samlande stegring

Lina_Zacha

Trådstartare
som t.ex. levad. det är ämnet. diskussionen är fri.
hur bedömmer ni bra eller icke bra? när och i vilket syfte utövar ni det? bilder!

Sv: samlande stegring

jag lägger in lite bilder så länge, för vidare diskussion:

plutolevad.jpg

tiger30.jpg

levade.png

giblevadesm.jpg

Hejsan.

Min syn på de bilder du skickade med:
Bild nr:1. Här ser hästen ut att vara under utbildning. Den jobbas från marken och kanske inte riktigt hittat rätt teknink och balans ännu för att bära ryttaren.
Bild nr:2. Vet jag inte om den kan kallas levad igentligen....Både häst och ryttare ser ut att leta efter balansen.
Bild nr:3. Perfektion!! Jag är frälst:love:
Bild nr:4. Mycket bra levad även på denna bild. Bra balans och stadga, tycker jag att det ser ut att vara.

När jag bedömmer detta ser jag till helheten och till detaljerna. Det ska se lätt ut. Både för ryttare och häst. Jag utövar inte levad sjäv för tillfället men jag har i alla fall provat ett par gånger när jag fick tillfälle då jag red för Mr Rigler, överberidare på Spanska Hovridskolan i Wien (och troligtvis mannen på din bild, då det var hans specialitet).

Mvh Myy

En sådan bedömning måste till minst lika stor del som hur levaden/stegringen ser ut på en stillbild baseras på hur hästen går in i, och ut ur, rörelsen, samt hur länge hästen är kvar i rörelsen. Det handlar om så mycket mer än att bara göra en jämfotastegring.

När jag har tränat mot levaden så vill jag att den ska piaffera sig framåt in i levaden. Jag låter den aldrig resa sig ur stillastående eller backa in i levaden. Jag vill ha hyfsat tätt mellan bakbenen när den ställer sig, jag vill att den viker upp frambenen fint, jag vill att den välver upp överlinjen mot bettet, jag vill inte att den lyfter framdelen, utan att manken så att säga ska hållas lägre än den ordinarie mankhöjden. Jag vill att övergången från piaff till levad ska vara att hästen kommer så långt under sig med bakbenen att den lugnt och fint ställer bakbenen bredvid varandra och mjukt fäller upp frambenen. Det är skiiiiiiiiiiiiitsvårt, men det går!

jag anser nog att graden vinkling,balansen och avslappning spelar störst roll,hur bakbenens position är under levaden.

nr 1 är ju bent med pluto,och han visar han jämnt för hand vid uppvisningar hemma hos han.pluto är otroligt duktig.

nr 2 anser jag inte vara ngn ren levad men en bra början till.

nr 3 en ansträngd levad där ryttaren bär upp hästen

nr 4 fint är på bra väg.

nu har inte ja kommit till levad själv utan detta är min egna åsikt:)

Hejsan.

I en annan tråd, från i går, vid namn levad, visar Bobo en bild med en häst som är riktigt låg i sin levad. Är det något sådant som du siktar mot? Det är inte så ofta som man ser just den här typen av låga levad. Det är riktig body-bilding det:smirk:

Tycker igrunden att Bents levad är "bäst" i det här fallet.
Hästen är mycket djup baktill, och inte så hög fram. Det tycker jag ser ut som en riktig "power- levad"!

Tvåan ser ut som lite mer stegring. Nått sånt som jag får till med min häst, och jag kan alltså inte piaffera min häst gott och inte alls fram till en levad... Men den ser ut till att vara över ryggen, eller? Här f¨r n¨n hjälpa mig...

Trean är inte en riktig levad, men hällre en pesad- Allt efter hur man definierar sakerna. Hästen ser mycket rak ut, och balansen är god, tycker jag, men samlingen är inte maximal, och altså inte en levad efter den definitionen...

Fyran är lite sned baktill, tycker jag, och inte så balanserat som ettan och trean.

Utom dessa små saker, ser ju alla fyra ut som om dom är på väg mot nått bra. Jag skulle ønska lite mer framåtbjudning och samling i tvåan, lite lägre fram, och lite mer samlad för att kalla trean en levad(men jag tror alltså ryttaren vet exakt vad han gör), och lite mer rakhet i fyran. Det är vad jag ville träna på, var jag en utav dessa ryttare. Men det är jag tyvärr inte... ;-)

Pelle

Den första bilden är ju lilla Pluto (bilden lånad från min egna hemsida såg jag nu också ;) ). :love:
Han är inte så stark i ländrygg m.m och har svårt för att göra levaderna. Just därför han arbetas i dem. Det är riktigt kul att se hur han blir bättre och bättre på det och ännu har han inte jobbats så mycket med det.
Han orkar ännu inte göra det han gör på bilden med en ryttare på ryggen.

Av de bilderna du visat är det den enda jag vill kalla för levad. De andra är pesader.
Den andra kan man kanske kalla för en sträckt pesad.

Som Svea säger så är det viktigaste hur de går ut och in ur levaden.
Sedan kollar också jag på hur de står med bakbenen. Ju bredare desto svagare är de. Under början av den utbildningen är ju inte detta fel, men på en häst som kommit längre ser man gärna att de har bakbenen inte allt för brett isär.

Sedan ska de givetvis behålla längningen av överlinjen och inte tappa ryggen.

Ska jag väl också tillägga att jag aldrig ridit en levad. ;)

Myy skrev:
Hejsan.

I en annan tråd, från i går, vid namn levad, visar Bobo en bild med en häst som är riktigt låg i sin levad. Är det något sådant som du siktar mot? Det är inte så ofta som man ser just den här typen av låga levad. Det är riktig body-bilding det:smirk:

Är lite kluven i det fallet, i princip så borde det ju vara en väldigt avancerad levad. Det vore intressant att se hur hästen går in i och ut ur den. Jag tror inte att någon häst kan gå så djupt med ryttare, och jag har svårt att tro att den orkar gå från en sån levad till ett skolsprång. Men det borde ju vara maffig muskelträning.

Den här bilden har jag inom glas och ram på väggen i mitt stall, som inspiration.

horse.jpg

...och när jag får för mycket komplex så vickar jag den på sniskan åt höger, så att han inte levaderar så djupt. Och på de bra dagarna hänger jag den rätt igen...

Håller helt med dej svea i allt du skriver, och den där bilden har jag också utskriven (fast kanske ska sätta den i glas och ram och sätta upp precis som du! Vilken idé!). Det är den jag har på näthinnan när jag tänker levad!

På de översta bilderna tänker jag att Pluto är den enda som gör en levad. Syns att han inte håller ihop sådär idealiskt över överlinjen - länd-nacke-bakknän, men jag tycker den ser bra ut. Den sista hästen ser nästan ut som om den galopperar - den är inte rak i alla fall och jag tror inte den "står" utan snarare studsar upp :). Lite samma med andra hästen, den ser inte heller rak ut. Tredje tror jag absolut att ryttaren med mening gör en högre rörelse - pesad. Jag säger :d åt hur svansen fortsätter ut från kroppen - godis för ögonen!

intressant tråd. Lägger gärna in lite fler bilder för att få mer info om "bra" levader

5.
spanishlevade.jpg

6.
golega-18.jpg

7.
AnchLevade.gif

8.
blackie2_bg.jpg

9.
BrillosoLevade-245x232.jpg

10.
levade2.jpg

Den fjärde bilden (den bruna hästen) är i min ögon den enda hästen som gör en levad.

Första bilden är för mig en häst som gör pesad.
Andra och tredje är något som kanske någon gång kan bli en pesad. Den tredje är dessutom ojämn bak och fram (sned).

Den sista bilden är hästen ojämn bak och har släppt ryggen.
Men också något som med lite mer styrka (och nogrannhet i ridningen in i levaden) kan bli bra.

Jag är inte insatt i detta ämne!

men jag har en "liknande" bild, dock fotad i vinkel ovanför hästen.
Men ändå :D vi övar inga såna där saker, men ibland så :)
kunde inte låta bli att länka den. bilden

vad är pesad och levad?? ja som sagt, jag vet inte.

Det är många som har svårt för att se skillnad på Levad Och Pesada .märker jag :angel:
Kan inte du spider som är duktig på att formulera dig i skrift förklara för dom som ej vet ;) jag får inte i hop det så bra som du i skrift lixom :o

Tesora

Finns en super enkel förklaring:

Levad under 45grader
Pesad över 45grader

Enklaste sättet att se det på. Sedan håller jag med Bent om att en levad som vackrast är när hästen sänker sig ca en handsbredd. :love:

Ibland hittar hästarna på det själva av misstag. ;)
Lite svårt att se vilken vinkel hästen har.

Ska man vara petig så ska levad/pesad komma ur samling (oftast piaff) och gör det inte det är det inte en levad/pesad, men som sagt det är peterier.

Har själv sett mnemenths häst göra både terre-a-terre, levad och carrier på tornerspel och det har varit grymt snygga sådana. Helt utan mening bara för att han är så taggat. Inget de tränar på.

Läcker att se hur hästarna själva tar sig an det.

Oh! Det var lite spännande. Jag trodde mer det var en lattjo bild eftersom du skrev att ni inte tränar sådant.

piaffen/tramp gör vi lite av ibland då o då, men just det dära kommer av sig själv när jag råkar begära "lite för mycket". så den rörelsen har kommit upp ur missförstånd, ur piaffen. (inte som en olat) Men samtidigt känns den otroligt samlad när man sitter på, Svårt att förklara. Har en häst som verkligen vill prestera allt.

Liknande trådar

Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 086
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 137
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 857
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar