Samlad information om smådjur

A

apollo1

Hej!

Jag tycker att det börjar bli lite många trådar/frågor här om lite väl basala saker som rör smådjur. Det är skrämmande att folk ställer så otroligt grundläggande frågor om sådant som jag tycker man tar reda på innan man skaffar djur!
Kan vi inte hjälpas åt att göra en riktigt bra informationstråd om våra smådjur där nya användare samt dom som söker information snabbt kan hitta till bra sidor och få bra tips så vi kan sprida lite vettig kunskap!

Jag länkar ofta till en sida som jag tycker innehåller mycket bra information om olika smådjur:

http://www.djurklinikenroslagstull.se/

Självklart är det också öppet för intressanta diskussioner rörande djuren!

Så, fram med all bra information ni har om ert djur!

Sv: Samlad information om smådjur

Samlad fakta - ja tack, men måste dock få påpeka att en hel del av det som står om råttor på Roslagstulls hemsida inte stämmer. Exempelvis en hane på 450 gram, är antingen väldigt mager eller småväxt (småväxta råttor kan i sin tur dessutom ha fel på inre organ).

Ett annat exempel är motionshjulen.
"Buren bör även ha någon slags anordning som tillåter motion, som t ex motionshjul eller tunnlar av PVC-rör."
Motionshjul borde snarare sagt förbjudas iom att det bara ger beroende och problem med muskler och skelett.

"Fetma är ett mycket vanligt problem bland råttor. Det är inte ovanligt att stöta på råttor som väger 600-700 gram"
Min Sivert tex låg som mest på ca 650 gram. Han var inte fet, han var välmusklad. Det finns visserligen många överviktiga råttor, men att en råtta är överviktig enbart för att den väger 600-700 gram är så helt åt helskotta fel att man börjar undra om den som skrivit är någon liten skitunge typ... Det beror ju på en massa, som muskelmassa, kön, storlek osv, inte enbart vikten i sig.

Om råttor kan jag däremot rekommendera http://r8forum.kanske.net som är ett forum med mycket kunnigt råttfolk, och så http://www.ratpower.se med både fakta och många bra länkar att gå vidare på.

OK, vad bra att du skrev det!
Kanske borde ha tillagt att jag själv har kaniner och kan bara säga att den informationen är bra, den andra vågar jag inte uttala mig om...

Ingen annan som vill dela med sig av lite matnyttig information?

Det står en del om chinchillor som inte heller stämmer.
Återkommer om det.

Det verkar som vi ska fortsätta med våra marsvinstrådar ett tag till:rofl: . Vem vet vem som har rätt egentligen?

Ok, kanon att du skriver det! All information ska ju fram och givetvis är det intressant att diskutera varandras information, jag kanske bara borde länkat till kaninsidan eftersom en del annat inte verkar stämma !

Ser fram emot att läsa det du skriver!

Kan du inte lägga in informationen här? Eller tänker du på att det är mycket diskussioner kring vad som är rätt och fel?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 996
Senast: Habina
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 349
Senast: IngelaH
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka