samlad galopp

Ewelina

Trådstartare
Hejsan! Var hos min granne härrom dagen och tränade (engelsk)dressyr i deras paddock, dom rider sjävla barock med sina hästar. När jag hade ridit klart så skulle en av dom precis rida sin häst, hennes syster stod och hjälpte till att kolla hur hennes öppna var. Så jag passade på att titta på, nyfiken som jag är, och frågade också lite ;) så försökte hästen fatta galopp hela tiden, det var en mkt samlad galopp och jag kom att tänka på att min häst kan också få en väldigt samlad galopp. Så jag sa att min häst galopperade så ibland med, då sa hon något om att det var en speciell galopp utan luftaktivitet som man bara red i akademisk ridkonst. :crazy:

Galoppen är nästan helt stillastående och kräver väldigt mkt av hästen och min häst (som inte är tränad för det) klarar bara några språng, med en väldans massa frustande. :D Blev lite nyfiken på vad det egentligen är för en galopp, har letat igenom halva bukefalos och har inte hittat något om det (prova själv att söka på galopp) ;)

vad är egentligen detta för någon galopp? bilder/filmer? :banana:
 
Sv: samlad galopp

Oj du, svårt att säga när man inte sett det själv men kanske dom menar sk terre- a-terre.

Som är en samlad galopp i tvåtakt dvs hästen rör sig ungefär som en gunghäst.

/KT
 
Sv: samlad galopp

okej, jag har faktiskt ingen aning eftersom att jag inte rider AR

Det kan inte ha varit skolgalopp då?

Rätta mig nu, ni som kan det här med skolgalopp, men är inte skolgalopp en långsam, "marknära" fyrtaktig galopp som inte vinner särskilt mkt mark?

Terre-a-terren tycker jag är mer kraftfull och spektakulär och vid första anblicken inte särskilt galopplik utan mer jämfota språng framåt, bakåt eller åt sidan.

Jag kan tänka mig att skolgaloppen ligger närmare till hands om man råkar få galoppinslag i en långsam och bärig travöppna.

Medan terre-a-terren snarare kan "poppa fram" i en rak piaff där man råkar lägga på bägge skänklarna.
 
Sv: samlad galopp

hmm.. ska försöka hitta någon som kan filma när han gör de, så kanske det blir lite lättare.. Men tack för hjälpen ;)
 
Sv: samlad galopp

Jag kan gissa vad det är.
Det händer mig ofta när jag försöker rida passage eller piaff på de underbara spanska kusarna som jag lånar ibland.

Om man låser bäckenet när man kräver samling så kan inte hästarna "viffta" på rumpan så som de måste i rörelser som är "gående" så då "fastnar" samlingen och blir en slags jämfotahopp istället.

Om man LÅSER magen väldigt hårt så blir det en form av Levad (eller det närmaste jag kan komma Levad i varje fall :love: )

Och om man blåser ut magen och håller kvar bäckenet så hoppar pållen jämnfota :love:

det är skitkul att leka med sånt där :o
 
Sv: samlad galopp

jag är inte riktigt med i dialogen här men skolgaloppen ska inte vara så långsam som man kan tro. Takten blir snabbare när hästen samlar sig.
 
Sv: samlad galopp

Jag skulle tro att det är skolgalopp. Då rör sig hästen i tretakt som i vanlig galopp, men ytter bakben sätts i marken innan inner framben har lyfts från marken. Det är alltså galopp men utan svävmoment.
 
Sv: samlad galopp

hmm.. många exempel på vad det kan vara, men en sak är säker: Han bli bockig av det ;)

Red barbacka idag och bad min granne att ta kort när jag red, han gick jättebra och tänkte att det skulle bli jättefina kort. Men sen i stallet så skulle jag titta på bilderna i kameran.. Det fanns inga! Kameran hade vart lite konstig den närmsta veckan, så det blev inga kort på hans galopp (och bocksprång, med mej framme på halsen) ;)

Ska träna för Rebecka Thell (japp, hon som var med i nyaste hästfocus) imorgon så det kanske kan bli något kort..
 
Sv: samlad galopp

Det var ju tråkigt! en Spökkamera:idea: va roligt! hoppas det går bra och att det blir bra kort då! du får lägga in dom här sen;)
 
Sv: samlad galopp

Sshameless!!!!

Du har alldeles rätt, jag måste ha glömt huvudet i julklappsäcken eller något! :crazy:
 
Sv: samlad galopp

Om din granne är den jag tror det är, så kan du och din mamma säkert rida för honom (apropå din fråga i en annan tråd).
 
Sv: samlad galopp

Hmmm....så gör min häst jämnt om jag galopperar väldigt sakta och samlat och sen "håller tillbaka" henne ännu mer m sitsen (rids väldigt lite m tyglarna)... Cooolt..!:D
 
Sv: samlad galopp

CillaW: mina grannar är nog inte dom du tror att det är då ;) För det är två tjejer som rider barock :) dom har inte hållt på jättelänge men dom är ganska duktiga på att rida det, men har försökt att ta lektion för dom men jag kände att jag inte kom någon vart.. Tänkte du att Rebecka (Tell) är min granne ?
 
Sv: samlad galopp

Nej, jag tänkte inte att Rebecka Tell, vem det nu är, är din granne. Jag skrev också "honom"....
 

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 727
Senast: SwedEmB
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 974
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 384
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp