med det praktiska?

Vet att flera härinne har det och kan berätta hur man får det.
Boendestöd är nog väldigt svårt vid tvångssyndrom. De kan ju inte ta bort ångesten och paniken förknippad med att bryta tvånget. Så jag säger KBT + samtalsstöd för de underliggande problemen. Men jag är inte psykolog eller så, bara anhörig. Som fått se en person få totalt sammanbrott för att jag hjälpte till att diska efter maten.
 
Jag får en känsla av trygghet och kontroll när jag samlar på saker, men samtidigt vill jag inte ha det såhär. Jag vill ha ordning och reda omkring mig, men det känns omöjligt.

Att slänga saker är svårast, känns att jag går miste om nåt, viktig information osv.
Vad gäller kvitton kan du ju ta kort på kvittot så du har en bild på det. Så slänger du själva papperslappen.
Samma sak med viss information på förpackningar. Fota förpackningen och släng. Informationen är kvar, men skräpet försvinner.
 
Boendestöd är nog väldigt svårt vid tvångssyndrom. De kan ju inte ta bort ångesten och paniken förknippad med att bryta tvånget. Så jag säger KBT + samtalsstöd för de underliggande problemen. Men jag är inte psykolog eller så, bara anhörig. Som fått se en person få totalt sammanbrott för att jag hjälpte till att diska efter maten.
KBT låter bra. Ska testa när jag får mer ork.
 
Utöver tipset att fotografera informationen (som är jättebra!) så kan du ju sedan, om det behövs, skapa en mapp i dator eller mobil för just sådana bilder. Då vet du också att du har allt på ett ställe och vet att du kan hitta dem om du skulle vilja/behöva :)

Försök sedan tänka att det inte behöver vara allt eller inget. Du behöver inte storstäda och slänga allt på en gång. Du kan börja med att bara sortera det skräp och de grejer du har hemma. Du kan försöka att se till att det inte kommer mer sådant genom att just fotografera nya kvitton och slänga dem. Då blir det åtminstone inte värre.

Har du någon närstående som du kan prata med även om sånt här? I så fall, försök göra det och kolla om ni kanske någon gång kan gå igenom lite saker tillsammans så att den närstående kan stötta dig i att slänga lite av det som du sorterat?
 
Vore boendetöd nån hjälp med det praktiska?

Vet att flera härinne har det och kan berätta hur man får det.
Vanligt boendestöd kan bli för styrande och pushigt om de inte har specialkunskaper om hur detta ska hanteras för att bli verkligt stödjande på ett sätt som är långsiktigt och konstruktivt.

https://malmo.se/Funktion-Malmo/Art...10-Samlande--nar-alla-saker-blir-viktiga.html
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/teamet-som-rycker-ut-nar-samlandet-blivit-en-sjukdom
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/var-gar-gransen
 
Tack för svar och tips❤️ Jag har närstående som är förstående och vill hjälpa till, men det är inte lätt alla gånger. Dem uppmuntrar mig att söka professionell hjälp och det vill jag verkligen, när jag orkar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 180
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
15 803
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Parfym
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp