sambon vill inte ha hund

imac

Trådstartare
Jag är så ledsen:cry:

Ni som läst mina andra trådar vet att jag har letat efter en rottweiler länge.
Nu när jag hittat min dröm hund, så säger sambon att han inte vill ha en till hund! Fast han har sagt innan att det är helt OK, och att han bara tyckte det skulle vara roligt..

Sambon säger nu att han tycker jag kan börja med en "fin" sport som tennis. Inte skaffa en till hund som hårar ner, ingen vill ju komma hem till oss då säger han. Om jag ska skaffa en hund till så får jag flytta säger han.
Jag sitter nu här och gråter, och han tycker jag är jätte barnslig..

Jag som hade bokat tid idag kl 14:00 och vi skulle få ha hunden på prov i 2 veckor innan vi bestämde oss, allt verkade vara toppen.

Tennis? Dans? Hur kan han ens säga något sånt till mig:cry: Det är hundar jag vill hålla på med!

Vet inte vad jag vill med tråden, ville bara skriva av mig.

Sv: sambon vill inte ha hund

Alltså, du kanske ska fundera lite kring vad du faktiskt tycker är viktigt i livet?
För mig är hästar nr 1, om maken skulle börja snacka om att inte ha häst så kunde han flytta faktiskt. Hund är jag inte lika "galen" i, så där kan jag absolut diskutera.

Jag tycker att det är viktigt att leva i en relation där man får vara sig själv och utveckla sig och sina intressen. Kanske den här sambon inte är din själsfrände?

Känner igen mig i sorgen, s att säga. Jag och min sambo hade ordentliga duster kring hund, han velade fram och tillbaka, dels ville han inte ha hund, dels ville han ha hund. Samtidigt ville han att allt skulle stämma när valpen skulle komma också. Men hur många har det så?

Det enda man kan göra är att kompromissa, han tycker att det blir hårigt, då kanske du får dammsuga lite extra.

Håller med skuggi... du måste ta en rejäl funderare på vad du tycker är viktigast. Din sambo visste väl om ditt hundintresse när ni flyttade ihop eller hur? Håller tummarna att allt löser sig för dej och att du får din rottis.

Jag hade bönat och bett om att "kan vi inte ta den på prov i allafall, bara två veckor?". Sen hade jag skött allt exemplariskt runt hunden under den tiden, dammsugit, promenerat, matat osv. Eftersom sambon tidigare varit positivt inställd, eller i allafall sagt att det varit ok, med en till hund så kanske han ändrar sig när hunden väl finns i hemmet. Eller så gör han det inte, men då har vi i allafall försökt.

Jag damsugar ungefär 3 gånger om dagen, så mycket hår hinner det inte direkt bli. Jag tycker vi har det rent hemma hos oss, visst hundhår blir det men inte alls så mycket.

Vi har en blandras med hd D och ed 2, kan inte tävla/träna med honom. Visst träna kan jag, men inte alls i den skalan som jag vill då han inte klarar av det.
Sambon har själv sagt att en renrasig rottweiler som jag kan ställa ut och tävla med bara är kul..

Jag och sambon köpte blandrasen tillsammans för snart 3 år sedan.

Jag får börja med tennis, köpa nya kläder och klä mig fint, kliva upp extra tidigt och sminka mig som Hollywood fruarna gör innan dem börjar med dagens sysslor, får skaffa massa vänner som jag kan gå ut på krogen med (hatar krogen), gå till frisören och lyxsalonger regelbudet.. Då skulle sambon bli glad..

Nu har jag sagt till ägaren som det är, att sambon tyvärr ångrat sig och inte vill ha en till hund. Det var ok, skulle återkomma om han ångrar sig.

Men åh vad jag är ledsen:cry: Känns som det aldrig kommer gå över..

Sambons kompis kompis har köpt en schäfervalp (blandras) och nu har sambon fixat så vi kan vara hundvakt åt den ungefär 1 gång i veckan (jag förstår inte riktigt vitsen med det) . Sambon har sagt till mig innan att den hunden kunde han tänka sig att köpa då den var helt underbar. Visst underbar är våran blandis oxå, men han har höft/armbågsfel och kan inte tävla eller ställa ut honom. Känns då j*vligt dumt att köpa en blandras till om jag ska vara ärlig..

Det är rottweiler jag vill ha, och så kommer det att förbli!

Jag hade blivit fly förbannad...
Mina djur är en del av mitt liv och skulle ngn kräva att de inte ska finnas så är det inte en person jag vill spendera livet med.

Har inte din sambo några intressen? Om jag hade varit du så hade jag ställt samma krav tillbaka. Får inte jag hålla på med mitt så får inte du hålla på med ditt.

Och om du damsugar 3 gånger varje dag så kan det knappast komma särskilt mycket hår. Jag damsuger inte ens varje dag och här är det inte särskilt mycket hår, och jag har ändå schäfer.

Tycker det låter väldigt pestigt, jag och sambon må inte vara helt överens om hur och när vi ska skaffa hund, men vi har jobbat på det och ingen av oss känner sig överkörd eller missnöjd. Följdfrågan blir ju hur bra ert förhållande egentligen är?

Förstår inte heller vad som tar emot för sambon din, är det rasen, att ha hund på heltid, att han inte känner hunden?

Är du omyndig? Om inte, vem är han att säga åt dig vad du får och inte får göra? Så som han resonerar hade jag definitivt flyttat, redan när han öppnade truten om att han inte vill ha hunden. Herregud vilken hemskt respektlös människa. Min pv skulle inte vilja ha en hund till, men det är inte hans beslut då han inte sköter om dem, så, om jag vill ha en till hund då skaffar jag en till hund. Ärkepucko.

Förlåt för mina hårda ord men hur kan man behandla den människa man säger sig älska på detta sätt? Fy tusan. Är det Rottis du vill ha är det Rottis du ska skaffa. Har du en hund behöver du ingen karl. Iaf inte en som resonerar som din.

Tycker det är otroligt respektlöst av din sambo!

Min sambo gillar inte heller hundar direkt och skulle helst vara utan. Men eftersom det är mitt stora intresse så 'står han ut' med våra två voffar :love: Men han behöver inte göra något med dom, jag har repskterat hans vilja att inte ha dom i sängen eller soffan (vilket jag skulle haft annars) jag städar efter hundarna och sköter dom helt själv.
Är det så att jag måste resa bort eller så, så visst tar han hand om dom, men är det flera dagar så åker hundarna oftast till min mamma som gillar att ha dom.

Han är dock glad för min skull, följer i bland med på träningar och dyl fast han tycker att det är tråkigt, haha.

Sen skulle jag vilja ha en tredje hund, men det avstår jag i från eftersom jag är glad med dom två jag har och vill inte utnyttja hans vilja att jag ska få ha mitt intresse.

Så som din sambo verkar tala till dig tycker jag låter hemsk, löjligt att föreslå dans eller tennis :confused:
Och säger åt dig att du får flytta om du skaffar hunden han sagt ja till från början :confused:

O en schävapp skulle håra mindre än en rottis?

kl
En rottis är nog inte ett bara val om man vill ställa ut o träna/tävla, det är en uppdelad ras, mellan rottweiler o fläskweiler.

knapp

Jag går väl emot strömmen då och tycker faktiskt man bör vara iaf lite överens om införandet av ny hund om man bor under samma tak. Är man inte det så får man ju flytta då, om intressena och målen man har i livet går så vitt isär. Jag älskar hundar och lever för dem (äger ett knippe själv) men jag inser också att det blir en del jobb och visst fasen blir det mer skitigt hemma, särskilt vissa årstider. Men om man verkligen städar tre ggr om dagen bör det ju vara rätt lugnt iofs- men orkar du göra det året om TS?

Om sambon i fråga aldrig, ALDRIG behöver ta hand om hunden, gå ut eller passa, och du städar varje dag året om och står för alla omkostnader själv samt betalar din del av kostnaderna hemma- då tycker jag det är väldigt kinkigt av honom om han nu trivs med hundar vilket han ju verkar göra. Men då får du också fråga dig själv vad som är viktigast, en hund till eller sambon.

För min del funkar det som så, för att dra ett gammalt citat:
"Min man tvingade mig att välja mellan honom och hunden. Åh vad jag kommer sakna den mannen."
:angel:

Om jag ska skaffa en hund till så får jag flytta säger han.
Jag sitter nu här och gråter, och han tycker jag är jätte barnslig..

Då hade jag packat min väska... både för att hundar är det jag lever och andas för och för att din sambo uppenbarligen brister i empati. Det är en sak att vara oense, och en att inte förstå eller försöka förstå och förlöjliga sin partner för att den vill en sak.

Jag håller med övriga som skrivit att du bör fundera på vad du vill. Har ni en helt underbar relation i övrigt men är lite oense i detta, eller överväger ett liv ensam (ett tag iaf) med hunderiet mer?

Min föredetta satte sig på tvären när jag äntligen skulle förverkliga min dröm att skaffa hunden som skulle ta mig till bruks SM. Valpen flyttade in trots sambons motvilja, och strax därefter flyttade sambo ut.

Lenis: :bow::rofl:

Fast så är det inte med alla! Det finns Rottisar som går bra på utställning och som är roliga att jobba med också. Många Rottisuppfödare jobbar för både en snygg hund OCH bra arbetsvilja. Det finns absolut att hitta! Min tiks mamma är SEUCH och tävlar högre spår.

Då hade jag packat min väska... både för att hundar är det jag lever och andas för och för att din sambo uppenbarligen brister i empati. Det är en sak att vara oense, och en att inte förstå eller försöka förstå och förlöjliga sin partner för att den vill en sak.

Jag håller med övriga som skrivit att du bör fundera på vad du vill. Har ni en helt underbar relation i övrigt men är lite oense i detta, eller överväger ett liv ensam (ett tag iaf) med hunderiet mer?

Min föredetta satte sig på tvären när jag äntligen skulle förverkliga min dröm att skaffa hunden som skulle ta mig till bruks SM. Valpen flyttade in trots sambons motvilja, och strax därefter flyttade sambo ut.

Lenis: :bow::rofl:

Word :bow:!

TS: Det jag fetstilat i Disens inlägg är nog något att fundera på... Jag tycker personligen inte att det låter så kul att bo ihop med någon som vill förändra dig så mycket att han tycker att du ska börja med aktiviteter som HAN vill att du ska göra? Särskilt inte när han verkar förminska hur mycket detta betyder för dig?

Lite OT

Personligen så är mina hundar min livsstil, en stor del av mig och vem jag är. Och min sambo/fästman fick reda på det redan när han började uppvakta mig, att hundarna skulle gå före allt annat alltid (försökte kanske skrämma upp honom lite för att se vad han gick för :angel:). Men lite allvarlig var jag, skulle han ha visat att han inte var med på min livsstil och mina framtidsplaner så hade vi inte passat ihop som ett par.

Som tur är så förstod han detta, och har själv blivit intresserad av hundträning (även om det inte är lika fanatiskt som för mig :p) och är ute och tävlar rallylydnad med vår dvärgschnauzer, hänger med på alla mina lydnads - agility - brukstävlingar, lägger spår osv :love:. Och om några veckor får han hem en "egen" träningshund :banana:.

Jag tycker som du, det funkar inte att köra över sin partner oavsett om det handlar om att ha hund eller inte. Man måste mötas halva vägen.

Jag tycker som du, det funkar inte att köra över sin partner oavsett om det handlar om att ha hund eller inte. Man måste mötas halva vägen.

Ja det håller jag med om.. Men att den ena partnern säger att "Men du kan ju börjar med tennis eller dans istället?". Då är vi inne på något helt annat än att försöka mötas på halva vägen, tycker jag.

Jag håller med.

Det verkar inte finnas något utrymme för diskussion (eller för TS öht?) just här och dessutom hade jag själv blivit både ledsen och sjukt provocerad om min partner ville ändra på mig (nya intressen och annat utseende?!).

Jag tycker helt klart att man diskuterar om man delar hem (även om jag personligen nog inte hade kunnat tänka mig att ge avkall på mitt hundintresse), men hade min sambo först sett fram emot en till hund för att sedan samma dag jag skulle hämtat den satt sig på tvären så hade jag blivit helt vansinnig.

Älskar man någon vill man att den ska vara glad, tänker jag mig. Sambon står gladeligen ut med min hund, mina får, min jättekanin etc medan jag står ut med och hjälper till med hans otäcka reptiler som tar upp hela sovrummet. :love:

Ja det håller jag med om.. Men att den ena partnern säger att "Men du kan ju börjar med tennis eller dans istället?". Då är vi inne på något helt annat än att försöka mötas på halva vägen, tycker jag.

Exakt! Bara att säga blankt nej är knappast att mötas halva vägen.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 263
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 452
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 357
Senast: Acto
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 925
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka