Samanväxta ryggkotor

Madde_padde

Trådstartare
var in till klinik med min kille idag som börjat bocka en del. (står hos fodervärd)... kollat honom på rakt spår och vid böjprov ingeting men är konstig bak vid longering, bedövar bakknät höger bak och han blir bättre men inte bra, samt tar röntgen bilder. Knäna jätte fina men ryggen.... var kanske 5-6 ryggkotor som är sammanväxta och som de verkar är de så att smärtan kommer därifrån.

Ska in om en vecka igen och göra ridprov och bedöva rygg osv.
Men sen då?
vad innebär detta?
Som vanligt är jag världens pessimist får ont i magen och ser bara allt dåligt med detta, ska jag hoppas på att de onda kommer därifrån? är de desamma som KS?! Eller borde ja hoppas att de inte påverkar honom, hur ser oddsen ut för en sånn häst?

Sv: Samanväxta ryggkotor

Min häst hade två sammanvuxna kotor (sakralisation) som var medfött. Kliniken sa att detta inte behövde vara något men eftersom han hade andra fynd så blev det sammanlagt för mycket så att han dömdes han ut.

Ärligt talat så låter inte prognosen särskilt bra, men jag är inte veterinär. Det är väl vad man kallar kissing spines?? Men jag vet hästar som blivit opererade för detta och blivit återställda, men konvalesensen är lång.

Måste inte vara kissing spines min häst saknas ju disken mellan kotorna eftersom de på så vis är sammanvuxna. Kissing spines är väl tornutskotten?

Ärligt talat så låter inte prognosen särskilt bra, men jag är inte veterinär. Det är väl vad man kallar kissing spines?? Men jag vet hästar som blivit opererade för detta och blivit återställda, men konvalesensen är lång.

mm vi disukterade operation men de känns inte aktuellt på denna häst tyvärr
vilket både jag och vetrinär var överens om...

Jag tror inte det är speciellt vanligt att operera KS, om det nu är det vill säga. Däremot kan en häst med KS fungera som ridhäst, beroende på hur illa eller inte det är, bara man vet vad man ska tänka på. finns gamla trådar med många bra tips. Fast, som någon sade innan, KS är tätt mellan torn utskotten, och de är väl bara en liten del av kotan?
Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 197
Senast: Speedway
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 450
Senast: Nethril
·
Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 371
Senast: Ingela_S
·
Hästvård Innan nån skriker veterinär så passar jag på att tala om att kliniktid är bokad till onsdag nästa vecka kl. 13.00...:laugh: Drar väl...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
11 437
Senast: Kim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar