Sambo med oregelbunden hjärtrytm och sämre syresättning

AgentCarter

Trådstartare
Min sambo som är extremt enveten och vägrar gå till doktorn har från och till problem med att hjärtat inte "känns rätt" och att det blir svårare med syresättningen.
Ofta händer det efter nattjobb, men har även hänt innan han började jobba natt.
Har kommit till och från iallafall två år nu, började när han var 25 och fick väldig hjärtklappning av att gå upp från en backe han i vanliga fall går upp för minst en gång om dagen.

Men han är både ung, vältränad och har ingen historia med hjärt- och kärlsjukdomar i släkten, borde man ändå vara orolig?
 
Sv: Sambo med oregelbunden hjärtrytm och sämre syresättning

Läge att kolla upp. Min karl fick "startas om"med elchock så hjärtat hamnade i rätt rytm. Innan han åkte upp hann han kollapsa så ambulansen fick komma.

Han har bara ett hjärta och det behövs för att leva, vad är han rädd för?
 
Sv: Sambo med oregelbunden hjärtrytm och sämre syresättning

Antagligen att något är fel.

Hur gammal var din karl då?
 
Sv: Sambo med oregelbunden hjärtrytm och sämre syresättning

Med tanke på ert barn bör det kollas upp! Tänk om det är ärftligt och barnet inte kan berätta vad som känns fel? Och kanske inte får vård i tid (om det är ett ärftligt problem).
Jag hade en vän vars familj hade hjärtproblem, flera av syskonen dog, inkl min vän.
 
Sv: Sambo med oregelbunden hjärtrytm och sämre syresättning

Jag har haft liknande problem, det började i slutet av sommaren. Trodde först att det var problem med sköldkörteln (ärftligt och vi har det i släkten) men det visade sig efter lite tester på vårdcentralen att det var järnbrist.

Tvinga iväg honom till vårdcentralen.
 
Sv: Sambo med oregelbunden hjärtrytm och sämre syresättning

Jag skulle definitivt försökt få honom att uppsöka en doktor, om inte annat för att konstatera att felet är banalt om så är fallet.
 
Sv: Sambo med oregelbunden hjärtrytm och sämre syresättning

Vad är det värsta som kan hända ifall han går till vc för koll med blodtryck, EKG (båda totalt smärtfria och går jättefort!) och provtagning?
Ok, han kanske blir remitterad för vidare koll om det visar sig vara något = han får adekvat hjälp.

Vidare utredningar är, om det behövs, ultraljud och långtids/arbets-EKG, kanske kranskärlsröntgen om man misstänker att det är trångt i kranskärlen - och då kan även en ballongsprängning bli aktuell, men annars "bara" årliga kontroller och eventuell medicinering.

Det sista man ska ta till om man misstänker hjärtproblematik är "strutsmetoden" då det i värsta fall kan leda till blåljus, sirener och mer eller mindre komplicerade ingrepp - och naturligtvis även risk för livet alt. livskvalitéstörande problem som hade kunnat förhindrats/lindrats ifall han sökt vård tidigare.

Jag tänker också för de anhöriga - ni bor ihop och jag kan tänka mig att du är orolig för "worst case scenario"? Så om han inte vill kolla sig för sin egen skull, borde han kanske tänka om för din skull.

Det skulle precis lika gärna kunna vara stressrelaterat, men hjärtproblematik måste uteslutas i första hand.

Jag hoppas din sambo tänker om, han gör det så mycket bökigare än vad det behöver vara.

//whwycd, väl insatt i hjärtproblematik sedan födseln.
 
Sv: Sambo med oregelbunden hjärtrytm och sämre syresättning

Den sambon hade jag bokat läkartid för o släpat dit! När det gäller sådana saker är det inte ens diskussionsbart!
 
Sv: Sambo med oregelbunden hjärtrytm och sämre syresättning

Antagligen att något är fel.

Det där är en stark känsla som man inte ska underskatta! Dock tycker jag utan att veta något alls förutom det du skriver att din sambo ska uppsöka en läkare. Varför? 1. Ett friskt hjärta slår regelbundet. 2. Finns det inget somatiskt fel är det läkarens roll att lugna.


Hur vet han att syresättningen är lägre? Är det andfåddhet du menar?
 
Sv: Sambo med oregelbunden hjärtrytm och sämre syresättning

Din sambo är inte envis utan korkad skulle jag säga.
Och inte minst oansvarig mot dig och erat barn.
Vården är tillgänglig till en väldigt rimlig kostnad och din sambo har kan ha problem med hjärtat. Varför skulle han inte kolla upp det?
 
Sv: Sambo med oregelbunden hjärtrytm och sämre syresättning

Jag tänker på Enya, visst var det hennes kille som inte ville gå till doktorn? Och dog alldeles för ung?
 
Sv: Sambo med oregelbunden hjärtrytm och sämre syresättning

kl
Ursäkta, var borta hela dagen igår så har inte sett alla svar!

Jag har hotat och skvallra för hans mamma om han inte går, och då kom det fram att hon tycker bara att han har dålig kondis (ssk..)
Jag tycker dock hans mamma är lite dum i huvudet där, min sambo är i princip bara muskler. Om någon har dålig kondis så är det jag och tom jag kan klara den baken lättare.
Han har alltid så mycket ursäkter när det kommer till doktorn, nu var det att de kunde ta körkorten ifrån honom och jada.

Men jag tycker att det får räcka nu, men hur får man iväg en vuxen människa mot hans vilja?
 
Sv: Sambo med oregelbunden hjärtrytm och sämre syresättning

Men jag tycker att det får räcka nu, men hur får man iväg en vuxen människa mot hans vilja?

Pröva Tenders argument!

Jag läste att ni är sambos och inte gifta. Äger ni gemensam bostad eller har andra gemensamma tillgångar som du är beroende av? Se i så fall till att det finns ett testamente där du ärver hans del av bostaden.
 
Sv: Sambo med oregelbunden hjärtrytm och sämre syresättning

Förklarar att man inte vill bli änka med faderlöst barn?
 
Sv: Sambo med oregelbunden hjärtrytm och sämre syresättning

kl
Ursäkta, var borta hela dagen igår så har inte sett alla svar!

Jag har hotat och skvallra för hans mamma om han inte går, och då kom det fram att hon tycker bara att han har dålig kondis (ssk..)
Jag tycker dock hans mamma är lite dum i huvudet där, min sambo är i princip bara muskler. Om någon har dålig kondis så är det jag och tom jag kan klara den baken lättare.
Han har alltid så mycket ursäkter när det kommer till doktorn, nu var det att de kunde ta körkorten ifrån honom och jada.

Men jag tycker att det får räcka nu, men hur får man iväg en vuxen människa mot hans vilja?

Men seriöst? Om han nu tror att han är så dålig att de tänker ta körkortet av honom så är det väl helt klart läge att åka dit... Körkort plockar de inte särskilt lätt, när senildementa gubbar som inte längre ser ändå får köra bil så har jag svårt att tro att det ska vara någon fara för din karl.

Hade det varit min karl så hade jag bokat en tid åt honom och talat om att han skulle gå dit annars kunde han låta bli att komma hem, hårt kanske men jag har haft för många som har dött av hjärtproblem för att hellre skicka i väg på undersökning två gånger för mycket än en gång för lite...

Har de ingen företagsläkare på jobbet? Jag drev igenom det på våran lilla firma att alla skulle kolla upp sig varje år och nu i efterhand har de konstaterat att det har varit bra att ha regelbunden kontroll och en läkarkontakt man kan vända sig till vid funderingar.
 
Sv: Sambo med oregelbunden hjärtrytm och sämre syresättning

Hur i hela vida världen skulle en koll på vc leda till indraget körkort?
Det är inte förbjudet för personer med (konstaterat) hjärtfel att köra bil!
Jag tror alla gånger att det är bättre att rådfråga opartiska vårdkunniga som faktiskt kan undersöka ordentligt och utreda än att lyssna på sin mamma, även om hon är ssk så kan hon ju omöjligt veta utan undersökningar.
Om hon säger i "lugnande" syfte att det "bara är dålig kondis" när hon egentligen borde veta bättre så känns det som att hon gör honom en rejäl björntjänst.
 
Senast ändrad:
Sv: Sambo med oregelbunden hjärtrytm och sämre syresättning

Jobbet är här hemma på gården, han extraknäcker som lastbilschaffis och där vet jag inte.

Jag tror körkorten är undanflykter. Jag får nog helt enkelt boka en tid åt honom.
 
Sv: Sambo med oregelbunden hjärtrytm och sämre syresättning

Jag tror det är för att hon är lite väl hälsa och wellness hon säger det...
 
Sv: Sambo med oregelbunden hjärtrytm och sämre syresättning

Jobbet är här hemma på gården, han extraknäcker som lastbilschaffis och där vet jag inte.

Jag tror körkorten är undanflykter. Jag får nog helt enkelt boka en tid åt honom.

Boka en tid du, men säg även åt honom att fundera på att ha en företagshälsovård för sig själv oxå, kompisen som är bonde ser till att komma iväg varje år på koll just för att vara säker på att hålla, det är ju mycket som kan hända och man kan ju själv bestämma vad som ska kollas på undersökningarna. I vårat företag så är tre av dem i mycket dammiga miljöer, alltså får de varje år göra utandningsprov för att kolla så att inte lungfunktionen försämras, jag som jobbar på kontor skippar den biten och lägger mer tid på syn och rörlighet vid datorn.
 
Sv: Sambo med oregelbunden hjärtrytm och sämre syresättning

Han sitter i telefonkö nu:D
Drog till med tunga artilleriet, om du inte har en tid innan fredag så köper jag en katt.
 

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 734
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 770
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 633
Senast: Fille
·
M
Gravid - 1år Jag är gravid i vecka 12 (11+3) och är så totalt inkapabel att ta tag i något. Ska försöka beskriva vad som hänt. I höstas visade det...
Svar
13
· Visningar
6 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp