Sambon hindrar...

Sv: Sambon hindrar...

Jag förstår inte hur du resonerar. Först är det dina pengar ("JAG har de pengar JAG vill investera...) sedan är det ERA pengar (VÅRA gemensamma...).

Hur menar du här? DU har dragit in dem och lagt dem i ER gemensamma ekonomi - då är det ju ERA helt och hållet.

FIRMANS pengar måste (rent juridiskt) hållas väl åtskilda ur privatekonomin, så det förutsätter jag är skött snyggt. Och då måste väl FIRMAN ha pengar att investera i sig själv?

Lämnar detta därhän, jag var inte ute efter att redovisa vår ekonomi i detalj. Vi har en revisor och allt går rätt till eller vad du nu är ute efter med "skött snyggt"...
 
Sv: Sambon hindrar...

Jag har en liknande situation som du har när det gäller sambons intresse för hästarna. Skillnaden är att vi har helt separata ekonomier, det ger båda friheten att göra vad den vill med sina egna pengar. Vi delar på lånen på gården, där även stall mm ingår, men annars betalar jag allt som rör mina hästar. Skulle det gå med vinst är det också jag som får den.

Varför har din sambo t ex köpt transporten? Jag tycker han verkar väldigt givmild... Tänk dig själv i hans ställe, om han hade ett eget intresse som han ville satsa på, skulle du då tycka att era gemensamma pengar skulle gå till det intresset?

Återigen, läs gärna resten av tråden. Under de,senaste 7 åren har min enskilda firmas överskott finansierat vår familjs underskott.

Han har ett dyrt intresse som jag självklart uppmuntrar och är med och betalar.

Det finns orsaker till att han betalade transporten och de hör inte hit. Han har ett

Jag vill gärna höra fler som INTE har delad ekonomi och enskild firma!!!
 
Sv: Sambon hindrar...

Hur läser du nu?

Eftersom jag förutsätter att allt sköts ska ju firman - om den mår bra - sköta sig själv och sina åtaganden. Och då förstår jag inte finanseringsproblemet.
 
Sv: Sambon hindrar...

Måste bara först säga att var roligt att få göra det man tycker om och gå med vinst. Grattis och bra jobbat! :bump:

Jag fattar inte riktigt heller har du tagit ut vinsten i lön då? för den finns inte kvar på firmakontot eller är det så att du behöver en större summa för tex bygge av padock.
Jag har haft egetföretag och jag och min man har gemensam ekonomi men firman hade sina egna pengar och jag tog ut lön för dom timmarna jag jobbade med det. lönen var inte direkt enorm så på så vis påverkade det ekonomin i och med att jag tjänade ganska dåligt (fick ut runt 10.000 efter skatt på heltid) men han gick inte in med några pengar om du hänger med på hur jag menar.
Lite rörigt blev detta inlägg ;)
 
Sv: Sambon hindrar...

Nu ska jag bara summera lite som jag fattat det:
Du har ett arbete och driver din enskilda firma som en bisyssla?

Om jag vore du skulle jag kvittera ut en del i återkommande löneutbetalning (och glöm inte pengar till pensionen) istället för att plocka ut klumpsummor när det behövs (nu säger jag inte att det är så du gjort...). Eventuell vinst bör stanna i företaget för att sedan kunna användas som investering i först och främst en ridbana vilket skulle göra det lättar att bedriva din verksamhet.

Nu vet jag inte vad du bygger verksamheten på men jag ser uthyrning av stallplatser och träningar som "säkrare" kort än inköp och försäljning av billigare ponnier. Även om du köper en ponny för tio tusen och säljer den för tjugo så blir det ingen kanonvinst om du är stående med den i ett par månader.
 
Sv: Sambon hindrar...

Nu vet jag inte vad du bygger verksamheten på men jag ser uthyrning av stallplatser och träningar som "säkrare" kort än inköp och försäljning av billigare ponnier. Även om du köper en ponny för tio tusen och säljer den för tjugo så blir det ingen kanonvinst om du är stående med den i ett par månader.

Om man köper en fyraårig ponny för 20 tusen och utbildar den till ca LA i dressyr, får man minst 50-60 tusen för den. Men det tar förstås lite tid.

Det går nog att få rätt hyfsade pengar för ponnyer.
 
Sv: Sambon hindrar...

Om man köper en fyraårig ponny för 20 tusen och utbildar den till ca LA i dressyr, får man minst 50-60 tusen för den. Men det tar förstås lite tid.

Det går nog att få rätt hyfsade pengar för ponnyer.

Men då har du ju inte räknat med vad den kostar att hålla under tiden i foder, arbete, eventuell veterinärvård, avgifter för tävling osv. osv. Och utbildningsnivå från outbildad till LA går ju inte på en fikarast precis...
 
Sv: Sambon hindrar...

Vi pratar ju om en affärsmässig verksamhet där kostnaderna ska in, till skillnad från hobbyverksamhet.

Och jag har svårt att se att det finns några stora avanser på hästar idag, oavsett storlek. Möjligen på det mindre priskänsliga spannet över 300 000 kr, men då ska du också ha goda referenser på de nivåerna för att kunna ta upp och sälja i den prisklassen.
 
Sv: Sambon hindrar...

Absolut.
Men det är inte så mycket pengar in på att hyra ut stallplats heller, som föreslogs i tidigare inlägg i tråden.

Jaja, TS undrade inte vilken verksamhet hon skulle ägna sig åt.

Jag kan dock förstå sambon om han inte vill lägga in privata pengar för att anlägga en paddock till företaget.

Jag har också lite svårt att begripa hur man hade tänkt redovisa de pengarna och den paddocken, men jag är inte ekonomiskt särskilt begåvad så det kan finnas väldigt kloka vägar.

Jag väljer att ha hela mitt "hästeri" som hobby eftersom det vore för krångligt att lägga in delar av det som företag.
Jag har en enskild firma pga att jag bor på en jordbruksfastighet, och tränar enstaka hästar åt folk som erbjuder mig betalt för träningen.
Av flera skäl, varav ekonomi och redovisning är ett, tar jag inte betalt för träningen hittills.
Det handlar å andra sidan inte om någon större omfattning. Jag hjälper ett par kompisar att träna deras hästar. En KWPN för MSV dressyr, och grundträning av en islandshäst. Och mina kompisar hjälper jag gärna gratis.

Jag kunde tänka mig att ta in träningshästar eftersom det är kul, men låter bli pga att jag inte "orkar" sätta mig in i alla ekonomiska regler runt en sådan verksamhet.
 
Sv: Sambon hindrar...

Återigen, läs gärna resten av tråden. Under de,senaste 7 åren har min enskilda firmas överskott finansierat vår familjs underskott.

Han har ett dyrt intresse som jag självklart uppmuntrar och är med och betalar.

Det finns orsaker till att han betalade transporten och de hör inte hit. Han har ett

Jag vill gärna höra fler som INTE har delad ekonomi och enskild firma!!!

Men det är ju något som inte riktigt stämmer när du säger att firman genererar vinst samtidigt som sambon varit med och finansierat transporten?

Skilj firman från din privata ekonomi så kan du ju köpa transport och bygga paddock för överskottet som firman genererar!
 
Sv: Sambon hindrar...

Men då har du ju inte räknat med vad den kostar att hålla under tiden i foder, arbete, eventuell veterinärvård, avgifter för tävling osv. osv. Och utbildningsnivå från outbildad till LA går ju inte på en fikarast precis...

:bow: Du fick till det bättre i text än jag!
 
Sv: Sambon hindrar...

Ts. Du blandar ihop begreppen och ekonomibiten fullständigt.

Jag driver ett eget företag och ser det som självklart att inte min fru ska skjuta till pengar till det.

För det första skriver du på ett ställe att du kanske ska avskilja företagets ekonomi från era.på kontot?? Har du inte redan gjort det?
Om du har en revisor klagar inte han varje gånga han.måste stämma av kontot mot alla.verifikationer, dessutom måste det bli.dyrt för hens extratid till detta.
Skaffa ett eget konto till företaget snarast och för sen.över din "lön" eller vad du kallar det till ert gemensamma.

Du skriver vid ett annat svar här att du.inte har några problem att lägga pengar på.hans intresse?
Medan han inte vill.investera i/till din verksamhet?
Märker du skillnaden?

Det är hans fritidsintresse men din verksamhet, kraftig skillnad!
Låt företaget återinvestera vinsten i t.ex en paddock och plocka.ut.mindre lön själv. Skirtenkelt, är det ditt företag är det ditt beslut om.de pengarna.
 
Sv: Sambon hindrar...

Eftersom du har problem med sambon hade jag i dina skor absolut bytt företagsform och sett företaget som vilket jobb som helst. Inkomsten från verksamheten lägger du in er gemensamma kassa, så är det ju precis som (om) han jobbar för en utomstående arbetsgivare.

Själv hade jag INTE gått med på att lägga in mina privata slantar i någon annans verksamhet på det sätt du beskriver. Är den inte affärsmässig så är det en hobby, och ska behandlas som det också.

Skriver under . TS : Din sambo är inte på ngt sätt oresonabel.
 
Sv: Sambon hindrar...

Skaffa ett eget konto till företaget snarast och för sen.över din "lön" eller vad du kallar det till ert gemensamma.

Du skriver vid ett annat svar här att du.inte har några problem att lägga pengar på.hans intresse?
Medan han inte vill.investera i/till din verksamhet?
Märker du skillnaden?

Det är hans fritidsintresse men din verksamhet, kraftig skillnad!
Låt företaget återinvestera vinsten i t.ex en paddock och plocka.ut.mindre lön själv. Skirtenkelt, är det ditt företag är det ditt beslut om.de pengarna.

Jag har lite svårt att förstå varför sambon inte skulle vilja investera en del eftersom ts näringsverksamhet stöttat den gemensamma ekonomin tidigare och kanske skjutit till pengar till hans eget fritidsintresse. Men vill han inte så vill han inte och då ordnar du det själv. Detta förutsätter ju dock att dina pengar från näringsverksamheten inte går till familjens utgifter.
I enskild näringsverksamhet finns väl möjlighet till expansionsfond där du kan samla medel som beskattas först när du tar ut dem?!
 
Sv: Sambon hindrar...

Därför det är skillnad på privata och företagets pengar.
Hon stöttar hans fritidsintresse genom att ta ut pengar ur ett företag som gör vinst och använda till familjen. Vilket kan jämställas med vilken lön som helst.

Att däremot använda beskattade privata pengar för att investera i verksamheten är dumt.
 
Sv: Sambon hindrar...

Det är mycket enkelt.
Så det tycker jag att du skall göra.

Nja fast då blir det till att separera foder i sådant som mina hästar ska ha, där jag inte får dra av momsen, jämfört med träningshästs foder där jag bör kunna dra av momsen, lika med strö och så vidare.

Och då blev det mycket jobbigare att deklarera jämfört med nu, när jag skriver "noll" i varenda ruta på NE blanketten.
Och inte behöver redovisa inköp av foder eller strö, eftersom det går till hobbyn och inget annat.
 
Sv: Sambon hindrar...

Havsluft, ni har två eltidsjobb, barn och gård och du vill "utveckla" din häströrelse... Jag är imponerad var får du tiden ifrån ? Jag undrar om inte din karl vill kanske umgås med dig litegrann oxå.
 
Sv: Sambon hindrar...

Fast nu kan jag inte låta bli att undra,

skulle dom anlägga en paddock så höjer ju det värdet på deras gemensamma privata gård, varför ska då hennes företag betala det?
Och vad händer vid en ev. försäljning?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 406
Senast: ameo
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 886
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 773
Senast: cassiopeja
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp